ViAȚA e a ta – cauzele accidentelor rutiere din România

MINI JCW - eveniment autodrom Titi Aur - Bavaria (036)

De ce se produc atâtea accidente rutiere în România? Academia Titi Aur derulează campania ViAȚA e a ta, menită să răspundă clar acestei întrebări, iar rezultatele le puteți afla în cele ce urmează.

În cadrul Campaniei sociale a Academiei Titi Aur (ATA): “ViAȚA e a ta”, care se derulează la nivel național în 2017, într-o primă etapă, în perioada 01 decembrie 2016 – 15 martie 2017, a fost realizat un chestionar în rândul a 204 conducători auto, cu o medie a vârstelor de 27 ani. Acest studiu se va derula pe toată perioada campaniei, urmând ca înainte de finalizarea acesteia, specialiștii Academiei Titi Aur să reanalizeze răspunsurile primite și să comunice rezultatele finale.

Scopul principal al Campaniei “ViAȚA e a ta” este de a trage semnale de alarmă asupra motivelor din cauza cărora au loc accidentele rutiere în România, de a conștientiza conducătorii auto asupra riscurilor la care se supun în trafic, pornind în special de la faptul că, în rândul șoferilor din categoria 18-24 ani, accidentele rutiere reprezintă cauza nr. 1 de deces. Parteneri în cadrul campaniei sunt Poliția Rutieră Română și Autoritatea Rutieră Română. Ca parteneri media, Campania “ViAȚA e a ta” are susținerea Pro TV, Europa FM, Virgin Radio, Blitz TV, Elevate, precum și multe publicații și site-uri de sport și auto.

Având în vedere că una dintre cauzele principale constă în faptul că tinerii șoferi nu sunt suficient de bine pregătiți, ne-am propus ca, în 2017, echipa de traineri Academiei Titi Aur să specializeze  aprox. 1.000 de instructori auto, deoarece aceștia pot face diferența pentru generațiilor viitoare de șoferi”, susține Titi Aur, directorul general ATA. Numărul total de instructori ce vor fi specializați în cadrul campaniei ține foarte mult de implicarea sponsorilor, care ar trebui să acopere, practic, costurile de instruire a acestora. Până acum, foarte multe companii s-au arătat interesate de proiectul Academiei Titi Aur, însă finalizarea și realizarea unui buget necesar este încă în faza de discuții. Motiv pentru care, partenerii care consideră utilă implicarea lor în campania “ViATA e a ta”, sunt rugați să o contacteze pe Mirela Secan, coordonatoarea Campaniei, la 0722.266.610 sau la mirela.secan@titiaur.ro.

 

De asemenea, începând cu luna aprilie 2017, site-ul campaniei www.viataeata.ro va fi funcțional, iar instructorii auto din toată țara se vor putea înscrie online, într-o hartă interactivă, pe județe. Pasul următor va fi setarea și anunțarea orașelor din țară, împreună cu partenerii implicați (orașe unde vor putea participa și instructorii din județele învecinate) unde se va deplasa Unitatea Mobilă a Academiei Titi Aur, precum și programarea cursurilor, care vor începe abia în vară.

Chestionarul realizat de Academia Titi Aur are 50 de întrebări complexe, a fost completat sub anonimat, iar conducătorii auto care au răspuns provin, în această primă etapă, din București.

MAȘINA, PERMISUL ȘI ȘCOALA DE ȘOFERI

Majoritatea repondenților au obținut permisul de conducere din prima și conduc o mașină personală, în mod frecvent, respectiv 2-3 ore pe zi, invocând ca motiv pentru condus, în mare parte, necesitatea, urmată de plăcere. Rezultatele sunt prezentate în tabelul următor:

Au obținut permisul din primaConduc o mașină personală2-3 ore de condus în medie pe ziAu obținut permisul în BucureștiConduc din necesitateConduc din plăcere
58%68%56,5%69,5%53%27%

Capacitatea cilindrică a mașinilor conduse frecvent este de 1100-1500 cm3 și 1600-2000 cm3 având între 71-100 CP și 101-140 CP. “Este important de menționat că majoritatea celor chestionați nu au știut să completeze aceste informații despre mașina pe care o conduc si nu sunt conștienți de puterea acesteia. Ori, mașina poate deveni o armă, dacă nu îi cunoaștem capabilitățile”, consideră dr. Emil Gâtej, psiholog și trainer în cadrul Academiei Titi Aur.

Document3

Document4

Cu privire la școala de șoferi, repondenții au declarat că orele de legislație la care au participat sunt cuprinse fie între 20-24 de ore, fie sub 10 ore, iar orele de traseu sunt cuprinse cu precădere între 25-30 de ore, cu o durată de 60 de minute.

20-24 ore de legislațieSub 10 ore de legislație25-30 de ore de traseuDurată de 60 de minute
38%36%80%57%

Faptul că 36% din cei 204 de conducători auto care au completat chestionarul au parcurs sub 10 ore de legislație, este un lucru îngrijorător, care predispune la încălcarea regulilor și la risc”, a subliniat coordonatorul chestionarului “ViAȚA e a ta”, dr. Emil Gâtej.

