TEST Dacia Duster 1.2 TCe 4×4. Sarea și piperul

Apreciată pentru simplitate și robustețe, Dacia Duster reușește să adune în jurul său fan-cluburi numeroase. Iar prima versiune 1.2 turbo pe benzină înzestrată cu tracțiune 4×4 și sistem start-stop nu poate decât să confirme acest statut. TEST Dacia Duster 1.2 TCe 4×4.

Duster nu este un nume complet nou în panoplia Dacia, aceeași titulatură fiind folosită pe anumite piețe, în anii ’80, și de o variantă a lui Aro 10 comercializată sub sigla constructorului argeșean. Bineînțeles, Duster-ul din zilele noastre nu mai are nimic în comun cu strămoșul său îndepărtat, fiind un SUV compact modern, înzestrat cu componente la fel de moderne, preluate direct din banca de organe a alianței Renault-Nissan.

Așa cum este și cazul motorizării turbo Euro 6 1.2 TCe 125, prezentă încă de la faceliftul din 2013 în gama Duster, dar oferită abia începând din acest an și alături de tracțiunea integrală.

_MG_4914

Cura de perfecționare a lui Duster continuă și la capitolul tehnologii, pe lista de echipamente ale SUV-ului autohton strecurându-se sistemul start&stop standard, primul de acest tip din istoria Dacia. Caracterizat prin discreție și rapiditate, acesta nu ar face notă discordantă nici în compania unui SUV de două ori mai scump decât Duster, ciclurile oprire/pornire fiind puse în scenă cu precizie de ceasornic. Ori de câte ori mașina se odihnește la semafor, iar piciorul șoferului eliberează pedala de ambreiaj în tandem cu trecerea transmisiei în modul neutru, motorul se va opri automat, trezindu-se din nou la viață odată cu recuplarea ambreiajului. Totul se petrece atât de lin, fără vibrații sau zgomote nedorite, încât cu greu poți distinge momentul precis când alimentarea cu benzină a fost întreruptă – benzină pompată, de altfel, cu nesperat de multă „zgâcenie”.

WP1V1841Consumul mixt oficial creditat la 6,4 l/100 km nu este nicidecum unul nerealist, media înregistată de Duster 1.2 TCe 4×4 în test oscilând între 6,7 l/100 km, în regim economic, respectiv 8,5-9 l/100 km la limita Codului Rutier, momente în care am încercat să ne bucurăm, fără niciun fel de remușcări, de tonalitățile înalte plăcute, însă nu exagerat de sonore, ale motorului de 1,2 litri. Un propulsor vivace și neașteptat de rafinat, construit integral din aluminiu, acesta e creditat cu 125 CP și 205 Nm, cifre onorante care îl ajută pe Duster să atingă 100 km/h în 11,0 secunde și o viteză de top de 177 km/h.

Primii kilometri parcurși la volanul noului Duster 1.2 TCe 4×4
ne-au convins că tehnologia de ultimă oră din spatele noii motorizări turbo nu este un simplu truc de marketing. Poate că alte SUV-uri sunt mai rapide în termeni absoluți, însă potrivirea perfectă dintre motor și cutie va fi cu siguranță pe placul șoferilor pricepuți, care vor putea obține reprize mai mult decât onorabile alegând mereu treapta ideală. Și o vor face cu multă plăcere, grație transmisiei cu șase trepte etajate scurt, atât de scurt încât prima dintre acestea poate substitui cu succes chiar și reductorul absent încă din fișa tehnică. Pentru a pluti pe creasta valului de cuplu maxim e suficient să navigăm în jurul pragului de 2.000-2.200 rpm, sfidând turometrul “unic”, fără zonă roșie.

WP1V1837

Și fiindcă vorbim de un Duster 4×4, puntea spate este de tip multilink, ceea ce nu poate fi decât de bun augur pentru ținuta de drum. Pentru cei care au mai avut ocazia să conducă un Duster, este evident că aceasta a rămas neschimbată, fiind la fel de sigură și previzibilă ca în cazul modelului pre-facelift, cu mențiunea că centrul de greutate ridicat continuă să imprime caroseriei un ruliu destul de pronunțat.

Vestea bună este că infuzia de tinerețe de care a avut parte nu l-a determinat pe Duster să renunțe la caracteristicile care l-au făcut celebru, simplitatea și robustețea, dublate de excelentele sale capabilități off-road la care își aduc aportul garda la sol de 210 mm și motricitatea bună conferită de tracțiunea 4×4 – un „moft” care va scoate din buzunarele clienților 1.800 euro. Un Duster 1.2 TCe 125 4×4 costă 16.600 euro. E mult, e puțin? Asta nu poate rămâne decât la latitudinea amatorilor de escapade în afara drumurilor asfaltate.

_MG_4940

Verdict AutoExpert

Dacia și-a ascultat, din nou, cu atenție fanii, cărora le închină un facelift menit să îmbogățească rețeta de succes Duster cu ingrediente, până nu de mult, tabu în gama constructorului de la Mioveni: un motor turbo pe benzină de 125 CP, cuplat în sfârșit la tracțiunea integrală, și chiar un sistem start&stop modern, sarea și piperul SUV-ului argeșean.

Date tehnice Dacia
Model Duster 1.2 TCe 4x4
Motor L4, turbo
Cilindree (cmc)1.197
Putere maximă/turație (CP/rpm)125/5.250
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)205/2.000
Transmisiecutie manuală, 6 trepte
L/l/h (mm)4.315/1.822/1.695
Ampatament (mm)2.673
Masă la gol (kg)1.387
Volum portbagaj (l)443-1.604
Accelerație 0-100 km/h (s)11,0
Viteza maximă (km/h) 177
Consum mediu (l/100 km)6,4
Normă poluare/emisii CO2 (g/km)EU6/145
Preț (euro cu TVA)de la 16.600

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

MotorFest la final – București 2024

Expoziția de motoare a fost organizată de revista MotorXpert, susținută de Groupama și găzduită de București Mall. Bucureștiul, un oraș mereu în mișcare, a fost gazda unei experiențe extraordinare pentru pasionații

Scroll to Top