Ţiriac Collection, poate cel mai frumos muzeu din România

Tiriac Collection - Revista AutoExpert

Să scapi un copil într-un magazin de dulciuri poate fi o problemă enormă pentru un părinte. Să scapi un copil mare într-un magazin plin de ˝dulciuri˝ pentru adulţi este o la fel de mare bătaie de cap. Ca de exemplu Ţiriac Collection, un paradis românesc al pasionaţilor de automobile, un candy shop în care este imposibil să nu te îndrăgosteşti. Imposibil!

Discutasem să fim doar noi. Închiriasem, oarecum, frumosul muzeu localizat în Otopeni, pe DN1. Erau doar ghizii prezenţi, pentru a ne da un eventual pahar de apă în cazul în care emoţiile ne-ar fi dovedit în liniştea monumentală care parcă plătea tribut exponatelor de excepţie, grupate melancolic la cererea domnului Ion Ţiriac, lângă Bucureşti. În România, nu altundeva…

La un moment dat, printre indicaţiile nu tocmai precise pe care i le dădeam fotografului Bogdan Paraschiv, pentru că e greu să mai fii concentrat în momentul în care te afli, parcă, la cel mai bun concurs de Miss Univers din istorie, am zărit-o. O doamnă îmbrăcată într-o salopetă pătată de vopsea, în contrast perfect cu pardoseala lustruită la standard de spital occidental. Părea dezorientată, căuta cu privirea, de parcă greşise o intrare şi ajunsese inopinat printre bibelourile scumpe. Am fost tentat s-o ajut, s-o îndrum către ieşire sau ceva doar că până să acţionez a venit Marius Harabagiu, enciclopedia Ţiriac Collection.

Chrysler 70 Series Voiturette (1931)
Chrysler 70 Series Voiturette (1931)

˝Doamna este părintele a multora dintre maşinile de aici.˝ M-am blocat. Dar gluma nu era glumă. Doamna aceea micuţă, tăcută, modestă, este prototipul meseriaşului român atât de apreciat prin lume. Doamna se ocupă de partea de tinichigerie la garajele colecţiei Ţiriac, acolo unde noi şi noi modele vin să renască pentru cel puţin a doua oară, pentru a ferici publicul larg devorator de istorie frumoasă. Am făcut cunoştinţă lângă un Chrysler 70 Series Voiturette din 1931. O piesă lucrată dumnezeieşte, o vopsea aplicată cu precizie de robot japonez, fără greşeală. Nicio imperfecţiune, nicio scăpare. Totul făcut în România, de mână românească; de către ˝doamna Ţiriac Collection˝.

Lângă nestematul acesta ar trebui să zăboviţi mai mult. Un Duesenberg Model J Torpedo Berline Convertible (1930) unicat la nivel mondial.
Lângă nestematul acesta ar trebui să zăboviţi mai mult. Un Duesenberg Model J Torpedo Berline Convertible (1930) unicat la nivel mondial.

E greu de crezut că acela a fost cel mai emoţionant moment între mai bine de 150 de exponate de mare preţ dar, aşa a fost! Ţiriac Collection s-a reînnoit, în sensul că a mărit spaţiul de expunere şi a primit noi piese de mare valoare. În mijloc tronează Ferrari, LaFerrari, cel mai tehnologizat model produs vreodată de casa italiană, un monopost de Formula 1 cu specificaţii road legal. La o aruncătură de băt de el avem un Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss Edition, o bijuterie modernă tribut legendarelor săgeţi argintii.

Hurtu este un cvadriciclu monocilindric, cu o transmisie cu două trepte. 3,5 CP însuflețesc vehiculul construit în 1899; la nivel mondial mai există doar șapte exemplare.
Hurtu este un cvadriciclu monocilindric, cu o transmisie cu două trepte. 3,5 CP însuflețesc vehiculul construit în 1899; la nivel mondial mai există doar șapte exemplare.

Ai zice că eşti la cel mai mare salon auto din lume; greşit! Eşti mai bine de atât. De pe o latură te flanchează o pleiadă Rolls-Royce. Primele şase generaţii Phantom au domiciliu în România (bine, una e plecată într-un împrumut la Munchen, la Muzeul BMW, pentru că acolo nu exista. Ei, cam atât de rar este modelul, ca să înţelegeţi). Lângă ele alte Rolls-uri strălucesc maiestuos. Chiar şi cel roz, complicat vizual la cererea expre a lui Elton John, fostul proprietar.

Cineva (nu dau nume... Elton John) a fost suficient de lunatic cât să comande un Rolls-Royce roz. Cineva (carosierul Park Ward) a fost şi mai nebun şi l-a construit...
Cineva (nu dau nume… Elton John) a fost suficient de lunatic cât să comande un Rolls-Royce roz. Cineva (carosierul Park Ward) a fost şi mai nebun şi l-a construit…

Îţi faci loc printr-un culoar al bun gustului englezesc, printre unele dintre cele mai frumoase Jaguar sau Bentley din istorie şi ajungi în faţa unui cvadriciclu Hurtu 3 1/2, fabricaţie 1899. Băi, băiatule… Tot acolo te împrieteneşti cu un Ford Model T Speedster din 1914, un Renault AE Phaeton din 1908, un Cadillac Torpedo Touring din 1912 sau un taxi scoţian Beardmore MK 3 Hyper din 1932.