 

50,5% dintre cei chestionați afirmă că atitudinea instructorului auto a fost una profesionistă, în mare măsură, iar pregătirea de care au beneficiat în timpul școlii de șoferi a fost una bună și foarte bună, conform unui procent de 48% dintre tinerii care au răspuns la întrebări.

Repondenții consideră că, după obținerea permisului de conducere, au avut în mare măsură toate cunoștințele necesare traficului cotidian și nu au solicitat o pregătire suplimentară înainte de a ieși în trafic. După finalizarea școlii de soferi, cei mai mulți participanți la studiu au condus pentru prima dată într-un interval de 1-30 de zile, însoțiți de tată sau de un prieten.

Document6

Astfel, conform rezultatelor statistice, un procent de 38,5% dintre cei care susțin că au avut parte de o pregătire foarte bună în cadrul școlii de șoferi au ieșit pentru prima dată în trafic însoțiți de un membru al familiei, respectiv tatăl, urmat de un procent de 34,2% dintre participanți, care au ieșit însoțiți de un prieten.

În ceea ce privește factorii care pot influența sau facilita obținerea permisului de conducere, pentru majoritatea celor care au răspuns la chestionar, aceștia nu au existat, în timp ce 6,5% dintre participanți au ales influențarea prin factori sociali (relații de prietenie) sau factori cu implicații financiare, un procent de 5%. “Vom analiza și urmări în continuare acest procent, pentru a vedea dacă prin extrapolare la numărul total de deținători de premise de conducere, aceste cifre devin alarmante”, a menționat dr. Emil Gâtej.

Document5

Majoritatea celor chestionați apreciază cel mai mult la o mașină – SIGURANȚA și cel mai puțin – VITEZA, iar culoarea predominant preferată este negru.

Document2

ACCIDENTELE RUTIERE

Din datele furnizate de Poliția Rutieră Română, în calitatea sa de partener în cadrul Campaniei “ViAȚA e a ta”, în 2016, numărul total de accidente grave înregistrate la nivel național a fost de 8.686, acestea fiind soldate cu 1.912 persoane decedate, 8.286 răniți grav și 3.620 răniți ușor.

Conducătorii auto tineri (cu vârsta între 16 și 30 de ani) sunt vinovați de producerea a 2.186 de accidente grave, respectiv 25,16% din total, soldate cu 510 persoane decedate, respectiv 26,67% din total morți în accidente rutiere, 2.300 de răniți grav (27,75% din total răniți grav) și 1.401 răniți usor (38,70% din numărul răniților ușor rezultați din accidente grave).

 

Tinerii începători (din categoria de vârstă 16 – 30 de ani, cu o vechime în conducere de sub un an) sunt vinovați de producerea a 342 de accidente grave (15,64% din total accidente comise de tineri), soldate cu 71 persoane decedate, 379 răniți grav și 284 răniți usor.

Principalele cauze ale accidentelor grave produse de tinerii între 16 și 24 de ani

CAUZAAccidente graveMorțiRăniți gravRăniți ușor
Viteza neadaptată la condițiile de drum38183427275
Neacordare prioritate pietoni10916958
Depășire neregulamentară852411096
Neacordare prioritate vehicule8478976
Nerespectare distanță între vehicule5175224
Conducere sub influența alcoolului47134531

Principalele cauze ale accidentelor grave produse de tinerii intre 25 si 30 de ani

CauzaAccidente graveMorțiRăniți gravRăniți ușor
Viteza neadaptată la condițiile de drum36585407269
Conducere sub influența alcoolului55196225
Depășire neregulamentară65227456
Neacordare prioritate pietoni142151309
Neacordare prioritate vehicule99211480
Nerespectare distanță între vehicule78157548

Document8

În ceea ce privește informațiile care au reieșit din studierea datelor obținute în cadrul Campaniei “ViAȚA e a ta”, cu privire la accidentele de circulație, frecvența răspunsurilor arată că, cei mai mulți dintre cei chestionați au fost implicați în accidente rutiere (71%), doar 30,5% au recunoscut ca s-au facut vinovati de producerea unui accident, in timp ce 40,5% afirma ca au căzut victime imprudenței altor participanți la trafic, cu toate că aceștia afirmă că depășesc frecvent limita de viteză în localitate, într-un interval cuprins între 0-9 km/h și 10-20 km/h, iar în afara localității într-un interval cuprins între 10-20 km/h. “Sesizăm în acest caz prezența a două tipuri de vină: vina legală și vina morală. Un conducător auto ce nu respectă limitele de viteză este mult mai predispus ca, în cazul unor situații periculoase, să nu aibă timp să reacționeze corect”, susține psihologul Academiei Titi Aur.

 

Un procent de 41% dintre cei care susțin că au provocat din propria vină un accident de circulație, susțin că depășesc limita de viteză cu 10-20 km/h. De asemenea, un procent de 42,4%, dintre cei care nu au provocat niciun accident de circulație, susțin că nu depășesc limita de viteză, iar 28,1% dintre aceștia, depășesc viteza cu 10-20 km/h.

