100 ANI HI-TECH

FIRMA DIN MUNCHEN A FOST MEREU AUTOAREA MULTOR INOVAȚII, CU UN OCHI ÎNDREPTAT ÎN SPECIAL SPRE SIGURANȚĂ. DACA MOTOCICLETELE BMW DE AZI SUNT FĂCUTE ÎNTR-UN ANUMIT FEL, TREBUIE SĂ LE MULȚUMIM ÎN MARE PARTE PREDECESOARELOR LOR.

BMW este astăzi lider de piață în multe țări, acesta este un lucru știut. Ceea ce mulți nu știu, însă, e că primii
ani de activitate ai firmei bavareze erau concentrați pe cu totul altceva decât producția de motociclete. Fondată în 1916, compania era specializată în motoare de avion și doar după 7 ani, în 1923, a început să producă motociclete în serie. De atunci, nu s-a mai oprit din evoluția modelelor și mai ales a tehnologiilor utilizate. Dintre acestea, am ales cele mai semnificative, căci pentru a face o listă cu toate ne-ar fi trebuit un manual de mecanică. Bineînțeles, nu este un secret că BMW transferă în permanență cunoștințe technologice între diviziile auto și moto, iar aceasta a contribuit mult la a plasa produsele sale mereu în avangardă. Ca să dam un exemplu, firma din Munchen a fost printre primele care a folost injecția electronică pe motociclete. Era anul 1983 și seria K, cu motor 4 cilindri culcat, a fost cea care a introdus această tehnologie dezvoltată împreună cu Bosch. În 1988 BMW lansează ABS-ul în premieră pe o motocicletă – oferit opțional pe modelele seriei K. A fost un mare succes: la momentul lansării, peste 50% din motocicletele
vândute erau echipate cu ABS. Ca să intelegeți cât era de avansată acea inovație în domeniul siguranței, e suficient să ne gândim ca ABS-ul va deveni obligatoriu pe toate motocicletele noi de la 1 ianuarie 2017. Adică la 29 de ani după 1988! Anii trec și ajungem în 1993. BMW reușește să uimească pe toata lumea cu un nou tip de suspensie față: Telelever-ul! Noutatea acestui sistem era separarea dintre funcția de amortizare și cea de direcție, cu o serie de beneficii colaterale printre care o stabilitate mai mare la frânare, anularea transferului de greutate și un confort mai bun.1
TOT ÎNAINTE CU ELECTRONICA
Mergem înainte cu încă un deceniu și ajungem în 2009, anul în care apare S 1000 RR. Este dotat cu un pachet electronic ce nu a mai fost niciodată atât de evoluat pe o motocicletă: Dynamic Traction Control nu se limitează doar la a citi diferențele de viteză dintre roți, ci știe și unghiul de înclinare al motocicletei, mulțumită
unei platforme inerțiale (un sistem de giroscoape și accelerometre), putând astfel să calculeze ce putere să transmită roții spate în funcție de unghiul de înclinare. O adevarată revoluție care a influențat puternic
producția de motociclete și scutere de atunci înainte. Ajungând în zilele noastre, discursul e și mai complex și mai articulat, pentru că la DCT și ABS se adaugă și suspensiile semi-active. Acestea sunt în stare,
datorită unei multitudini de senzori și a unei formidabile capacități de calcul să regleze hidraulica secundă cu secundă și să ofere pilotului un comportament perfect în orice situație. Multe alte inovații pe tema siguranței – spre exemplu Side View Assist (SVA), un sistem opțional pentru scuterul C 650 GT, care atenționează pilotul de prezența altor vehicule în unghiul mort al oglinzilor. Și apoi mai este BMW Intelligent Emergency Call (opțional), sistemul de apel de urgență automat în caz de accident, o noutate absolută pe un vechicul cu
două roți. În fine, BMW dezvoltă o cască cu Head-Up Display. În lumea auto, această technologie deja există, dar în lumea moto va fi o noutate importantă. Gândiți- vă cum va fi să vizualizați pe viziera căștii strada indicată de sistemul de navigație sau parametrii principali ai vehiculului sau… , și posibilitățile sunt infinite.

suplimentBMW_interior_Page_12

Adaugati comentariu