PRIMUL TEST Jaguar XE 2.0d. Calea cea dreaptă

_MG_6967

PRIMUL TEST Jaguar XE 2.0d, echipat cu noul diesel de 2 litri şi 180 CP. Fără platformă de împrumut, fără compromisuri şi cu ultimele tehnologii la bord: noul Jaguar XE este primul construit pe noua platformă modulară a mărcii şi primul care preia noile motoare diesel Ingenium. 

Sub managementul indienilor de la Tata, Jaguar continuă politica „prin noi înşine”. XE este primul Jaguar construit pe noua platformă modulară a mărcii, având transmisie spate, şi îl face uitat pe nefericitul X-Type, construit pe platforma cu tracţiune faţă a fostei generaţii Ford Mondeo, producţia sa fiind oprită în 2010. XE este un model crucial pentru Jaguar deoarece concurează în segmentul clasei medii premium, unde rivali ca BMW Seria 3 sau Mercedes Clasa C realizează un sfert din vânzările totale ale BMW respectiv Mercedes.

Noi am testat varianta XE 20d cu echiparea intermediară R-Sport (plasată între echipările Pure, Prestige pe de o parte şi Portfolio și S pe de altă parte, ultima combinată exclusiv cu motorul V6 pe benzină) echipată cu versiunea mai puternică de 180 CP a noului motor diesel Ingenium de 2 litri.

_MG_6932

Caroseria are o rigiditate torsională demnă de segmentul premium fiind şi foarte uşoară şi aerodinamică (Cx de numai 0,26). Primele impresii sunt extrem de favorabile. Maşina se simte foarte agilă şi sigură, motorul este foarte rafinat şi potent. Jaguar declară că XE are cea mai rigidă şi aerodinamică caroserie pe care a construit-o vreodată şi că nicio limuzină din clasa sa nu utilizează un procent mai mare de aluminiu. Astfel, caroseria este un mix de peste 75% aluminiu, din care 70% de înaltă rezistenţă, magneziu şi oţel de înaltă rezistenţă. Prin comparaţie, Mercedes Clasa C utilizează un procent de 48% de aluminiu.

WP1V2517Trenul de rulare este printre cele mai sofisticate din segment chiar dacă afirmaţia din mapa de presă „că majoritatea producătorilor utilizează o construcţie McPherson pe faţă în timp ce Jaguar vine cu configuraţia cu braţe duble” nu mai are acoperire, Mercedes Clasa C şi Audi A4 având la rândul lor o punte faţă cu patru braţe. Cu punte faţă cu braţe duble suprapuse şi punte spate de tip Integral Link care utilizează aluminiu pe scară intensivă, Jaguar XE promite o dinamică foarte bună, conferită şi de excelenta direcţie electrică, prima de acest gen oferită pe un Jaguar.

Deşi pe hârtie, Jaguar XE 20d cu transmisia automată cu 8 trepte cântăreşte 1.565 kg şi Mercedes C 220 d are doar 5 kg mai mult, limuzina britanică se simte mai uşoară şi mai sprintenă la condus. Iar direcţia electrică demonstrează că şi un sistem de acest gen poate fi extrem de precis în jurul punctului mort şi poate oferi un feedback foarte bun. Jaguar are şi o distribuţie foarte bună a maselor. Motorul amplasat longitudinal este poziţionat cât mai în spate posibil, iar bateria este în spate sub podeaua portbagajului. La limită, comportamentul este uşor subvirator, fiind previzibil şi uşor de controlat. Însă efectul subvirator apare destul de târziu pentru că sistemul Torque vectoring frânează din timp şi progresiv roata de pe interior, diminuând efectele subvirării. Nou la Jaguar dar şi printre rivalii din segment este sistemul de îmbunătăţire a tracţiunii la viteze mici pe suprafeţe alunecoase numit All Surface Progress Control), disponibil cu transmisia automată şi care funcţionează între 3,6 km/h şi 30 km/h. Noi l-am testat pe macadam şi este foarte eficient evitând patinarea roţilor la un demaraj mai sportiv, lucru care nu se întâmplă dacă se decuplează sistemul de la butonul de pe consola centrală.

