Faruri de ceata

Ce sunt? O sursa de iluminare aditionala gandita in special pentru a spori vizibilitatea in conditii de ceata/ploaie sau ninsoare abundenta. De obicei sunt plasate mai jos decat farurile conventionale si au drept caracteristica principala orientarea fasciculului luminos direct catre suprafata carosabilului. 

Merita? Da. Iluminarea sporita in conditii de vizibilitate nefavorabile asigura o crestere a sigurantei la volan.


Oglinzi exterioare heliomate

Ce sunt? Un tratament special aplicat oglinzilor exterioare ce scade intensitatea luminii reflectate catre sofer. Efectul vizibil este unul de intunecare a suprafetei de sticla. Aceasta dotare este in general intalnita in cazul automobilelor din segmentele superioare si vine la pachet cu incalzirea si reglajul electric.

Merita? Da, in special in cazul soferilor care conduc foarte mult noaptea. Dezavantajul evident tine de costul ridicat al inlocuirii geamurilor oglinzii in cazul in care sunt sparte sau furate.

Oglinzi reglabile electric si incalzite

Ce sunt? Un reglaj electric al oglinzilor realizat cu usurinta prin intermediul unor butoane plasate in aproprierea soferului (fie pe panoul portierei sau pe tunelul central). Incalzirea este foarte eficienta pe timp de ninsoare sau ploaie prin uscarea suprafetei oglinzii si eliminare reflexiilor suparatoare. De obicei se cupleaza odata cu degivrarea lunetei.

Merita? Da. Pe langa componenta legata de confort (reglarea electrică se face cu soferul asezat in pozitia de condus) prezenta incalzirii in oglinzi sporeste considerabil vizibilitatea in conditii atmosferice dificile. 

Oglinda interioara cu sistem antiorbire

Ce este? Un sistem electrocromatic aplicat oglinzii interioare ce scade cantitatea de lumina reflectata catre sofer. Prin intermediul unui senzor integrat in oglinda, are loc un proces de intunecare discreta a suprafetei de reflexie ce este similar, pana la un punct, procesului ce are loc in cazul oglinzilor heliomate.

Merita? Da, in cazul in care conduci mult pe timp de noapte, in completarea oglinzilor exterioare heliomate.

Oglinzi cu semnalizator integrat

Ce sunt? O oglinda exterioara clasica ce contine un semnal luminos plasat in interiorul carcasei. Functioneaza exact ca un semnal clasic si poate avea ca sursa de lumina fie un bec clasic fie, mai nou, LED-uri.

Merita? Plasarea semnalizatorului optic mai sus in interiorul carcasei oglinzilor il face mai vizibil din anumite unghiuri pentru alti participanti la trafic, sporind siguranta deplasarii. Riscurile inerente tin de lovirea oglinzi retrovizoare si, inerent, distrugerea semnalizatorului, o situatie destul de frecventa in traficul urban.

Faruri cu Xenon

Ce sunt? O tehnologie noua, aplicata surselor de iluminare auto, ce foloseste un gaz rar numit xenon, in locul becurilor clasice. Printre avantajele acestei tehnologii se numara iluminarea superioara a suprafetei de rulare si atingerea unor parametri optimi de iluminare aproape instant din momentul aprinderii. De obicei becurile tip xenon se monteaza pe faza scurta (atunci cand se afla si pe faza lunga dotarea este intitulata bi-xenon).

Merita? Vizibilitatea pe timp de noapte este o componenta esentiala a sigurantei la volan, iar performantele farurilor cu tehnologie tip xenon sunt net superioare solutiilor clasice cu halogen. Costul investitiei initiale este mare la fel si costurile de intretinere pe termen lung.  Un bec tip xenon poate costa de pana la 10 ori mai mult decat unul clasic cu halogen.

Faruri adaptive

Ce sunt? Un sistem electronic permite orientarea fasciculului luminos produs de faruri in functie de pozitia volanului. Acest sistem se aplica in 99% din cazuri noilor tipuri de faruri cu descarcare in Xenon si mareste vizibilitatea in curbe prin orientarea farurilor in directia in care soferul incepe sa vireze. Gradul de orientare al fasicului luminos nu depaseste de obicei mai mult de 5-6 grade, dar efectele sunt importante.

