Sisteme de siguranta active/pasive

ABS - Anti Blocking System

ABS - Anti Blocking System Ce este?: Anti Blocking Sistem: un sistem electronic de siguranta ce actioneaza asupra franelor eliminand fenomenul de blocare a rotilor atunci cand se actioneaza puternic frana. Efectul este reducerea distantelor de franare indifferent de nivelul de aderenta. Recent aceasta dotare a devenit obligatorie pentru toate automobilele noi. 

 

ESP - Electronic Stability Program

ESP - Electronic Stability Program Ce este? Electronic Stability Program: un sistem electronic de siguranta activa ce previne si minimizeaza efectele derapajelor prin franarea diferentiala a rotilor automobilului. Reactiile sistemului sunt de ordinul milisecundelor iar unele variante pot actiona si asupra motorului, limitand la nevoie puterea acestuia. Poate fi decuplat de catre sofer, dar nu este recomandat decat in conditii speciale. Acest sistem de siguranta activ va deveni (ca si ABS-ul) obligatoriu pentru toate masinile noi fabricate.

 

Merita? Cu siguranta da. Acest sistem poate preveni accidente sau poate limita considerabil efectele lor. 

 

Airbag-uri

Airbag-uri Ce sunt? Dezvoltate ca o metoda suplimentara de retinere in cazul unui impact, airbag-urile sunt formate dintr-o perna flexibila a carei umplere cu aer este declansata folosind metode pirotehnice. Aparute initial doar in versiune frontala, airbagurile au evoluat dealungul timpului mai nou existand airbaguri laterale/tip Cortina si pentru genunchi. Cele mai avansate airbaguri pot detecta intensitatea impactului alegand diferite faze de declansare. 

 

Merita? Airbagurile frontale au devenit o dotare standard de siguranta, prezenta pe majoritatea automobilelor. Cele laterale, tip Cortina sau pentru genunchi, se afla de cele mai multe ori pe lista de dotari optionale, in functie de automobil. Investitia in ele este cat se poate de justificata. 

 

Avertizor centura de siguranta

Avertizor centura de siguranta Ce este? Un sistem de avertizare acustic si optic care anunta ca unul dintre ocupantii automobilului nu poarta centura de siguranta. De obicei, semnalul sonor este folosit atunci cand soferul sau pasagerul din dreapta nu poarta centura, iar cel grafic atunci cand pasagerii de pe bancheta nu au cuplate centurile. Pe termen lung semnalul acustic se va extinde indifferent de pozitia pasagerul care nu poarta centura.

 

Merita? Acest sistem poate fi usor eliminat prin interventia soferului, care are responsabilitatea sigurantei pasagerilor din automobilul sau. Este eficient mai ales in automobilele de familie pentru a supraveghea copii in cazul in care isi decupleaza centurile.

 

Tetiere active

Tetiere active Ce sunt? In cazul unui impact din spate acest tip de tetiera se deplaseaza catre inainte pentru a micsora distanta dintre capul soferului si tetiera si a reduce gradul de acceleratie in momentul impactului. Acest sistem poate corela amplitudinea miscarii tetierei in functie de puterea impactului reducand riscurile de accidentare in zona cervicala.

 

Merita? Un plus de siguranta in cazul unui accident este intotdeauna binevenit, iar acest sistem si-a dovedit eficienta in timpul testelor de impact.

 

Centuri de siguranta in trei puncte

Centuri de siguranta in trei puncte Ce sunt? Cel mai frecvent tip de centura de siguranta ce beneficiaza de trei puncte de prindere (doua in lateralele scaunului si unul in zona stalpului B sau C in cazul celor de pe bancheta) si un sistem de blocare in caz de accident (sistemele mai noi pot selecta diferite pozitii de blocare pentru a limita tensiunea aplicata torsoului).

 

Merita? Centurile de siguranta in trei puncte cu limitator de tensiune sunt esentiale in caz de accident, motiv pentru le vei gasi in echiparea standard pe majoritatea automobilelor la vanzare. 

 

Sisteme multimedia

Pre-echipare audio

Pre-echipare audio Ce este? Primul nivel de echipare audio implica prezenta cablajelor si in unele cazuri a boxelor. Nu include unitatea centrala audio ce urmeaza a fi achizitionata de catre proprietar. Dotare comuna in special in cazul automobilelor low cost si a utilitarelor pentru a permite o echipare ulterioara usoara.

 

Merita? Da, in cazul in care ai de gand sa instalezi un sistem audio after market, deoarece nu va trebui sa integrezi noi cablaje in portiere si in plansa de bord.

 

Sistem audio radio/CD compatibil MP3

Sistem audio radio/CD compatibil MP3 Ce este? Un sistem audio compus dintr-o unitate radio/CD si un set de boxe (doua, patru sau chiar mai multe in functie de model). Compatibilitatea MP3 permite unitatii de citire sa ruleze CD-uri ce contin fisiere in format MP3.

 

Merita? Da. Este cel mai raspandit sistem audio montat pe automobile fiind capabil sa satisfaca pretentiil majoritatea utilizatorilor.

 

Mufa auxiliara/USB

Mufa auxiliara/USB Ce este? O extensie a sistemului audio ce permite interfata cu device-uri din categoria playere MP3 si stickuri flash si rularea fisierelor audio stocate pe acestea.

 

Merita? In cazul in care muzica pe care o asculti in mod frecvent depaseste posibilitatile de stocare pe CD, aceste interfete te vor ajuta sa folosesti device-uri externe ca mijloace de stocare.

 

CD-Changer

CD-Changer Ce este? O unitate conectata cu sistemul audio ce poate stoca un numara mai mare de CD-uri (numarul lor exact depinde de producator – de obicei minim 5). Poate fi pozitionat in torpedou, in portbagaj sau integrat direct in plansa de bord.

 

Merita? Este eficient daca asculti muzica de pe CD-uri diferite si nu vrei sa le schimbi in mod constant. Aceasta dotare a pierdut din popularitate odata cu aparitia interfetelor aux si USB ce permit capacitati mai mari de stocare si o viteza de citire superioara.

 

DVD-Changer

DVD-Changer Ce este? O extensie a sistemului video prezent pe automobilele de lux ce permite stocarea a unui numar de DVD-uri intr-o unitate externa (minim 5 – valoarea exacta depinde de producator). Ca si in cazul CD changer-ului poate fi plasat in torpedou/portbagaj sau in plansa de bord. 

 

Merita? Da, atunci cand vorbim despre automobile din clasa de lux dotate cu sisteme video pentru pasagerii de pe bancheta.

 

Sistem de navigatie integrat

Sistem de navigatie integrat Ce este? Un sistem de navigatie clasic ce a fost integrat constructiv in plansa de bord a automobilului. Poate fi controlat prin intermediul unei interfete generale multimedia sau cu un set de butoane dedicate. Poate include harti pentru majoritatea tarile europene.

 

Merita? Avantaje fata de un dispozitiv extern de navigatie: diagonala mai mare, control mai facil, nu trebuie sa il decuplezi de fiecare data cand iesi din masina, nu obtureaza vizibilitatea. Dezavantaje: mai scump si mai dificil de actualizat hartile.  

 

Sistem multimedia cu HDD integrat

Sistem multimedia cu HDD integrat Ce este? Un sistem multimedia ce poate folosi o unitate de stocare tip Hard Disk Drive (similar unui computer). Capacitatile de stocare depind de model si pot varia intre 10 Gb si 60 Gb. Pe HDD se pot stoca filme/muzica/harti pentru navigatie etc.