_MG_6883

Jaguar oferă standard la R-Sport un tren de rulare adaptiv cu patru programe – Eco, Winter, Normal şi Dynamic – care reglează răspunsul direcţiei, cutiei şi motorului şi al suspensiei (Adaptive Dynamics standard la V6 și opțional la celelalte motorizări). În versiunea R-Sport care include suspensie sport, kit de caroserie cu un mic eleron pe capacul portbagajului, praguri în culoarea caroseriei, jante de 18 inch (maşina de test avea jantele opţionale Radiance încălţate cu pneuri de dimensiuni diferite 225/40 R19 93Y pe faţă şi 255/35 R19 96Y pe spate), volan R-Sport şi scaune sport, trenul de rulare este destul de rigid, mai ales la trecerea peste denivelări scurte. Pentru o suspensie sport însă şi având în vedere jantele mari de 19 inch cu pneuri de talie redusă, confortul este acceptabil. Probabil că în versiunea Pure cu jante de 17 inch şi dacă se bifează şi suspensia adaptivă, confortul la rulare este net superior. Pe de altă parte însă, configuraţia din linia R-Sport şi pneurile late conferă o agilitate şi o aderenţă superbă. XE este în primul rând o maşinărie de condus care face cinste brandului britanic. Din acest punct de vedere, Jaguar XE are mai mult în vizor BMW Seria 3 decât Mercedes Clasa C.

Diesel rafinat

WP1V2540Excelent este şi noul motor diesel de 2 litri Ingenium. Mai silenţios în acceleraţii decât rivalii germani la prima impresie, versiunea de 180 CP se remarcă şi printr-un cuplu mai mare decât la Mercedes C 220 d de exemplu, oferind 430 Nm încă de la 1.500 rpm (400 Nm la 1.400 rpm la Mercedes). În combinaţie cu transmisia automată ZF cu 8 trepte, mai uşoară cu 10 kg decât cea de la XF şi XJ, noul diesel împinge viguros de la turaţii joase. Acesta este şi foarte eficient, Jaguar anunţând un consum mediu de numai 4,1 l/100 km cu transmisia automată. În realitate, pe un parcurs montan combinat cu autostradă, noi am înregistrat un consum de 5,3 l/100 km, similar cu al rivalilor de la Mercedes şi BMW. Sistemul Start&Stop e standard ca şi programul Eco al trenului de rulare care îţi arată şi cum să mergi economic.

Cu un gabarit şi ampatament similare cu al lui BMW Seria 3 şi Mercedes Clasa C, XE oferă un spaţiu similar în faţă. Scaunele sport oferite standard la R-Sport (opţional acestea erau echipate cu reglaj electric pe 10×10 direcţii pentru 732 euro) au un şezut mare, sunt poziţionate foarte jos şi oferă o susţinere excelentă. La interior, în echiparea R-Sport, Jaguar pune accentul pe o ambianţă sportivă în tonuri închise, planşa de bord care se îmbină elegant cu zona superioară a feţelor de uşi te înconjoară parcă, iar butonul de start din aluminiu şi consola centrală înaltă şi lată te fac să te simţi ca într-un cockpit de avion. Asamblarea este solidă şi materialele sunt de calitate, confirmând ambiţiile Jaguar în acest segment.

WP1V2507

Jaguar a progresat enorm şi la ergonomie. Noua centrală de comandă cu touchscreen de 8 inch este mult mai intuitivă decât cea de la fostul XF. Cele 8 meniuri care străjuiesc displayul de 8 inch sunt clare şi intuitive. Urmare a criticilor de la fostul XF, comenzile principale ale climatizării se acţionează din butoane clasice. Însă în detaliu sunt lucruri care mai pot fi îmbunătăţite. Introducerea literelor de la destinaţiile de navigaţie ar fi mai simplă de la un buton rotativ decât să le cauţi pe ecranul tactil, iar direcţiile de la climatizare se acţionează de la un buton clasic, dar activarea lor efectivă se face doar de la ecranul tactil. Faţă de Mercedes şi BMW la care navigaţia şi sistemul audio de top costă mult, Jaguar vine cu un preţ mai mic de numai 992 euro pentru navigaţia cu control vocal (e adevărat, cu card SD), iar sistemul audio HiFi Meridian cu 11 difuzoare costă doar 655 euro.

