2008 cu Multi Talent

Am luat parte la evenimentul de lansare în Romania a celui mai nou model Peugeot, un MPV despre care producătorul spune că ar avea „Multi Talent“. Prima impresie după câteva sute de kilometri de cârdășie a fost că…

Peugeot plusează; în direcția cea bună. Departe de a trăi cel mai prolific moment al istoriei, marca franceză studiază posibilitățile de a reveni la strălucirea de altă dată. O variantă este aceea de a reinventa oferta pentru a pune la dispoziție o gamă în ton cu ultimele dorințe, nevoi și, de ce nu, mofturi ale cumpărătorilor moderni. Cum în ultimul timp s-a constatat o aplecare evidentă a multor cumpărători către MPV-uri (vehicule cu un spectru larg de utilizare) și către crossovere, francezii au pornit și pe acest drum. În 2010 cineva a propus dezvoltarea unui MPV de dimensiuni reduse, care să profite de platforma tehnologică a noului 208; în toamna aceluiași an a fost definitivat design-ul, ca mai apoi să se lucreze la foc continuu până la momentul lansării mondiale, care s-a consumat la Salonul Internațional de la Geneva, în primăvara anului în curs. 400 de oameni la nivel mondial au dezvoltat un model nou, un produs „new bussiness“ pentru Peugeot, pe care s-au hotărât să-l promoveze ca fiind „multi talent“. Asta pentru că se poziționează în gamă oarecum în locul lui 207 SW, dar se anticipează o deturnare a fanilor și dinspre 308, 208 și chiar 508, conform estimărilor oficialilor mărcii.Planurile de vânzare bat undeva la 100.000 de unități pe an, cu un vârf estimat în 2015, când se așteaptă ca nu mai puțin de 200.000 de 2008-uri să facă tot atât de multe familii fericite. În România, pentru ce-a mai rămas din anul 2013, cei de la Peugeot speră la comercializarea a 250-300 de unități. Iar planurile par ușor de realizat dacă ne gândim că prețul de pornire pentru noul model este de 11.237 euro, cu TVA și primă de casare inclusă.

Dacă ne referim la aspectul general, în comparație cu „donatorul“ 208, 2008 este mai înalt cu 25 de mm, garda la sol ajungând la o valoare de 17,5 cm. Lungimea este mai mare cu 200 de mm, în timp ce înălțimea a crescut cu 96 de mm. Portbagajul are un volum de 422 de litri, suficienți pentru bagajele unei familii normale, dar, dacă situația o cere, bancheta se rabatează complet, asigurând o suprafață de încărcare plană. Și dacă tot am amintit de familie, cred că e momentul potrivit de a creiona portretul robot al cumpăratorului de 2008. Din punctul meu de vedere este o mașină pentru familiștii convinși, cei care adoră excursiile, dar nu exagerează cu aventura. Cei care vor aprecia garda la sol mărită nu pentru a pleca hai-hui în off road, ci pentru a parca peste o rigolă, eventual, sau într-un loc mai greu accesibil unui turism. Oameni care apreciază siguranța de la bord și confortul oferit, și care nu vor să rămână cu urme adânci în portofele după vizitele la pompa de combustibil. Deși garda la sol ar putea da de bănuit că sub caroserie stă pitită o soluție constructivă cu tracțiune integrală, realitatea ne relevă că 2008 nu este disponibil decât cu punte motoare față. Pornind de la studii care au dezvăluit că doar aproximativ 5% dintre posesorii de SUVuri au nevoie cu adevărat de patru roți motrice, Peugeot a decis să compenseze lipsa tracțiunii integrale printr-un modul de control al tracțiunii botezat „Grip Control“. Controlat cu ajutorul sistemului ESP, Grip Control are cinci moduri distincte de funcționare (Normal, Zăpadă, Off Road, Nisip, ESP Off) apelabile de la un selector rotund montat pe consola centrală. Sistemul electronic funcționează în tandem cu anvelope speciale, all-season, care pot avea dimensiunea de 215/60 R16 sau de 205/50 R17 și se pare că este foarte eficient indiferent de situația întâlnită în timpul deplasării și de tipul suprafeții pe care se rulează. Prețul acestui sistem opțional? Aproximativ 200 de euro, deloc mult pentru o dotare atât de utilă.2