 

Interfata Bluetooth integrata

Interfata Bluetooth integrata Ce este? O extensie a sistemului multimedia prezent pe un automobil ce permite interfata cu telefonul utilizatorului. Odata conectat la telefon, sistemul multimedia va juca rolul unui handsfree, afisand informatii legate de apelant si oferind posibilitatea soferului de a raspunde/inchide prin intermediul butoanelor plasate pe/in spatele volanului fara a-si abate atentia de la drum.

 

Merita? Da, in special pentru persoanele care vorbesc mult timp la telefon in timpul deplasarilor cu masina. Elimina nevoia unui sistem hands free extern (fie auto sau casca). Dezavantaje? De obicei este mai scump decat o casca simpla si nu il poti folosi atunci cand te afli cu mai multi pasageri in masina si doresti sa ai o conversatie personala.

 

Functie TV pentru sistemul multimedia

Functie TV pentru sistemul multimedia Ce este? Un TV tuner integrat ce permite rularea programelor TV pe ecranul sistemului multimedia. De obicei antena de receptie este plasata pe plafonul automobilului, iar calitatea semnalului poate fi influentata de interferente, in special in mediul urban. Functioneaza doar atunci cand automobilul este stationar pentru a nu distrage atentia soferului.

 

Merita? Nu este o dotare raspandita, nici macar in segmentul automobilelor de lux, in principal datorita costurilor ridicate in comparatie cu calitatea modesta a ecranelor LCD folosite de sistemele multimedia actuale.

 

Functie TV/Video pentru scaunele spate

Functie TV/Video pentru scaunele spate Ce este? Doua ecrane plasate in spatarele scaunelor din fata (de obicei in tetiere) ce permit rularea programelor TV/DVD. In functie de producator ele pot dispune fiecare de o unitate de citire sau pot primi semnalul video comun de la unitatea centrala multimedia. Este frecventa in special in dotarile automobilelor de lux.

 

Sisteme electronice de asistenta

Computer de bord

Computer de bord Ce este? Un calculator electronic prevazut cu un display ce afiseaza diferite informatii legate de sistemele masinii. De obicei informatiile uzuale afisate de majoritatea computerelor de bord sunt legate de consum (instant/mediu/pe intervale), viteza medie, km parcursi de la ultima resetare/alimentare, distanta pana la urmatoarea alimentare etc. Exista si versiuni mai avansate ale computerelor de bord ce afiseaza si alte informatii legate de sistemul audio/navigatie  etc.

 

Merita? Informatiile legate de consum pot fi utile in cazul unor deplasari mai lungi sau atunci cand sunt necesare anumite reglaje. Prezenta acestei dotari usureaza si calculele de ordin financiar legate de exploatarea automobilului.

 

Senzori de parcare fata/spate

Senzori de parcare fata/spate Ce este? Un sistem de senzori cu ultrasunete montat pe spoilerele masinii care masoara distanta fata de cel mai apropiat obstacol, anuntand soferul fie optic, fie audio, de iminenta apropiere a automobilului de un obstacol. Senzorii de parcare sunt montati cel mai frecvent in partea din spate a masinii unde vizibilitatea este scazuta in timpul manevrelor, in special in cazul parcarilor.

 

Merita? Un pachet de senzori de parcare va costa intotdeauna mai putin decat o reparatie aplicata spoilerului, asadar, in cazul in care ai o masina mai mare sau nu esti foarte talentat la manevrele de parcare, investitia este cat se poate de rentabila.

 

Camera video pentru marsarier

Camera video pentru marsarier Ce este? O camera video montata in partea spate a automobilului care transmisie semnalul direct pe monitorul central al sistemului multimedia (se cupleaza atunci cand  masina se afla in marsarier). Sistemele mai noi afiseaza si un ghidaj cu linii virtuale in functie de pozitia volanului.

 

Merita? Cele mai noi versiuni (cu linii de ghidaj) sunt destul de eficiente, dar senzorii de parcare sunt la fel de eficienti si considerabil mai ieftini.

 

Sistem de parcare automat

Sistem de parcare automat Ce este? Dezvoltat relativ recent acest sistem ia locul soferului in momentul parcarilor (de obicei laterale). Un set de senzori masoara dimensiunea locului de parcare si anunta vizual daca locul respectiv are lungimea potrivita. Din acel moment interventia soferului se rezuma la actionarea pedalelor, rotirea volanului fiind comandata de sistem.

 

Merita? Pentru cei mai comozi dintre noi acest sistem poate deveni un ajutor important, dar costurile sunt destul de mari.

 

Monitorizarea presiunii in anvelope

Monitorizarea presiunii in anvelope Ce este? Un set de senzori care masoara presiunea in pneuri (atat la pornire cat si in timpul mersului) si alerteaza soferul atunci cand valorile incep sa scada sub cele recomandate de producator. In anii urmatori urmeaza ca instalatiile de supraveghere a presiunii in pneuri sa devina obligatorii pe toate masinile noi.

 

Merita? Un sistem suplimentar de siguranta este binevenit, dar lipsa lui poate fi inlocuita cu brio de o verificare periodica a presiunii in pneuri. 

 

Senzori de ploaie/lumina

Senzori de ploaie/lumina Ce sunt? Doua tipuri de senzori care pot cupla automat atat farurile cat si stergatoarele. Senzorii de lumina sunt plasati de obicei in zona oglinzii interioare, iar cei de ploaie in zona inferioara a parbrizului. 

 

Merita? Actionarea manuala a farurilor/stergatoarelor nu este una foarte complicata, asadar investitia in aceasta dotare este rezervata celor mai confortabili dintre noi. Senzorii de lumina sunt foarte eficienti spre exemplu la intrarea in tuneluri iluminate slab.

 

Cruise control/Pilot automat

Cruise control/Pilot automat Ce este? Un sistem electronic de asistenta ce poate mentine o viteza prestabilita de sofer fara ca cel din urma sa actioneze pedala de acceleratie. Acest sistem se decupleaza automat in momentul in care soferul atinge pedalele. De obicei controlul asupra sistemului sta in sarcina butoanelor plasate pe volan sau, in unele cazuri, unui comutator cu levier.

 

Merita? Aceasta dotare aduce un plus de confort si imbunatateste consumul (elimand impulsurile date de sofer pedalei de acceleratie). Din pacate el nu poate fi folosit in Romania decat pe portiuni restranse de drum (cei 250 km de autostrada) deoarece in rest, desele depasiri si franari nu pot justifica cuplarea lui.

 

Cruise control adaptiv

Cruise control adaptiv Ce este? Versiunea adaptiva a sistemului cruise control foloseste un set de camere si senzori radar pentru a calcula distanta fata de automobilul din fata franand, respectiv accelerand, pentru a mentine viteza stabilita de sofer in functie de trafic, fara a mai fi nevoie de interventia acestuia. 

 

Merita? Din punct de vedere finanaciar investitia este destul de mare si poate fi justificata doar in cazul in care conduci foarte multi km pe autostrada. 

 

Asistare urcare/coborare panta

Asistare urcare/coborare panta Ce este? Un sistem de asistenta intalnit de obicei pe SUV-uri care, in functie de informatiile primite din partea unui set de senzori, actioneaza selectiv asupra motorului si a franelor pentru a mentine automobilul pe o trasa sigura la urcarea/coborarea unei pante. Cuplarea lui poate fi automata sau manuala prin intermediul butoanelor amplasate pe consola centrala. De obicei cel mai intalnit sistem de acest fel este cel de coborare panta.