Jaguar s-a aliniat rivalilor germani şi în ceea ce priveşte sistemele de asistenţă. O cameră stereo furnizează informaţii pentru sistemele moderne de asistenţă (sistem automat de parcare, asistent de unghi mort cu monitorizarea traficului din spate, pilot automat adaptiv cu frânare de urgenţă inteligentă şi asistenţă la rulare în coloană 1.584 euro), iar head-up display-ul (1.364 euro) utilizează tehnologie laser.

Interior de calitate

Câteva aspecte practice au fost însă neglijate.În spate înălţimea interioară este destul de mică, datorită acoperişului plonjat spre spate. Persoane de peste 1,80 metri ating plafonul cu capul. În schimb, spaţiul pentru genunchi şi lăţimea interioară sunt în standardele clasei.

WP1V2547Portbagajul de 450 litri (455 litri fără roată de rezervă) este cu 25 de litri mai mic decât la Mercedes Clasa C şi nu este nici foarte practic. Podeaua urcă pe măsură ce ne apropiem de bancheta spate şi există şi două proeminenţe pe părţile laterale. Partea superioară a portbagajului nu e capitonată şi singura posibilitate de rabatere 40-20-40% a banchetei fracţionabile (515 euro opţional) este de la două manete plasate destul de nepractic. Prin rabaterea banchetei se creează un prag, iar suprafaţa nu este plană. În schimb, bancheta spate oferă un şezut confortabil şi mare, iar spătarul este excelent configurat şi oferă un confort foarte bun pentru pasagerii din spate.

Spre deosebire de rivalii de la BMW, Audi şi Mercedes, Jaguar XE vine cu o garanţie de 5 ani sau 150.000 km, iar după ideea de la BMW, se oferă reviziile de bază gratuite pentru o perioadă de 3 ani.

XE 20d cu 180 CP şi cutie manuală porneşte de la 39.556 euro în echiparea Pure. Prin comparaţie, Mercedes C 220 Bluetec costă 39.215 euro şi echiparea este comparabilă cu un uşor avantaj pentru Jaguar care oferă printre altele jante de 17 inch în loc de 16 la Mercedes. Cu transmisie automată, suspensie sport şi jante de 18 inch, versiunea R-Sport costă 46.128 euro. Nu e puţin, dar e justificat de ambiţiile noului XE care joacă acum cu drepturi depline în aceeaşi ligă premium restrânsă cu temuţii rivali germani.

  • Diesel foarte rafinat
  • Motor economic
  • Reprize foarte bune
  • Agilitate remarcabilă
  • Direcţie electrică excelentă
  • Spaţiu mic la cap în spate
  • Portbagaj nepractic
OTXX0383

Verdict AutoExpert

Jaguar a pariat tot ce are mai bun şi mai nou în XE. Dinamica, plăcerea în conducere şi noul diesel Ingenium sunt impresionante. Calitatea materialelor şi fabricaţiei sunt în linie cu fraţii săi mai mari, iar ergonomia este în mare progres. Spaţiul în spate la cap este restrâns, iar portbagajul nu este foarte practic.

Date tehnice Jaguar
Model XE 2.0 D 180 R-Sport Aut.
Motor L4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.999
Putere maximă/turație (CP/rpm)180/4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)430/1.750-2.500
Transmisieautomată, 8 trepte
L/l/h (mm)4.672/1.850/1.416
Ampatament (mm)2.835
Masă la gol (kg)1.565
Volum portbagaj (l)450 (455*)
Accelerație 0-100 km/h (s)7,8
Viteza maximă (km/h) 228
Consum mediu (l/100 km)4.2
Normă poluare/emisii CO2 (g/km)EU6/ 109
Preț (euro cu TVA)46.128
* fără roată de rezervă)

Adaugati comentariu