Zău că şi eu mi-aş fi cumpărat un tractor. Păi cum să ratezi o aşa creaţie Porsche? Chiar dacă motorizarea diesel era de-a dreptul excentrică atunci.
Zău că şi eu mi-aş fi cumpărat un tractor. Păi cum să ratezi o aşa creaţie Porsche? Chiar dacă motorizarea diesel era de-a dreptul excentrică atunci.

Peste drum ai un Pierce-Arrow Model B din 1930, un Packard Super Eight din 1936, automobile de liga grea, vehicule care erau în serviciul nobililor acum zeci de ani. La doi paşi, un Cord 812 Custom Beverly din 1937, o maşină ˝avant time˝ pentru anii respectivi – prima cu balamalele uşilor ascunse, faruri reglabile şi multe alte inovaţii care, tocmai datorită ingeniozităţii la momentul respectiv, au fost primite cu scepticism. Ajungem şi la una dintre perlele coroanei Ţiriac, un Duesenberg Model J Torpedo Berline Convertible (1930), o creaţie care la timpul ei se lua de guler cu giuvaieruri precum Hispano-Suiza, Isotta-Fraschini, Rolls-Royce sau Mercedes-Benz. Culmea, e unicat. Nici n-are rost să te gândeşti la valoarea ei…

În această trăsură se făcea pop corn în 1926. Culmea, aparatura este funcţională şi a făcut pop corn şi în 2015. Lipseşte doar calul care o tracta.
În această trăsură se făcea pop corn în 1926. Culmea, aparatura este funcţională şi a făcut pop corn şi în 2015. Lipseşte doar calul care o tracta.

Într-o mare de modele Mercedes-Benz, domnul Ţiriac fiind un admirator declarat al mărcii, dintre care aş fi plecat instant acasă la volanul unui 190 SL, se distinge un 540 K Cabriolet A, altă piesă care ar sta la loc de cinste în orice colecţie auto de pe glob.

Doar 83 de unităţi Mercedes-Benz 540 K Cabrio- let A au fost produse de-a lungul timpului, cea prezentă în Ţiriac Collection văzând lumina zilei în 1937.
Doar 83 de unităţi Mercedes-Benz 540 K Cabrio- let A au fost produse de-a lungul timpului, cea prezentă în Ţiriac Collection văzând lumina zilei în 1937.

Trebuie să te concentrezi maxim ca să nu te pierzi cu firea, să admiri generaţiile Chevrolet Corvette sau Cadillac Eldorado grupate milităreşte, să sorbi din priviri un Porsche 356A, un Maserati Ghibli Berlinetta (1968), Aston Martin, Alfa Romeo, Lagonda, tot! Am oftat îndelung lângă Lancia Delta Integrale Evoluzione. Era bine păzită de un Ford RS 200 şi o Lancia Fulvia 1.6 HF din ´69.

Colţul preferal al subsemnatului. Una lângă alta stau o Lancia Fulvia 1.6HF şi un Ford RS 200. Totuşi, piesa de rezistenţă este un automobil care a făcut legea ani la rândul în campionatul mondial de raliuri - Lancia Delta Integrale Evoluzione. Ion Ţiriac a deţinut o versiune de stradă între anii 1968 şi 1970. Nostalgic, a adăugat această piesă la colecţie.
Colţul preferal al subsemnatului. Una lângă alta stau o Lancia Fulvia 1.6HF şi un Ford RS 200. Totuşi, piesa de rezistenţă este un automobil care a făcut legea ani la rândul în campionatul mondial de raliuri – Lancia Delta Integrale Evoluzione. Ion Ţiriac a deţinut o versiune de stradă între anii 1968 şi 1970. Nostalgic, a adăugat această piesă la colecţie.

Din senin dai peste un Jeep Willys CJ-3A din 1952, de o motocicletă MV Agusta 175 CST Disco Volante şi de un tractor Porsche S308 Diesel; un Porsche de 38 CP din 1958, tractor, după cum aţi citit bine. Şi sunt multe, atât de multe alte atracţii. Este, după cum ziceam, imposibil să nu te îndrăgosteşti. Măcar o dată. Nici nu trebuie să fii petrolhead, ci doar să dai frâu liber simţurilor. Să miroşi istoria şi să vrei să te îmbeţi cu ea. Să te simţi bogat, centru al universului pentru câteva clipe măcar. Să te simţi Ion Ţiriac, de ce nu? Doar eşti în garajul său de vis. Visul unui om care, printre altele, la un moment dat a cucerit lumea…

Cord 812 Custom Beverly cu certificat A.C.D. Certified Category 1 Original, adică absolut toate componentele sunt originale, din 1937.
Cord 812 Custom Beverly cu certificat A.C.D. Certified Category 1 Original, adică absolut toate componentele sunt originale, din 1937.

 

FOTO: BOGDAN PARASCHIV
FOTO: BOGDAN PARASCHIV

Adaugati comentariu