 

Merita? Da, in special in cazul SUV-urilor din clase superioare ale caror aptitudini off road justifica prezenta acestui sistem. Desigur conteaza aici si modul in care va folosit automobilul deoarece aceasta dotare este redundanta daca nu ai deplasari frecvente in off-road.

 

Asistent electronic pentru pastrarea benzii

Asistent electronic pentru pastrarea benzii Ce este? Un sistem de asistenta lansat recent care se bazeaza pe o camera video care urmareste marcajele longitudinale ale drumului si anunta soferul in cazul in care automobilul paraseste banda fara a semnaliza in concordanta. Tipul avertizarii poate fi sonor/vizual sau prin vibratii in volan. Unele astfel de sisteme pot actiona direct asupra volanului pentru a mentine banda.

 

Sistem night-vision

Sistem night-vision Ce este? Un sistem bazat pe o camera speciala (fie termica, fie cu iluminare in inflarosu) ce poate detecta pietonii sau diferite obstacole pe intuneric la o distanta considerabil mai mare decat cea iluminata de faruri si implicit vizibila cu ochiul liber. Afisarea fluxului video poate fi in zona instrumentelor de bord sau pe consola centrala. Sisteme mai noi includ avertizari sonore/luminoase atunci cand un pieton apare pe traiectoria masinii.

 

Merita? Sistemul are beneficii evidente in planul sigurantei, iar cele mai noi sisteme au crescut raza de detectie la peste 100 m. Ca deficiente, pozitionarea camerei in zona spoilerului fata o face destul de expusa loviturilor, iar costurile de achizitie/reparatie sunt considerabile.

 

HUD (Heads-up display)

HUD (Heads-up display) Ce este? Un sistem de proiectie pe parbriz al informatiilor din categoria (viteza curenta, nivel de turatie sau informatii de navigatie – in functie de sistem). Avantajul principal este ca nu mai trebuie sa cobori privirea pentru a consulta aceste date pe bord, micsorand considerabil timpii in care soferul nu este atent la drum. De obicei aceast echipament se regaseste pe automobile sport si pe cele de lux.

 

Merita? Aceasta dotare este una destul de rar intalnita si recomandabila in special pe automobile sport, acolo unde fractiunile de secunda in care consulti cadranele de bord pot conta (de obicei in conditii de conducere pe circuit). Desigur el are si un rolul de a creste siguranta deplasarii.

 

Detectia automobilelor din unghiul mort

Detectia automobilelor din unghiul mort Ce este? Prin intermediul unor camere plasate in partea inferioara a oglinzii laterale, acest sistem monitorizeaza masinile aflate in unghiul mort anuntand soferul prin intermediul unor martori luminosi de prezenta lor. Daca soferul incearca sa schimbe banda sistemul emite si avertizari sonore si, in unele cazuri, poate contracara miscarea soferului prin aplicare de forta de bracare volanului.

 

Merita? Daca ne gandim din prisma securitatii categoric da. Singura problema o reprezinta disponibilitatea sistemului, aceasta echipare fiind in mod normal rezervata masinilor din segmentul de lux.

 

Asistent electronic pentru faza lunga

Asistent electronic pentru faza lunga Ce este? Un sistem de control al farurilor ce cupleaza si decupleaza faza lunga in functie de traficului de pe contrasens pentru a elimina situatia in care farurile ajung sa orbeasca soferii ce vin pe contrasens. Sistemul functioneaza pe baza unor senzori optici si se aplica noilor faruri cu descarcare tip xenon.

 

Merita? Aceasta dotare este una dintre cele mai eficiente din categoria siguranta pe timp de noapte. Pretul nu este foarte mic, mai ales ca se adauga costului sistemului de iluminare cu xenon.

 

Indicator schimbare treapta

Indicator schimbare treapta Ce este? Un sistem electronic ce sugereaza, prin intermediul unei iconite in zona cadranelor de bord, cand este recomandat sa schimbi treapta (fie in cea superioara, fie in cea inferioara). In general recomandarea tine de un condus economic, dar in unele cazuri ea poate detecta si un stil mai agresiv de condus, modificand pragul recomandat in functie de sofer/situatie in trafic.

 

Merita? Aceasta dotare se poate dovedi eficienta in special in cazul soferilor incepatori pentru a-i antrena sa mentina un nivel rezonabil al consumului de combustibil. Poate fi eficient si pentru a preveni uzura exagerata a motorului daca treptele sunt schimbate ori prea sus ori prea jos.

 

Directie/suspensie/transmisie/frane

Servodirectie

Servodirectie Ce este? Un sistem de asistare (electric, hidraulic sau electrohidraulic) a directiei ce scade considerabil efortul necesar pentru a manevra volanul. Majoritatea sistemelor moderne beneficiaza de grade diferite de asistare, in functie de viteza (mai mare la viteze mici pentru a usura manevrele de parcare/in traffic, respectiv mai mic la viteze mari pentru o acuratete sporita).

 

Merita? Majoritatea automobilelor produse in ultimul deceniu au acest echipament in dotarea standard, cu efecte pozitive atat asupra confortului cat si al sigurantei la volan.

 

Directie activa/parametrica

Directie activa/parametrica Ce este? Un sistem complementar asistarii clasice realizate de servodirectie ce poate interveni asupra nivelul de asistare oferit de directie in functie de mai multi parametri (informatii de la sistemele electronice de stabilitate, gradul de apasare a acceleratiei, unghiul de bracare a rotilor etc.). Unele sisteme de aceste fel pot interveni in mod activ asupra directiei, pentru a corecta greselile soferului.

 

Merita? In esenta vorbim despre un sistem de securitate ce poate avea influente benefice inclusiv asupra comportamentului dinamic al masinii. Complexitatea sistemului este destul de mare, iar unii soferi poti fi luati prin suprindere de modificarea continua a modului in care volanul reactioneaza. Costul este si el destul de mare.

 

Transmisie automata

Transmisie automata Avantaje: In primul rand transmisia automata ofera un confort deosebit mai ales in cazul condusului in mediul urban, eliminand nevoia de actiona in mod frecvent ambreaiajul. Transmisiile automate dezvoltate recent (spre exemplu DSG cu dublu ambreiaj) aduc beneficii si in planul performantelor dinamice si a consumului. Versiunile mai vechi pot fi destul de lente si penalizeaza consistent consumul. Un alt bonus adus de transmisia automata tine de protejarea ambreiajului, ce se uzeaza prematur in cazul transmisiei manuale daca nu este actionat corespunzator.

 

Dezavantaje: Transmisia automata aduce cu sine o complexitate tehnica sporita ce implica pe langa greutate mai mare si unele probleme de fiabilitate (in special in cazul transmisiilor mai vechi). Costurile, atat de achiztie cat si de intretinere sunt mult mai mari decat in cazul transmisiilor clasice manuale.

 

Sistem auto start/stop

Sistem auto start/stop Ce este? Un sistem ce a devenit popular in ultimii ani care opreste motorul la semafor pentru a limita consumul inutil de carburant si il reporneste la apasarea ambreiajului sau ridicarea piciorului de pe frana (in cazul transmisiei automate). Printre avantaje se numara reducerea emisiilor si a consumului de carburant. Complexitatea tehnica, costurile si faptul ca nu este eficient decat in mediul urban se numara printre minusurile acestui sistem.

 

Merita? Acest sistem nu este foarte popular in Romania, majoritatea masinilor ce dispun de aceasta dotare fiind achizitionate cu el in standard. Pe termen lung, odata ce bazele de taxare vor include si nivelul de emisii de CO2 produse el poate fi o alegere interesanta.