La capitolul motorizări avem de-a face cu opulența PSA, în momentul lansării fiind disponibile nu mai puțin de opt versiuni, împărțite frățește între lumea motorinei și cea a benzinei. Puterile maxime dezvoltate au valori cuprinse între 68 și 120 CP. În cazul versiunilor pe benzină avem de face cu unități noi, cu doar trei cilindri. În cadrul enenimentului de lansare am optat pentru o versiune diesel, 1.6 e-HDi FAP de 92 CP. Șerpaș francez Motorizarea beneficiază de binecuvântarea HDi, adică e de bine, fiind produsă de ași într-ale diesel-urilor. Mai mult, e un HDi cu „e“, adică sistem start/stop și performanțe interesante în materie de economicitate și prietenie cu mediul înconjurător. Surprinde faptul că e mai gălăgioasă în sarcină decât alte produse similare PSA, dar și faptul că, deși e vârf de gamă diesel, este cuplată la o transmisie manuală cu doar cinci trepte. Cu o etajare a treptei a doua prea scurtă, în timp ce treapta a treia este la polul opus, fiind cam lungă, se întâmplă uneori în utilizare să nimerești „între viteze“ cum se spune; în rest nimic de reproșat uzinei de sub capotă, ba poate doar să-i lăudăm valorile foarte bune de consum (5,6 l/100 km consum mediu în testul nostru). Odată pornit la drum cu 2008 începi să-l descoperi km cu km și să-l apreciezi cu aproximativ aceeași viteză. Pe lângă flexibilitatea grupului motor-transmisie, se evidențiază imediat reglajul fin al trenului de rulare. Suspensia este calibrată indiscutabil spre confort, filtrând excelent imperfecțiunile drumului. 2008 se poate conduce liniștit, în tihnă, într-un regim comod care-ți permite să pleci la drumuri lungi, fără a te obosi. Trebuie precizat aici că pentru versiunile superioare de echipare și motorizare arhitectura punții spate diferă. În cazul nostru am beneficiat de versiunea mai scumpă, cu punte independentă, dar cei care vor alege versiuni entry level vor avea la dispozitia o punte semi-rigidă, și automat un grad de confort diminuat. Direcția este moale, fără un feedback remarcabil, dar nici nu ne așteptam la altceva de la o mașină franceză de familie, iar toate puse cap la cap fac un întreg agreabil tocmai atunci când trebuie: la deplasările cu regim de croazieră. Că am ajuns cumva și la volan, să spunem că este aceeași variantă constructivă de pe 208. Cu dimensiunile reduse, trece mai repede drept accesoriu al unei console de jocuri video. Senzație completată și de instrumentarul de bord, poziționat peste campul vizual ocupat de volan.

Cu o iluminare interesantă, chic, pe timp de noapte, această zonă completează inspirat întregul panou de bord. Materialele folosite la interior sunt de bună calitate, finisările îngrijite, singura nelămurire fiind legată de cum vor trece ele testul timpului. Spațiul interior este mulțumitor, fără a fi revoluționar, în timp ce poziția la volan ar fi putut fi studiată mai mult. E de-a dreptul enervant faptul că la un model destul de avansat tehnologic, lansat în 2013, volanul nu poate fi reglat pe adâncime, ci doar pe înălțime. În mod normal aș fi început acest articol cu referiri la aspectul noului 2008, dar am lăsat această chestiune pentru final. Foarte bine proporționat, noul leu francez păstrează linia inaugurată de 208. Judecând după impresia lăsată de fratele mai mic, e practic greu de crezut că 2008 nu va fi apreciat din perspectiva prestanței. Cei de la Peugeot au declarat că au intenționat să inspire rafinament, forță și siguranță, iar în opinia mea au reușit. Mai rămâne doar să vedem cum vor reacționa cumpărătorii în momentul în care vor configura după plac un 2008, un exemplar ca cel condus de noi la evenimentul de lansare fiind cotat la 19.933 de euro, cu toate taxele incluse. Acestea fiind spuse, iată că Peugeot intră foarte hotărât într-un segment în care Captur intenționa să-și facă de cap, cu Juke, Trax și Mokka stând pregătiți la pândă. Așa se-ncing spiritele printre MPV-uri. 3

Adaugati comentariu