Document9

Document10

În momentul actual, participanții la studiu au declarat că sunt pregătiți în mare măsură și chiar în foarte mare măsură pentru traficul cotidian și că s-au confruntat foarte rar sau chiar deloc cu situații limită la volan, situații în care să simtă că nu au cunoștințele necesare pentru a face față, susținând de asemenea că au un stil de condus foarte prudent.

 

Cei care, însă, au avut parte de astfel de situații, 15,5% au menționat ca motiv VITEZA neadaptata la conditiile meteorologice nefavorabile.

Sesizăm aici o discrepanță între gradul de conștientizare a propriilor cunoștiințe și realitate. Bias-ul de tip optimist ce interferează în această zonă face ca șoferii să aibă comportamente de tipul “pot orice”, nu contează nici condițiile meteo, nici situațilei în care riscul de producere a accidentelor este mult sporit”, sustine dr. Emil Gâtej, psiholog și trainer în cadrul Academiei Titi Aur.

 

La întrebarea “Te-ai confruntat până acum cu situații limită, la volan, în care ai simțit că nu ai cunoștiințele necesare pentru a face față?”, frecvențele răspunsurilor au fost următoarele:

ZilnicEvit astfel de situatiiDefecțiuni tehniceFoarte rarFoarte desÎn conditii meteo nefavorabileDin cauza vitezeiNu
3,5%10%11,5%31,5%1,5%14,5%1%24,5%

Pentru cei care au răspuns “NU” la această întrebare, motivele invocate sunt după cum urmează:

Stăpânesc și cunosc foarte bine mașinaMă bazez pe instinct și viteză de reacțieȘtiu tot ce îmi trebuie ca să evit un accidentNu am avut niciun incident neplăcutConduc foarte prudent
32,7%16,3%8,2%26,5%14,3%

TELEFONUL MOBIL

 

Frecvența răspunsurilor indică faptul că participanții la acest studiu folosesc telefonul mobil între 2 și 3 ore pe zi și că cel mai important atunci când conduc este atenția distributivă.

Document11

Dintre cei care folosesc telefonul mobil 7 ore pe zi, un procent de 64,4% consideră atenția distributivă ca fiind cea mai importantă la volan.

Document12

De asemenea, majoritatea repondenților au catalogat atenția distributivă ca fiind cea mai importantă, urmată de respectarea regulilor de circulație, după cum arată cifrele analizate:

Oglinzile retrovizoareDistanța față de mașinăViteza regulamentarăRespectarea regulilor de circulațiePastrarea calmului la volanAtenția distributivă
13%6%4,5%25%5,5%45%

Document13

CENTURA DE SIGURANȚĂ

De asemenea, un procent de 69% afirmă că își pun des, în calitate de șofer, centura de siguranță, însă nu același lucru se poate spune și atunci când devin pasageri ai unui vehicul, doar 6,5% afirmând că folosesc centura de siguranță și în spate.

OBOSEALA ȘI ALCOOLUL

În ceea ce privește momentele de condus într-o stare avansată de oboseală, acestea sunt foarte rare, iar privitor la conducerea autovehicului sub influența băuturilor alcoolice, frecvența răspunsurilor înclină cu precădere spre nu iar în mai puține cazuri spre foarte rar. Procentele pentru conducerea într-o stare avansată de oboseală sunt prezentate în primul grafic, urmat de graficul cu privire la conducerea sub influența băuturilor alcoolice.

Document14

Document15

AGRESIVITATE

Majoritatea celor chestionați afirmă că devin rar agresivi la volan, 62,5%, cel mai adesea în zilele de luni și vineri fie dimineața între 7:00 și 11:00, fie la final de program între orele 16:00 și 18:00.

ZiuaLuniVineriDuminicaAltă zi
45%30%5%15%

Document16

Interval orarDimineațaLa prânzFinal de program 16-18:00Seara
7-11:0012-15:0019-22:00
37,5%6,5%35%14,5%

Document17

CURSURI DE CONDUCERE DEFENSIVĂ

Cei mai mulți dintre participanții la studiu consideră că un curs de conducere defensivă ar ajuta șoferii să fie mai conștienți și că un asemenea curs le-ar putea schimba stilul de condus, motiv pentru care cred că ar fi extrem de util ca acest tip de curs să fie obligatoriu pentru orice șofer sau cel puțin pentru cei care sunt implicați în accidente rutiere. Aceste lucruri au reieșit și din observațiile făcute de cei care au completat Chestionarul realizat de Academia Titi Aur.

Document18

În ceea ce privește înlocuirea mașinii convenționale cu mașina electrică, 27,5% dintre repondenți consideră că acest lucru se poate întâmpla între 10 și 25 de ani și consideră că faptul că nu poluează este cel mai mare avantaj al acesteia. 53,5% dintre tinerii cu media vârstelor de 27 ani, care au completat Chestionarul “ViATA e a ta” își doresc o mașină electrică si cred că o vor deține peste 10-15 ani.

Adaugati comentariu