 

Suspensie adaptiva

Suspensie adaptiva Ce este? Un sistem avansat de suspensie controlat electronic ce permite reglarea duritatii amortizoarelor in functie de preferintele soferului sau dinamic, in functie de stilul de condus. De obicei sistemul dispune de setari predefinite normal/auto/sport/confort etc.

 

Merita? Acest echipament se regaseste de obicei pe automobile de lux sau pe cele sport pentru a oferi o tinuta de drum ce se poate adapta diferitelor conditii de condus/drum si viteza.

 

Sasiu adaptiv

Sasiu adaptiv Ce este? Un pachet de solutii tehnice ce modifica modul in care automobilul se comporta plecand de la raspunsul suspensiei/directiei/acceleratiei/franei, timpii de schimbare ai transmisiei automate plus alti parametrii care depind de fiecare producator in parte. De obicei el poate fi configurat pentru a oferi un comportament sportiv (in acest caz directia este mai grea, timpii de schimbare sunt mult mai rapizi, acceleratia raspunde prompt impulsurilor etc), confortabil sau netru.

 

Merita? Acest sistem iti poate oferi posibilitatea de a avea mai multe masini intr-una singura, schimband radical modul in care automobilul raspunde comenzilor. Nu este deloc ieftin, dar efectele sunt vizibile.

 

Sistem de directie integrala

Sistem de directie integrala Ce este? Un sistem electronic ce permite un grad limitat de bracare a puntii spate, astfel: la viteze mici puntea spate va braca contrar puntii fata pentru a miscora raza de bracare si a facilita manevrele stranse, in timp ce la viteze mari va urma directia puntii fata pentru a micsora unghiul de bracare necesar in viraje. 

 

Merita? Aceasta dotare isi arata eficienta in special in cazul automobilelor de lux de dimensiuni mari aducand un plus de manevrabilitate.

 

Suspensie pneumatica

Suspensie pneumatica Ce este? O suspensie ce inlocuieste arcurile clasice cu un set de perne de aer controlate electronic de un compresor central cu scopul de a oferi un confort superior in comparatie cu solutiile bazare pe resorturi metalice. Sistemele recente de acest fel permit si selectarea gradului de amortizare in functie de preferintele soferului (confort/sport/auto). Un alt avantaj al acestui tip de suspensie tine de echilibrarea permanenta a automobilului realizat prin modificarea independenta a presiunii pe fiecare perna in parte.

 

Merita? Aceasta suspensie este intalnita in special in cazul automobilelor de lux, acolo unde confortul este prioritar. Generarea unei cantitati mai mari de ruliu in comparatie cu arcurile metalice afecteaza pana la un punct caracterul dinamic al automobilului, motiv pentru care multe modele o folosesc exclusiv pentru puntea spate.

 

Suspensie sport

Suspensie sport Ce este? Un tip de suspensie ce beneficiaza de aportul unor arcuri, respectiv amortizoare mai rigide, cu scopul de a limita miscarea de ruliu si a imbunatati comportamentul dinamic al masinii. Acest echipament este de obicei intalnit pe masinile sport, dar mai nou se poate opta pentru el si in cazul automobilelor fara valente dinamice evidente.

 

Merita? In cazul in care ai un stil de condus dinamic, aceasta suspensie este esentiala pentru un echilibru optim al automobilului. In cazul automobilelor fara pretentii sportive evidente aceasta alegere nu este cea mai inspirata, limitand confortul oferit pasagerilor.

 

Discuri de frana ventilate

Discuri de frana ventilate Ce sunt? Un sistem de franare folosit de majoritatea automobilelor ce difera de discurile de frana clasice (“pline”) printr-o zona goala intre cele doua fete ale discului gandita pentru a degaja caldura produsa in timpul franarii. Prin mentinerea unei temperaturi scazute a discului procesul de franare este mai eficient. Deoarece majoritatea automobilelor repartizeaza o mare parte din forta de franare pe puntea fata, discurile ventilate sunt montate de obicei pe aceasta punte. Automobilele sport, sau cele cu o greutate mai mare, beneficiaza de aportul acestor discurilor si pe puntea spate.

 

Merita? Distantele de franare reprezinta un element de siguranta foarte important, motiv pentru care aceasta dotare este esentiala.

 

Discuri de frana perforate

Discuri de frana perforate Ce sunt? Discuri de frana ventilate ce dispun de perforatii gandite pentru a eficientiza racirea ansamblului. Mai performant decat discurile ventilate clasice, acest sistem de franare este rezervat in special automobilelor sport, ce trebuie sa faca fata franarilor frecvente si puternice ce duc la supraincalzirea discurilor. 

 

Merita? Automobilele sport necesita sisteme de franare performante, dat fiind modul in care sunt exploatate, motiv pentru care discurile perforate reprezinta o optiune comuna.

 

Discuri de frana carbon ceramice

Discuri de frana carbon ceramice Ce sunt? Intalnite de obicei pe automobilele super-sport aceste tipuri de discuri sunt fabricate folosind un material ceramic ranforsat cu fibra de carbon, oferind performante net superioare solutiilor clasice din otel. Pe langa reducerea distantelor de franare, folosirea materialelor compozite creste rezista discului la temperaturile inalte si la uzura, scazand in acelasi timp greutatea totala a ansamblului, un element foarte important atunci cand vorbim de automobile de inalta performanta.

 

Merita? Deoarece pretul de achizitie este foarte mare, aceasta dotare se afla de multe ori in lista de dotari optionale chiar si pentru masini ce depasesc pragul de 100.000 euro. Aceasta investitie merita doar in cazul in care ai de gand sa exploatezi automobilul in conditii de circuit.

 

Vizibilitate faruri/oglinzi/stergatoare

Faruri de ceata

Faruri de ceata Ce sunt? O sursa de iluminare aditionala gandita in special pentru a spori vizibilitatea in conditii de ceata/ploaie sau ninsoare abundenta. De obicei sunt plasate mai jos decat farurile conventionale si au drept caracteristica principala orientarea fasciculului luminos direct catre suprafata carosabilului. 

 

Oglinzi exterioare heliomate

Oglinzi exterioare heliomate Ce sunt? Un tratament special aplicat oglinzilor exterioare ce scade intensitatea luminii reflectate catre sofer. Efectul vizibil este unul de intunecare a suprafetei de sticla. Aceasta dotare este in general intalnita in cazul automobilelor din segmentele superioare si vine la pachet cu incalzirea si reglajul electric.

 

Merita? Da, in special in cazul soferilor care conduc foarte mult noaptea. Dezavantajul evident tine de costul ridicat al inlocuirii geamurilor oglinzii in cazul in care sunt sparte sau furate.

 

Oglinzi reglabile electric si incalzite

Oglinzi reglabile electric si incalzite Ce sunt? Un reglaj electric al oglinzilor realizat cu usurinta prin intermediul unor butoane plasate in aproprierea soferului (fie pe panoul portierei sau pe tunelul central). Incalzirea este foarte eficienta pe timp de ninsoare sau ploaie prin uscarea suprafetei oglinzii si eliminare reflexiilor suparatoare. De obicei se cupleaza odata cu degivrarea lunetei.

 

Oglinda interioara cu sistem antiorbire

Oglinda interioara cu sistem antiorbire Ce este? Un sistem electrocromatic aplicat oglinzii interioare ce scade cantitatea de lumina reflectata catre sofer. Prin intermediul unui senzor integrat in oglinda, are loc un proces de intunecare discreta a suprafetei de reflexie ce este similar, pana la un punct, procesului ce are loc in cazul oglinzilor heliomate.

