Skip Navigation LinksPrima Pagina -> Stiri -> Așa va arăta impozitul auto în 2012?
home   Așa va arăta impozitul auto în 2012?
În ultima vreme face o vâlvă deosebită o propunere de modificare a Codului Fiscal înaintată Senatului încă din toamna anului 2010 care se referă la mărirea impozitului pe autovehicule faţă de cel actual, noua valoare a impozitului urmând a fi determinată de valoarea de piaţă a modelului autovehiculului (inclusiv cu echipamentele suplimentare), cilindreea motorului şi gradul de poluare cu noxe.
Data articolului:
13.05.2011
Autor:
Bogdan Stan



Pentru determinarea valorii de piaţă Ministerul Finanţelor ar trebui să întocmească un catalog de preţuri pentru toate autovehiculele existente în ţară  care să cuprindă toate  modelele mărcilor, cu gradele de echipare diferite. Noul impozit ar trebui să ţină seamă şi de cilindreea şi gradul de poluare al fiecărui motor ce echipează fiecare autovehicul. Impozitul ar urma să fie calculat plecând de la  valoarea de 0,75% din valoarea de piaţă stabilită în acest catalog, care se va înmulţi cu  un coeficient de capacitate cilindrică şi cu un coeficient de poluare al fiecărui motor în parte. Exemple:


Impozit autovehicule
Capacit. cil.motor Impozit 2010 Impozit 2011
1000 cmc 7x5=35 8x5=40 lei
<1200 cmc 7x6=42 lei 8x6=48 lei
1201-1400 cmc 7x7=49 lei 8x7=56 lei
1401-1600 7x8=56 lei 8x8=64 lei
1601-1800 135 lei 162 lei
1801-2000 150 lei 180 lei
2001-2200 330 lei  792 lei
2201-2400 360 lei 864 lei
2401-2600 390 lei 936 lei
2601-2800 840 lei 2016 lei
2801-3000 900 lei 2160 lei
>3001 1920 lei 4640 lei
Autobuze,microbuze 20 lei/200cmc 24 lei/200cmc
Alte autovehicule<12 t 25 lei/200 cmc 30 lei/200 cmc

-La motoarele sub 1600 cmc, Euro 4, taxa de 0,75% se va înmulţi cu un coeficient egal cu 1. Astfel, dacă pentru un autovehicul cu motor de 1000 cmc (Toyota Aygo, C1 sau P 107), cu valoarea de piaţă de 13.950 euro, în anul 2010 se plătea un impozit de 35 lei, iar în 2011 se plăteşte 40 lei, prin modificarea propusă, în funcţie de valoarea de piaţă a maşinii, impozitul va putea ajunge la 131 lei (de 3,5 ori mai mult).


Dacă pentru un autoturism Logan de 1,4 l, la valoarea de piaţă de 6.500 euro, se plătea un impozit de 49 lei în 2010 şi 56 lei în 2011, prin modificarea propusă impozitul va putea creşte la 61 lei.

Creşteri mult mai mari ale impozitului vor fi stabilite la motoarele de cilindree mai mare astfel:


-La motoarele peste 1600 cmc, taxa de 0,75% se va înmulţi cu un coeficient mai mare de 1. Pentru motoarele cu cilindree situată între 1601-2000 cmc, Euro 4, taxa de 0,75% se va înmulţi cu un coeficient de cilindree de 2, la motoarele între 2001-2600 cmc se va înmulţi cu 4, la cele între 2601-3000 se va înmulţi cu 6, la cele între 3001-5000 cmc se va înmulţi cu 8, iar la cele peste 5001 cmc se va înmulţi cu un coeficient de cilindree de 10. Astfel, la un automobil BMW cu cilindree de 2 litri şi valoare de piaţă de 29.812 euro, pentru care se plărtea un impozit de 150 lei în 2010, şi de 180 lei în 2011, noul impozit va fi de 562 lei (deci va creşte de circa 3 ori faţă de cel actual).


Senatul a avizat favorabil această propunere legislativă cu toate că a existat avizul negativ al guvernului. Propunerea urmează a fi analizată în Camera Deputaţilor care va fi organ de decizie.

Propunerea are un scop bine definit: Să încurajeze deţinerea de autovehicule cu cilindree mici, ieftine, aşa cum sunt cele din producţia internă şi să descurajeze deţinerea de autovehicule scumpe, cu cilindree mari şi poluare mare.


După părerea noastră propunerea nu va fi aprobată. 


Primul argument ar fi faptul că atât deputaţii cât şi guvernanţii deţin maşini de puteri şi cilindree mari, cu nivel de poluare ridicat şi nu vor consimţi să plătească mai mult din buzunarul propriu. Dacă era vorba de scos ceva bani în plus din buzunarul populaţiei, propunerea ar fi fost aprobată de mult, dar majoritatea populaţiei deţine deja maşini maşini cu capacităţi cilindrice mici. 


Un alt argument şi impediment ar fi faptul că cei din Comisia Europeană sunt cu ochii pe noi de la taxa de înmatriculare (poluare) pe care au declarat-o ilegală. Acum, dacă se va aproba şi această propunere legislativă de calculare a noilor impozite în funcţie de valoarea maşinii şi gradul ei de poluare, ar rezulta că nivelul de poluare se va impozita şi el de două ori pentru fiecare autovehicul. Dar acest lucru a devenit deja ceva obişnuit în România şi nu mai supără pe nimeni,  căci noi plătim şi taxa de drum de două ori; odată prin taxa de drum aplicată la preţul combustibilului la pompe şi a doua oară prin plata rovinietei, care este tot taxă de drum. În plus mai avem şi o taxă în plus la intrarea pe autostradă. 


Un alt argument  care nu ar permite aplicarea noii măriri de impozite auto ar putea fi şi faptul că Ministerul Finanţelor ar trebui să întocmească un catalog de preţuri de vânzare prin identificarea fiecărui model de maşină şi fiecarui grad de echipare şi de poluare, ceace ar fi aproape imposibil din punct de vedere tehnic.Un astfel de catalog de preţuri a existat mai demult când pentru toate maşinile importate se plătea vamă la intrarea în ţară, dar odată cu intrarea în UE acest catalog nu a mai fost util fiind şi neactualizat. Chiar dacă ar reuşi să încropească la repezeală un catalog de preţuri actualizat pentru toate maşinile înmatriculate el ar fi incomplet şi impozitarea s-ar face tot după ureche şi nu după valoarea reală a autovehiculului. Dar să sperăm că guvernanţii şi deputaţii îşi cunosc bine propriile interese pentru a nu scoate bani suplimetari din buzunarele proprii. Sau vor gândi şi vor propune un alt sistem de impozitare convenabil lor.

Pagina:
1