Să cunoaștem semnificația aprinderii martorilor de la bordul automobilului

jkjkj

Maşinile moderne sunt echipate cu multe instalații și senzori cărora le corespund mule lămpi de semnalizare martor la bord  devenind tot mai complicate tehnic. Din acest motiv pe bordul acestora apar tot mai multe aparate indicatoare, elemente de comandă, dar și tot mai multe lămpi de avertizare și semnalizare de diferite culori pentru a ne arăta starea tehnică a automobilului.

 Lămpile martor de la bord semnalizează diferite probleme, de uzură, de lipsă a unor fluide de lucru sau chiar defecțiuni ale anumitor echipamente ale automobilului. Numărul lămpilor poate fi mic, cum este cazul la mașinile din clasele mini și mică (low cost), sau din contră, foarte mare, uneori de peste 50 la număr,  la mașinile din clasele superioare și de lux. Potrivit unor teste desfășurate prin alte țări doar 10% dintre șoferi au cunoscut semnificația tuturor lămpilor martor aprinse la bordul propriilor mașini. Pentru un șofer este important să cunoască atât culoarea pictogramelor cât mai ales semnificația aprinderii culorilor acestora. Pentru o cunoaștere mai ușoară ele sunt grupate pe mai multe culori, cele mai folosite fiind culorile roșu, galben și verde. Este bine să le memorați pe cele care sunt de prima importanță , în primul rând pe cele de culoare roșie, care vă avertizează despre apariția de defecțiuni grave care pun în pericol siguranța automobilului său care pot periclita starea tehnică a acestuia prin defectare.

Lămpile martor de culoare roșie anunță șoferul despre defecțiuni sau proasta funcționare la instalațiile legate de starea tehnică și siguranța automobilului. Putem enumera următorii martori: Probleme la servodirecție (2), plăcuțe de frână uzate (5), probleme de temperatură a motorului (48), avertizare cu privire la distanța față de un alt vehicul (16), presiune scăzută în pneuri (21), presiune scăzută a uleiului (57), avertizare privind ABS-ul (49).  Atentie! Cand se va aprinde orice martor de culoare roșie trebuie oprit automobilul imediat și dacă nu se poate remedia defecțiunea pe loc trebuie chemat service-ul. Un exemplu: când se aprinde martorul de temperatură a motorului (48) pot exista una din următoarele defecțiuni:

-blocarea termostatului care nu permite trecerea lichidului spre radiator pentru a fi racit.

-pierderi de lichid de răcire pe la conducte sau coliere strânse insuficient care pot provoca creșterea temperaturii motorului. Dacă nu se depistează locul scurgerilor, nu se etanșează și nu se completează lichidul de răcire lipsa acestuia, temperatura va continua să crească și se poate gripa motorul, se pot topi cuzineții, poate arde garnitura de chiulasă și costul întregii reparații va depăși cu mult suma de zece milioane de lei.

Lămpile martor de culoare galbenă (sau portocalie) anunță necesitatea unei acțiuni pe loc, sau necesitatea de înlocuiri de piese sau fluide de lucru, lipsa sau luarea unor măsuri cum ar fi cazul când frâna de parcare este cuplată (31),  probleme la catalizator (29), nivel scăzut al combustibilului din rezervor (53) etc. Unele avertizari se pot referi doar la motoarele diesel cum ar fi bujii/avertizare preîncălzire diesel (11), avertizare filtru de particule (25) etc.

Lămpile martor de culoare verde (sau albastră) sunt simpli indicatori de funcționare. Enumeram printre acestea Lumini de ceață față aprinse (1), direcția de semnalizare (7), nivelul lichidului de parbriz este scăzut (4), fază lungă conectată (20), lumini de întâlnire sau poziții aprinse (22), centura de siguranță nu este cuplată (30) și una din portiere a rămas deschisă (51), indicator fază scurtă (44), anunță că este necesar să efectuați o vizită la service (34), filtrul de aer necesită înlocuirea (45), airbag dezactivat (42) etc.

legendă

1. Lumini de ceaţă faţă aprinse
2. Probleme la servodirecţie
3. Lumini de ceaţă spate aprinse
4. Nivelul lichidului de parbriz este scăzut
5. Plăcuţe de frână uzate
6. Pilot automat activat
7. Direcţia semnalizării
8. Probleme la senzorul de lumină
9. Modul de iarnă
10. Indicator pentru informaţiile computerului de bord
11. Bujii/Avertizare preîncălzire diesel
12. Avertizare de temperaturi scăzute
13. Probleme la sistemul de pornire al maşinii
14. Cheia nu se află în maşină
15. Bateria cheii de contact este slabă

16. Avertizare cu privire la distanţa faţă de un alt vehicul
17. Apăsaţi pedala de ambreiaj
18. Apăsaţi pedala de frână
19. Volan blocat
20. Faza lungă pornită
21. Presiune scăzută în pneuri
22. Lumini de întâlnire sau poziţii aprinse
23. Bec ars
24. Avertizare cu privire la luminile de frână
25. Avertizare filtru de particule
26. Probleme la sistemul de tractare
27. Probleme la suspensia pneumatică
28. Avertizare privind părăsirea benzii de mers
29. Probleme la catalizator
30. Centura de siguranţă nu este cuplată
31. Frâna de parcare este cuplată
32. Probleme la baterie sau alternator
33. Sistem de asistenţă la parcare pornit
34. Anunţă că este necesar să efectuaţi o vizită la service
35. Faruri adaptive
36. Controlul înclinării farurilor
37. Avertizare privind eleronul
38. Avertizare cu privire la plafonul decapotabil
39. Probleme la airbag-uri
40. Frâna de mână cuplată
41. Apa în filtrul de combustibil
42. Airbag dezactivat
43. Problemă mecanică
44. Indicator fază scurtă
45. Filtrul de aer necesită înlocuirea
46. Mod Eco activat
47. Sistem de asistenţă la coborarea pantelor
48. Probleme la temperatura motorului
49. Avertizare privind ABS-ul
50. Avertizare filtru de carburant
51. Portieră deschisă
52. Capotă deschisă
53. Nivel scăzut al combustibilului din rezervor
54. Probleme la cutia de viteze automată
55. Limitator de viteză activat
56. Probleme la amortizoare
57. Presiune scăzută a uleiului
58. Degivrare parbriz
59. Portbagaj deschis
60. Sistem de control al stabilităţii oprit
61. Senzor de ploaie
62. Probleme la motor sau la emisii
63. Degivrare lunetă
64. Modul automat pentru stergătoarele de parbriz activat

Adaugati comentariu