 

Merita? Da, in cazul in care conduci mult pe timp de noapte, in completarea oglinzilor exterioare heliomate.

 

Oglinzi cu semnalizator integrat

Oglinzi cu semnalizator integrat Ce sunt? O oglinda exterioara clasica ce contine un semnal luminos plasat in interiorul carcasei. Functioneaza exact ca un semnal clasic si poate avea ca sursa de lumina fie un bec clasic fie, mai nou, LED-uri.

 

Merita? Plasarea semnalizatorului optic mai sus in interiorul carcasei oglinzilor il face mai vizibil din anumite unghiuri pentru alti participanti la trafic, sporind siguranta deplasarii. Riscurile inerente tin de lovirea oglinzi retrovizoare si, inerent, distrugerea semnalizatorului, o situatie destul de frecventa in traficul urban.

 

Faruri cu Xenon

Faruri cu Xenon Ce sunt? O tehnologie noua, aplicata surselor de iluminare auto, ce foloseste un gaz rar numit xenon, in locul becurilor clasice. Printre avantajele acestei tehnologii se numara iluminarea superioara a suprafetei de rulare si atingerea unor parametri optimi de iluminare aproape instant din momentul aprinderii. De obicei becurile tip xenon se monteaza pe faza scurta (atunci cand se afla si pe faza lunga dotarea este intitulata bi-xenon).

 

Merita? Vizibilitatea pe timp de noapte este o componenta esentiala a sigurantei la volan, iar performantele farurilor cu tehnologie tip xenon sunt net superioare solutiilor clasice cu halogen. Costul investitiei initiale este mare la fel si costurile de intretinere pe termen lung.  Un bec tip xenon poate costa de pana la 10 ori mai mult decat unul clasic cu halogen.

 

Faruri adaptive

Faruri adaptive Ce sunt? Un sistem electronic permite orientarea fasciculului luminos produs de faruri in functie de pozitia volanului. Acest sistem se aplica in 99% din cazuri noilor tipuri de faruri cu descarcare in Xenon si mareste vizibilitatea in curbe prin orientarea farurilor in directia in care soferul incepe sa vireze. Gradul de orientare al fasicului luminos nu depaseste de obicei mai mult de 5-6 grade, dar efectele sunt importante.

 

Merita? Un plus de vizibilitate pe timp de noapte nu strica niciodata, singurul inconvenient fiind pretul de achizitie. 

 

Instalatie de spalat faruri

Instalatie de spalat faruri Ce este? O instalatie ce foloseste un jet sub presiune pentru a curata suprafata farurilor. Lichidul folosit este acelasi cu cel de parbriz. 

 

Merita? Aceasta dotare are o componenta de siguranta, dar si una de confort, eliminand nevoia de a te opri pentru a curata farurile in conditii atmosferice neprielnice. Pe langa costul de achizitie suplimentar, sunt sanse mari sa ramai destul de repede fara lichid de parbriz, dat fiind consumul destul de mare al sistemul de spalare.  

 

Faruri halogen

Faruri halogen Ce este? Majoritatea automobilelelor folosesc becuri tip halogen deoarece ofera cel mai bun raport lumina disipata/pret. Avantajele acestor tipuri de becuri (pe langa cel financiar) tin de inlocuirea lor facila la nevoie (spre deosebire de cele cu xenon ce necesita un grad de pregatire).

 

Merita? In cazul in care nu iti permiti un sistem tip xenon, farurile cu halogen reprezinta alternativa cea mai des utilizata.

 

Lumini de zi cu LED-uri

Lumini de zi cu LED-uri Ce sunt? Un grup de LED-uri plasate in partea frontala a automobilului ce se aprind automat la pornirea masinii indiferent de nivelul de lumina din exterior. Pe langa efectul vizual interesant, aceasta dotare te face mai vizibil in traffic. 

 

Merita? Componenta stilista este cea de efect, cea legata de siguranta putand fi realizata oricand prin aprinderea fazei scurte. 

 

Functie follow me home

Functie follow me home Ce este? O functie a farurilor care le mentine pornite pentru o perioada determinata de timp (de ordinul secundelor) dupa ce masina a fost oprita si inchisa, pentru a lumina calea soferului catre casa.

 

Merita? In cazul in care locuiesti in zone mai putin luminate (si la curte) aceasta dotare are o justificare, mai ales ca nici nu este foarte scumpa.

 

Stergatoare parbriz tip aero

Stergatoare parbriz tip aero Ce sunt? Un tip de stergator de parbiz construit dintr-o singura bucata de cauciuc ce curata mai eficient parbrizul, elimina problema inghetarii stergatorului (frecventa in cazul celor de tip vechi cu suport metalic), sunt mai silentioase si mai aerodinamice. 

 

Merita? Vizibilitatea este un factor important, iar acest tip de stergator este considerabil mai eficient decat cel clasic (dezavantaj - poate costa in unele cazuri de trei ori mai mult decat cel cu support metalic).

 

Parbriz incalzit

Parbriz incalzit Ce este? Un sistem de degivrare aplicat parbrizului. Ca si in cazul clasic (pentru luneta) el incalzeste parbrizul cu ajutorul unor rezistente, fiind foarte eficient atunci cand parbrizul este inghetat sau acoperit cu zapada.

 

Merita? Foarte eficient in sezonul rece, atat din punctul de vedere al confortului cat si din cel al timpul pierdut pentru pregatirea masinii inainte de plecare. In plus scade riscul zgarierii parbrizului prin folosirea unor raclete din plastic. Printre dezavantaje, costuri mult mai mari in momentul inlocuirii parbrizului si, pana la un punct, vizibilitatea (firele din parbriz produc reflexii usor deranjante).

 

Duze de spalare parbriz incalzite

Duze de spalare parbriz incalzite Ce sunt? Un sistem electronic de rezistente plasat in zona duzelor responsabile cu spalarea parbrizului, cu scopul de a incalzi aceste elemente la pornire. Foarte eficient iarna in combinatie cu parbrizul incalzit.

 

Merita? In esenta vorbim despre o dotare de confort mai mult decat de siguranta, ce scade considerabil timpul pierdut pe timp de iarna la pregatirea automobilului pentru plecare.

 

Proiectoare de ceata cu functie cornering

Proiectoare de ceata cu functie cornering Ce sunt? Proiectoare de ceata clasice ce functioneaza pe un principiu asemanator farurilor adaptive: atunci cand soferul vireaza la stanga se aprinde proiectorul de ceata din stanga, atunci cand vireaza la dreapta se aprinde cel din dreapta. Scopul acestui sistem este de a oferi o vizibilitatea mai buna la nivelul carosabilului in timpul manevrelor.

 

Merita? Doar in cazul in care acest echipament vine standard, altfel simplitatea sistemului nu justifica investitia.

 

Jante/anvelope

Jante din aliaj

Jante din aliaj Avantaje: Pe langa avantajul de ordin estetic, jantele confectionate din aliaj sunt mai usoare decat cele din tabla, iar greutatea redusa aduce beneficii atat dinamice cat si de consum.

 

Dezavantaje: Jantele din aliaj sunt considerabil mai scumpe decat cele din tabla, iar intretinerea lor pe termen lung (echilibrare, indreptare) implica costuri destul de ridicate. In plus, rotile cu jante din aliaj sunt mult mai cautate de hoti.

