TEST COMPARATIV FIAT 500X – JEEP RENEGADE – NISSAN JUKE – PEUGEOT 2008 – RENAULT CAPTUR

Am comparat cinci crossovere compacte. Toate sunt animate de cea mai populară combinație din segment: tracțiune față și motor turbodiesel mic spre mediu.

Cine poate nega faptul că tracțiunea integrală este scrisă în ADN-ul crossoverelor? Acestea reprezintă ultima za a lanțului evoluției unei specii pornite de la primul off-roader. Și, întorcându-ne puțin în timp, cine și-ar fi putut imagina un Mitsubishi Pajero sau un Range Rover fără sistem 4×4, asta ca să dăm doar două exemple? Aceste simboluri ale automobilelor probabil că nici n-ar fi fost proiectate dacă n-ar fi fost nevoie de o caroserie care să îmbrace sistemul cu patru roți motoare, considerat în acea perioadă un plus formidabil.

Astfel, pare o absurditate, o contradicție incredibilă, să descoperim că SUV-urile și crossoverele care se vând din ce în ce mai bine în Europa – acum ele dețin peste 25% din vânzări – au cu preponderență tracțiune pe două roți. Mai mult, producătorii de automobile oferă la multe modele de clasă mică doar tracțiune față, tracțiunea integrală fiind disponibilă la mai puțin de 50% din modele și fiind cuplată cu motorizări mai puternice și echipări de top. Este o alegere dictată de cruda lege a cererii și ofertei. Într-adevăr, oamenii iubesc acest gen de autovehicule în mare parte pentru imaginea lor, însă și pentru poziția de conducere elevată, vizibilitatea și caracterul lor practic, dar refuză să mai adauge câteva mii de euro pentru inscripția AWD sau 4WD lângă numele modelului.

Astfel, clienții consideră că cele patru roți motrice nu sunt des folosite și că sistemul este de prisos. Și că, dacă o să ningă, se vor baza pe diversele sisteme electronice de asistență și pe anvelope de iarnă. Ei bine, nu e chiar adevărat…cel puțin, nu întotdeauna. Însă nu este locul perfect pentru a face acest gen de clarificări. Provocare deschisă Haideți să trecem direct la subiect. Sărim, deci, peste discuțiile despre utilitatea sistemului de tracțiune, pentru a compara cele cinci crossovere pe care le-am ales și care sunt precum niște hatchback-uri normale, doar un pic mai înalte. Să ținem totuși cont că unele dintre ele sunt disponibile și cu sistem de tracțiune integrală (uneori doar în combinație cu alte motoare). Ne referim aici la Nissan Juke și la cei doi veri ai săi din grupul FCA (500X și Renegade).

Captur și 2008 însă au renunțat definitiv la sistemul cu patru roți motrice. Primul aspect luat în considerare este linia caroseriei, care, de cele mai multe ori, rămâne principalul criteriu care te determină să treci pragul unui dealer. Din acest punct de vedere, nu se poate spune că lipsesc interpretările de stil. În pofida trecerii mai multor ani de succes de la lansare, Juke continuă să uimească cu stilul său foarte provocator. Pe de altă parte, Renegade nu a putut renunța la formele sale pătrățoase, trădând rădăcinile sale de off-roader. Trecând la francezi, silueta lui Captur, care a împrumutat anumite caracteristici de la Clio, este foarte dinamică, fiind probabil modelul cel mai apropiat de conceptul de crossover și cel mai bine vândut model  din test în România: 1.292 unități în primele zece luni ale anului 2016.

După recentul facelift, și 2008 a primit o puternică infuzie de personalitate și nu mai este un monovolum un pic ieșit din tipare, căruia îi place să fie numit crossover. În final, 500X atrage din plin simpatia, acest dar pe care-l are dublându-i numărul de vânzări în România în primele zece luni ale anului 2016, raportat la aceeași perioadă a anului precedent. Un alt aspect de mare importanță în alegerea modelului este performanța, cu precădere cea a consumului de combustibil. Din acest punct de vedere, 2008 pare a nu avea rivali. Datorită motorului turbodiesel, probabil cel mai bun din categoria 1,6 litri, precum și a masei scăzute, acesta arată un mare respect pentru mediu, consumând chiar și 5 l/100 km în regim extraurban.