Merita? Un plus de vizibilitate pe timp de noapte nu strica niciodata, singurul inconvenient fiind pretul de achizitie. 

Instalatie de spalat faruri

Ce este? O instalatie ce foloseste un jet sub presiune pentru a curata suprafata farurilor. Lichidul folosit este acelasi cu cel de parbriz. 

Merita? Aceasta dotare are o componenta de siguranta, dar si una de confort, eliminand nevoia de a te opri pentru a curata farurile in conditii atmosferice neprielnice. Pe langa costul de achizitie suplimentar, sunt sanse mari sa ramai destul de repede fara lichid de parbriz, dat fiind consumul destul de mare al sistemul de spalare.  

Faruri halogen

Ce este? Majoritatea automobilelelor folosesc becuri tip halogen deoarece ofera cel mai bun raport lumina disipata/pret. Avantajele acestor tipuri de becuri (pe langa cel financiar) tin de inlocuirea lor facila la nevoie (spre deosebire de cele cu xenon ce necesita un grad de pregatire).

Merita? In cazul in care nu iti permiti un sistem tip xenon, farurile cu halogen reprezinta alternativa cea mai des utilizata.

Lumini de zi cu LED-uri

Ce sunt? Un grup de LED-uri plasate in partea frontala a automobilului ce se aprind automat la pornirea masinii indiferent de nivelul de lumina din exterior. Pe langa efectul vizual interesant, aceasta dotare te face mai vizibil in traffic. 

Merita? Componenta stilista este cea de efect, cea legata de siguranta putand fi realizata oricand prin aprinderea fazei scurte. 

Functie follow me home

Ce este? O functie a farurilor care le mentine pornite pentru o perioada determinata de timp (de ordinul secundelor) dupa ce masina a fost oprita si inchisa, pentru a lumina calea soferului catre casa.

Merita? In cazul in care locuiesti in zone mai putin luminate (si la curte) aceasta dotare are o justificare, mai ales ca nici nu este foarte scumpa.

Stergatoare parbriz tip aero

Ce sunt? Un tip de stergator de parbiz construit dintr-o singura bucata de cauciuc ce curata mai eficient parbrizul, elimina problema inghetarii stergatorului (frecventa in cazul celor de tip vechi cu suport metalic), sunt mai silentioase si mai aerodinamice. 

Merita? Vizibilitatea este un factor important, iar acest tip de stergator este considerabil mai eficient decat cel clasic (dezavantaj - poate costa in unele cazuri de trei ori mai mult decat cel cu support metalic).

Parbriz incalzit

Ce este? Un sistem de degivrare aplicat parbrizului. Ca si in cazul clasic (pentru luneta) el incalzeste parbrizul cu ajutorul unor rezistente, fiind foarte eficient atunci cand parbrizul este inghetat sau acoperit cu zapada.

Merita? Foarte eficient in sezonul rece, atat din punctul de vedere al confortului cat si din cel al timpul pierdut pentru pregatirea masinii inainte de plecare. In plus scade riscul zgarierii parbrizului prin folosirea unor raclete din plastic. Printre dezavantaje, costuri mult mai mari in momentul inlocuirii parbrizului si, pana la un punct, vizibilitatea (firele din parbriz produc reflexii usor deranjante).

Duze de spalare parbriz incalzite

Ce sunt? Un sistem electronic de rezistente plasat in zona duzelor responsabile cu spalarea parbrizului, cu scopul de a incalzi aceste elemente la pornire. Foarte eficient iarna in combinatie cu parbrizul incalzit.

Merita? In esenta vorbim despre o dotare de confort mai mult decat de siguranta, ce scade considerabil timpul pierdut pe timp de iarna la pregatirea automobilului pentru plecare.


Proiectoare de ceata cu functie cornering

Ce sunt? Proiectoare de ceata clasice ce functioneaza pe un principiu asemanator farurilor adaptive: atunci cand soferul vireaza la stanga se aprinde proiectorul de ceata din stanga, atunci cand vireaza la dreapta se aprinde cel din dreapta. Scopul acestui sistem este de a oferi o vizibilitatea mai buna la nivelul carosabilului in timpul manevrelor.

Merita? Doar in cazul in care acest echipament vine standard, altfel simplitatea sistemului nu justifica investitia.