 

Jante din tabla

Jante din tabla Avantaje: Costuri reduse atat la achizitie cat si la intretinere pe termen lung. Montarea unor capace poate ascunde cu succes zgarieturile sau rugina.

 

Kit de reparatie roata

Kit de reparatie roata Ce este? Se prezintă sub formă de spray. Prin descărcarea spray-ului se umflă parţial anvelopa şi se injectează  totodată o soluţie de etanşare în interiorul ei, care umple orificiile mici apărute în caz de pană  (cele cu diametre sub 5mm) împiedicând temporar dezumflarea acesteia. Se comercializează în  flacoane tip spray de 400 ml. Se recomanda folosirea acestui spray  doar la anvelopele de dimensiuni mici, până la 155 mm, dar are o eficienţă bună mai ales la anvelopele de biciclete,scutere  sau motociclete. 

 

Merita? Doar in anumite circumstante deoarece acest kit nu reprezintă o soluţie permanentă de rezolvare a problemei ci doar una temporară, realizand o pelicula de etanşare foarte subţire la interiorul anvelopei ce blochează evacuarea  aerului la exterior doar scurt timp.   În cazul existenţei unor orificii mai mari sau deteriorări majore ale anvelopei (găuri mari , tăieturi etc.) această soluţie nu este utilă şi se impune repararea anvelopei imediat prin vulcanizare.

 

Roata rezerva de dimensiuni normale

Roata rezerva de dimensiuni normale Avantaje: In cazul unei pene vei inlocui anvelopa cu una de aceeasi dimensiune cu care vei putea rula in continuare in mod normal (spre deosebire de cea de dimensiuni reduse a carei viteza este limitata).

 

Dezavantaje: Ocupa mai mult spatiu in portbagaj, este considerabil mai grea decat un kit sau o roata de dimensiuni reduse si implica un cost mai mare de achizitie.

 

Roata de rezerva de dimensiuni reduse

Roata de rezerva de dimensiuni reduse Ce este? O roata de rezerva de dimensiuni reduse este considerabil mai ingusta decat cea clasica, fiind destinata rularii pana la cea mai apropiata vulcanizare cu o viteza maxima limitata la 60 sau 80 km/h in functie de model.

 

Merita? Aceasta roata de rezerva de dimensiuni reduse ocupa mai putin spatiu decat una clasica si este considerabil mai usoara, dar nu iti va permite sa rulezi cu viteza foarte mare si implica ajungerea cat mai rapida la o vulcanizare pentru a repara roata cu pana.

 

Anvelope runflat

Anvelope runflat Ce sunt? Un tip special de anvelopa ce permite soferului sa ruleze in conditii de pana, un numar limitat de km cu o viteza maxima ce nu va depasi 80 km/h (in functie de producator valorile pot varia de la 80 km pana la chiar 200 km rulati pe pana). Deoarece aceste anvelope sunt ranforsate (atat la niveul inelului cat si la nivelul talonului exterior) ele de obicei cantaresc mai greu decat cele clasice.

 

Merita? Acest tip de anvelope nu este folosit la scara larga in principal din cauza costurilor de achizitie. Avantajul rularii pe pana nu este de ignorat, dar nici costurile de inlocuire ale unei anvelope sau confortul scazut la rulare dat de rigiditatea superioara a anvelopei.

 

Dotari de confort

Tapiterie din piele

Tapiterie din piele Avantaje: Daca este intretinuta corespunzator, tapiteria din piele isi poate mentine aspectul pentru o perioada foarte lunga de timp, in comparatie cu cea textila care se uzeaza destul de repede. Cei cu alergii vor aprecia cel mai mult un interior din piele deoarece acesta nu retine praful si alte particule cu potential alergen din aer. 

 

Dezavantaje: pielea veritabila este destul de scumpa, iar investitiile pe termen lung in solutiile de intretinere nu sunt nici ele de neglijat. Se recomanda ca scaunele din piele sa aibe optiunea de incalzire si de racire deoarece piele are tendinta de a prelua usor temperatura mediului ambiant.

 

Tapiterie textilă

Tapiterie textilă Avantaje: Nu necesita intretinere speciala si se afla in dotarea standard indiferent de automobil. In functie de preferinte culorile pot fi dintre cele mai variate, iar vara si iarna tapiteria textila poate fi confortabila si in lipsa optiunilor de incalzire/racire.

 

Dezavantaje: Materialul textil are tendinta de a retine particule de praf, iar curatarea ei integrala este destul de dificila. In comparatie cu tapiteria din piele uzura apare mai repede.

 

Tapiterie mixta textila/piele artificiala

Tapiterie mixta textila/piele artificiala Avantaje: Aspectul si costul mic in comparatie cu alternativa piele naturala sunt cele doua avantaje principale ale acestui tip de tapiterie mixta. Deoarece bucatile de piele artificiala sunt plasate in zonele in care uzura apare cel mai repede aspectul pe termen lung este imbunatatit.

 

Volan si schimbator in piele

Volan si schimbator in piele Avantaje: Pe langa aspectele estetice, un volan/schimbator imbracat in piele ofera o priza mai buna soferului in timpul manevrelor. Senzatia tactila este si ea imbunatatatita fata de un volan din material plastic.

 

Dezavantaje: Pielea de pe volan/schimbator are tendinta de a se toci mai repede in comparatie cu materialul plastic standard.

 

Volan multifunctional

Volan multifunctional Ce este? Un volan pe suprafata caruia au fost plasate diferite butoane de comanda ce ofera controlul asupra diferitelor sisteme electronice ale masinii audio/navigatie/hands free/cruise control/computer de bord etc. Numarul de setari disponibile depinde de producator. 

 

Merita? Operarea sistemelor electronice fara a lua privirea de la drum si mainile de pe volan creste considerabil siguranta in trafic. In plus implica si o imbunatatire a nivelul de confort, iar costul suplimentar nu este exagerat.

 

Volan incalzit

Volan incalzit Ce este? Un sistem electronic de incalzire bazat pe rezistente plasate in inelul volanului pentru a spori confortul la pornire atunci cand temperaturile sunt foarte scazute in habitaclu.

 

Merita? Aceasta dotare este destul de rara chiar si in cazul automobilelor de lux, in principal din cauza climei temperate din Europa. Se justifica pana la un punct in cazul masinilor ce au volanul acoperit cu lemn deoarece acest material ajunge destul de greu la temperatura mediului ambient.

 

Pedalier reglabil electric

Pedalier reglabil electric Ce este? Un reglaj electric ce poate apropia sau departa de sofer pedalierul. Aceasta dotare poate ajuta soferii de diferite talii sa se acomodeze mai bine cu postul de conducere si este intalnita in cele mai multe din cazuri pe automobilele construite in Statele Unite.

 

Merita? De obicei foarte putini soferi au nevoie de un astfel de reglaj, cel al volanului fiind sufficient pentru majoritatea. Este util totusi, in special pentru soferii de talie mica.

 

Geamuri electrice

Geamuri electrice Avantaje: Majoritatea automobilelor sunt dotate cu geamuri electrice (cel putin pentru sofer si pasager), confortul actionarii electrice fiind avantajul principal al acestei dotari. Geamuri electrice cu functie de impuls pluseaza la capitolul confort nemafiind nevoie sa tii apasat pe buton pentru a cobora/urca complet geamul, dar, de obicei, nu deschidem complet geamurile, insa, la inchiderea lor devin utile.

 

Dezavantaje: In cazul unei defectiuni costul unei reparatii/inlocuiri a motorului electric poate fi destul de mare (in functie de marca/model).

 

Geamuri si parbriz cu tenta culoare

Geamuri si parbriz cu tenta culoare Ce sunt: Geamurile cu tenta de culoare contin filtre ce reduc cantitatea de lumina exterioara si mai ales radiatiile UV ce pot patrunde in masina. Printre avantaje se numara si mentinerea unei temperaturi constante in masina si reducerea decolorarii interioarelor din piele.

 

Merita? Astfel de geamuri contribuie la confortul general din masina, dar tratamentele nu sunt ieftine, iar inlocuirea geamurilor este mai costisitoare. 

 

Inchidere centralizata cu telecomanda

Inchidere centralizata cu telecomanda Ce este? Un sistem de inchidere controlat prin intermediul butoanelor plasate pe cheia automobilului. Prin apasarea butoanelor de inchidere/deschidere se deschid/se inchid simultan portierele automobilului. Unele sisteme pot fi configurate pentru a deschide la prima apasare doar usa soferului. Deschiderea portbagajul se face de obicei prin intermediul unui buton separat.

 

Cheie inteligenta

Cheie inteligenta Ce este? O cheie de pornire/acces in masina ce elimina nevoia unui sistem clasic cheie plus contact. O cheie de acest tip poate fi tinuta in buzunar sau intr-un locas special din plansa de bord. In functie de setari o astfel de cheie poate deschide automobilul atunci cand te apropii de el, respectiv sa il inchida atunci cand te departezi. Aceasta dotare implica si sistemul de pornire motor pe buton.

 

Merita? Cu o un astfel de sistem, in teorie, ai putea sa nu mai scoti niciodata cheia din buzunar, asadar confortul este ca si asigurat. Aceasta dotare a devenit din ce in ce mai comuna, iar preturile au scazut proportional.

 

Pornire motor pe buton

Pornire motor pe buton Ce este? In locul sistemului clasic de contact apare un buton pe care apesi pentru a pornit/opri motorul. Astfel nu trebuie sa mai astepti stingerea martorilor de bord sistemul electronic ocupandu-se automat de procesul de pregatire al motorului.

 

Scaun reglabil pe inaltime

Scaun reglabil pe inaltime Ce este? Un sistem manual (sau electric) de reglare al scaunului soferului pe inaltime. In functie de model amplitudinea reglajului poate varia de la 5 cm pana la 10 cm.

 

Suport lombar ajustabil

Suport lombar ajustabil Ce este? Un sistem manual (sau electric) ce regleaza suportul lombar oferit de spatarul scaunului. Acest echipament a devenit destul raspandit in ultima perioada chiar si pe masinile din clasele mai mici.

 

Merita? Indiferent ca ai sau nu probleme cu spatele, acest reglaj minimizeaza oboseala si stresul pentru coloana atunci cand conduci pe perioade mai lungi de timp.

 

Scaune reglabile electric

Scaune reglabile electric Ce sunt? Un sistem electric de reglaj al scaunului ce poate permite (in functie de producator) pana la 16 directii de reglare. In cele mai multe cazuri reglajul electric se limiteaza la doua axe (pe lungime si pe inaltime). Functia de memorie poate salva setarile soferului pe unul dintre cele trei profile disponibile.

 

Merita? Ca orice reglaj electric scopul lui este de a oferi confort soferului, dar si o precizie mai buna (reglajul manual are trepte ceva mai lungi de reglaj). Functia de memorie este rentabila doar in cazul in care mai multi soferi conduc aceeasi masina pentru a nu mai fi nevoie sa iti cauti pozitia ideala la volan de fiecare data cand se schimba soferul.

 

Scaune sport

Scaune sport Ce sunt? Un tip special de scaun ce prezinta un suport lateral sporit atat la nivelul spatelului cat si al coapselor. Scopul lui este sa mentina corpul soferului nemiscat pe virajele abordate cu viteza crescuta. Unele scaune sport se concentreaza exclusiv pe suportul oferit la nivelul spatelui, in timp ce altele ofera un pachet complet cu suport pronuntat atat la nivelul coapselor cat si al zonei cervicale.

 

Merita? Aceasta dotare este esentiala pentru te folosi la maxim de potentialul dinamic al automobilul pe care il conduci. Pe vremuri, scaunele sport sufereau la nivelul confortului oferit, situatie ce s-a ameliorat considerabil in ultimii ani.

 

Volan sport

Volan sport Ce este? Un tip de volan profilat special pentru a oferi un grip cat mai bun soferului. Pentru a obtine o aderenta maxima se foloseste un tip special de piele perforata, inelul volanului are un diametru mai mic si este mai gros decat cel clasic, iar in unele cazuri partea inferioara este tesita. Modele mai scumpe folosesc piele tip alcantara.

 

Merita? Priza la volan este o componenta foarte importanta a condusului sportiv, asadar acest echipament merita investitia in cazul masinilor sport. 

 

Trapa electrica

Trapa electrica Avantaje: Deschiderea trapei evacueaza mult mai usor aerul din masina, eficient in special atunci cand temperaturile sunt foarte ridicate. Turbulentele sunt mult mai mici decat atunci cand deschizi un geam lateral. Un alt avantaj deriva din cantitatea mai mare de lumina naturala din habitaclu.

 

Dezavantaje: Nu este foarte folositoare in sezonul rece, iar sistemul electric de actionare este susceptibil defectiunilor din cauza prafului si a infiltratiilor apei.

 

Trapa electrica cu celule fotovoltaice

Trapa electrica cu celule fotovoltaice Ce este? O versiune ceva mai rara a trapei electrice ce contine un mini-panou cu celule solare ce tin in functiune sistemul de climatizare al masinii atunci cand motorul automobilului este oprit. Astfel, se pastreaza o temperatura confortabila/prestabilita de sofer in habitaclu.

 

Merita? Acest echipament este intalnit in special pe automobilele de lux, unde factorul financiar nu este un impediment la achizitie. Pe modele de volum investitia nu este justificata.

 

Trapa pentru locurile din spate

Trapa pentru locurile din spate Ce este? O a doua trapa plasata deasupra locurilor de pe bancheta. In functie de producator ea poate fi fixa sau mobila (in cele mai multe cazuri vorbim de prima situatie).

 

Merita? Aceasta dotare nu aduce un plus sesizabil de confort, plafonul panoramic fiind o investitie mult mai eficienta.

 

Plafon panoramic

Plafon panoramic Ce este? In esenta vorbim despre o trapa supradimensionata ce permite accesul unei cantitati sporite de lumina naturala. In functie de producator aceasta trapa panoramica poate fi fixa sau mobila. Dotare aparuta indeosebi in cazul monovolumelor.

 

Merita? O cantitate mai mare de lumina in habitaclu are rolul de a relaxa pasagerii la drum intins, o conditie necesara la drum mai ales atunci cand transporti copii. Tocmai de aceea sunt sanse mari sa o intalnesti pe monovolume sau breakuri, masini destinate familiilor.

 

Frana de mana electronica

Frana de mana electronica Ce este? Un sistem electronic care cupleaza/decupleaza frana de mana in locul levierului clasic. Pentru un confort superior si eliberarea spatiului pe tunelul central multi producatori au inceput sa recurga la aceasta solutie chiar si pe modele mai ieftine. Unele sisteme permit decuplarea automata a sistemului la plecarea de pe loc.

 

Merita? Actionarea electrica aduce un plus de rapiditate si confort, iar solutiile de acest fel sunt in cele mai multe cazuri lipsite de deficiente tehnice. 

 

Portbagaj cu actionare electrica

Portbagaj cu actionare electrica Ce este? Un sistem ce permite deschiderea/inchiderea electrica a hayonului/usii porbagajului fie prin intermediul cheii de contact fie prin intermediul unui buton situat pe usa sau in interiorul automobilului.

 

Merita? Da, in special in cazul SUV-urilor de clasa mare, ale caror hayoane supradimensionate implica un efort mai mare pentru a le deschide/inchide. O dotare apreciata in special de femei.

 

Oglinzi rabatabile electric

Oglinzi rabatabile electric Ce sunt? Un sistem electric ce poate rabata oglinzile exterioare, fie la inchiderea masinii, fie prin intermediul unui buton dedicat. 

 

Merita? Inchiderea oglinzilor aduce un plus suplimentar de siguranta atunci cand parchezi automobilul in zone aglomerate. Totusi, oglinzile pot fi rabatate usor si manual, dupa parcare. 

 

Plase pentru porbagaj

Plase pentru porbagaj Ce sunt? Un numar de plase ce au rolul de a facilita compartimentarea si ancorarea bagajelor transportate in portbagaj. O dotare cautata in special in cazul automobilelor destinate familiilor (breakuri/monovolume).

 

Merita? Da, in cazul in care transporti in mod frecvent bagaje de diferite dimensiuni. Altfel, investitia nu este intrutotul justificata.

 

Grilaj pentru transport caine

Grilaj pentru transport caine Ce este? Un grilaj cu rol de separator plasat intre portbagaj si bancheta destinat transportului cainilor de dimensiuni medii si mari prezent pe modele break si monovolume. Cu el montat cainii pot fi transportati in siguranta fara a putea avea acces in habitaclu. Montajul este destul  de facil si nu afecteaza foarte mult vizibilitatea prin oglinda interioara.

 

Merita? Doar cu acest echipament poti transporta caini, asadar, in cazul in care aveti in plan asa ceva e bine sa nu ocoliti acest echipament.

 

Bancheta rabatabila fractionat

Bancheta rabatabila fractionat Ce este? O structura a banchetei ce permite rabatarea ei in doua moduri, fie 1/3 fie 2/3 in functie de spatiul necesar atat bagajelor cat si pasagerilor. O astfel de dotare ridica nivelul de versatilitate a interiorului permitand soferului sa transporte bagaje ce ar depasi capacitatea maxima a portbagajului, fara a renunta complet la bancheta.

 

Merita? Sunt sanse mari sa gasesti acest echipament pe majoritatea automobilelor aflate la vanzare, din simplul motiv ca reprezinta o dotare ieftina si eficienta.

 

Satelit de comanda sistem audio

Satelit de comanda sistem audio Ce este? Un sistem de control al sistemului audio care se bazeaza pe un mic satelit de comanda plasat in spatele volanului. In mare vorbim despre o alternativa la comenzile clasice aflate pe volan.

 

Merita? In general sunt de preferat comenzile plasate direct pe volan deoarece ele pot controla si alte sisteme nu numai cel audio. Avantajul principal al unui satelit de comanda este pretul, de unde si sansele sa il gasesti pe automobilele mai ieftine.

 

Sistem de comanda vocala

Sistem de comanda vocala Ce este? Un sistem electronic ce poate prelua comenzile vocale ale soferului si le poate transfera catre sistemul de interfata cu telefonul, audio sau navigatie in functie de model. De obicei un astfel de sistem este folosit pentru a comanda interfata cu telefonul.

 

Merita? Pana si cele mai noi sisteme nu au reusit sa depaseasca complet problema interferentelor in timpul comenzilor motiv pentru care, cel putin deocamdata, investitia nu este justificata.

 

Cotiera fata/spate

Cotiera fata/spate Ce este? Un element ce serveste unui scop dublu, cel de spatiu suplimentar de stocare si loc pentru a tine cotul. Ajuta la obtinerea unei pozitii cat mai confortabile de condus si de multe ori este prevazut cu un sistem de reglare. 

 

Merita? Confortul este esential la drum lung, iar aceasta dotare avantajeaza atat soferul cat si pasagerii din spate (in cazul in care dotarea este prezenta si in spate si transporti doar doi adulti). Investitia nu este una considerabila, dar efectele sunt notabile reducand starea de oboseala in brate la drum lung.

 

Torpedou cu functie de refrigerare

Torpedou cu functie de refrigerare Ce este? Un torpedou cu o functie speciala ce permite accesul aerului rece produs de sistemul de aer conditionat cu scopul de a mentine temperatura scazuta a unei bauturi plasate in torpedou.

 

Merita? Desi este rentabila in special in sezonul de vara, aceasta dotare este eficienta si rezonabila ca pret.

 

Volan reglabil pe inaltime si adancime

Volan reglabil pe inaltime si adancime Ce este? Un sistem mecanic de reglare a coloanei de directie pe doua axe (inaltime si adancime). De obicei blocarea si deblocarea se realizeaza prin intermediul unui levier plasat pe lateralul coloanei de directie sau sub ea. 

 

Merita? Pozitia corecta la volan este foarte importanta atat din punctul de vedere al securitatii cat si din ce al confortului, iar acest reglaj este necesar pentru corelarea cu dimensiunile soferului.

 

Climatizare

Aer conditionat manual

Aer conditionat manual Avantaje: Sistemul de aer conditionat manual este cel mai ieftin sistem de climatizare disponibil actual. Selectarea temperaturii se face prin intermediul unui selector rotativ impartit in doua zone (rosie pentru aer cald respectiv albastra pentru aer rece). Un buton separat comanda pornirea compresorului pentru operatiunea de racire.

 

Aer conditionat automat

Aer conditionat automat Avantaje: Spre deosebire de sistemul clasic (manual) acest tip de climatizare permite soferului sa selecteze temperatura exacta pe care o doreste in habitaclu.

 

Aer conditionat automat cu reglare pe zone

Aer conditionat automat cu reglare pe zone Avantaje: Acest sistem de climatizare automat permite selectarea unor temperaturi diferite in functie de pozitia pe care o ocupi in automobil. Spre exemplu, soferul poate selecta 23 de grade in timp ce pasagerul din dreapta poate selecta 18 grade. In cele mai multe cazuri acest sistem implica doua zone, destinate soferului si pasagerului din dreapta. 

 

Dezavantaje: Pretul este destul de mare iar eficienta acestui sistem nu este extraordinara, mai ales daca ne gandim la interferentele celor doua zone de climatizare.

 

Aeratoare pentru locurile din spate

Aeratoare pentru locurile din spate Ce sunt? Doua guri de aerisire montate de obicei pe tunelul central ce realizeaza ventilatia pentru locurile din spate. Temperatura aerului este selectata de catre sofer, pasagerii din spate avand doar posibilitatea de a regla intensitatea si directia fluxului de aer.

 

Merita? Aceasta dotare a inceput sa devina din ce in ce mai frecventa datorita costurilor reduse de achizitie. In cazul in care circuli destul de des cu pasageri pe bancheta acest echipament merita investitia.

 

Sistem de climatizare separat bancheta

Sistem de climatizare separat bancheta Ce este? Un sistem de climatizare automat ce permite pasagerilor de pe bancheta sa aleaga temperatura dorita si nivelul de ventilatie independent de cele alese de catre sofer. De obicei este plasat in zona tunelului central si este intalnit pe automobilele de lux.

 

Merita? Acest sistem contribuie la cresterea nivelul de confort pentru pasagerii din spate si merita invesitita in special in cazul limuzinelor de clasa mare, acolo unde posesorii ocupa de obicei bancheta.