Ceilalți patru obțin consumuri mai mari cu 10-20%. În orice caz, chiar și Renegade este relativ frugal, în pofida suprafeței frontale de mare impact. Totuși, cu un Cx de 0,393, nu ne putem aștepta la minuni, deși motorul este același de la 500X (care are un Cx de 0,359). Chiar și Juke și Captur folosesc același motor, deși cu calibrări diferite: binecunoscutul 1.5 dCi de origine Renault. Francezul, însă, exploatează mai bine cei 110 CP și reușește să accelereze cu o secundă mai repede decât micuțul japonez de la 0 la 100 km/h. În sfârșit, 500X, în ciuda masei sale de peste 1.550 kg – cel mai greu model din grup, cu aproape 200 kg mai mult decât Peugeot – se ține bine de ceilalți la accelerări. La reprizele de la viteze mici și medii, unde senzațiile sunt mai importante decât valorile de pe hârtie, 2008 a fost cel mai plăcut. Însă nu totul este în favoarea lui Peugeot.

La frânare, spre exemplu, acesta este pus într-o oarecare dificultate, din cauza echipării (deși nu pe toate versiunile) cu anvelope M+S (Mud & Snow) pe 17 inch, evident mai potrivite pentru pământ decât pentru asfalt: ele sunt, de fapt, destul de gelatinoase și nu au aceeași aderență precum cele de vară. De regulă, ele sunt cuplate la sistemul Grip control (opțional, pentru 492 euro), un sistem similar ca funcții cu diferențialul cu alunecare limitată și care permite alegerea între cinci setări diferite pentru deplasarea pe orice tip de teren. O opțiune asemănătoare este oferită și de 500X. În realitate, niciunul dintre aceste sisteme nu poate înlocui tracțiunea integrală.

Mai mult decât atât, aceste crossovere riscă să atingă obstacolele cu podeaua, la rularea pe teren accidentat, pentru că garda la sol este doar cu câțiva centimetri mai mare decât la mașinile convenționale.  Date fiind limitările în off-road, vă propunem să vedem cum se comportă pe șosea. În principiu, niciuna nu face notă discordantă cu celelalte: toate sunt relativ spontane și directe, foarte agile (cu un mic minus pentru Renegade) și, mai presus de toate, sigure. Rămâne de semnalat doar calibrarea nepotrivită pentru manevrele de urgență a sistemului ESP. Prea invaziv, acesta afectează capacitatea conducătorului auto de a controla direcția în timpul manevrei de redresare a mașinii. Pe de altă parte, Renault stabilește standardele privitoare la versatilitatea habitaclului, fiind singurul care oferă banchetă spate glisantă (pe o distanță de aproape 16 centimetri). Evident, cu bancheta așezată în poziția maxim avansată, nu mai există spațiu pentru picioare, fapt care face locurile din spate inutilizabile. Însă există poziții intermediare care avantajează în special capacitatea portbagajului, care poate ajunge până la 436 litri (cel mai mare din acest test, 377 litri standard) dacă includem și spațiul de sub podeaua reglabilă a compartimentului pentru bagaje.

Fiat 500X 1.6 MJT Pop Star

Reprize excelente, poziție înaltă la volan, interior stilat – modelul italian este o bună afacere. 500X oferă cel mai bun compromis din test între performanțe, eficiență și confort.

3

Peugeot 2008 1.6 BlueHDI GT-Line

Masa redusă a mașinii o ajută foarte mult atât la dinamică, cât mai ales la consum. Sub capotă se află un motor rafinat și puternic. Portbagajul și spațiul pentru pasageri sunt mari, dar și prețul este pe măsură.

4

Jeep Renegade 1.6 MJT Limited

Aspectul exterior de off-roader, oferta bună de spațiu interior și cea mai bună vizibilitate din test recomandă modelul american. Poziția șoferului este cea mai înaltă din grup, tipică SUV-urilor mai mari.

5

Renault Captur 1.5 dCi Intens

Șic, urban și foarte versatil (singurul cu banchetă culisantă), modelul francez are și cel mai mic preț de achiziție. ESP-ul intervine prea brutal la pierderea aderenței și strică distracția.

6

Nissan Juke 1.5 dCi Tekna

Cel mai vârstnic model din grup încă impresionează prin aspectul exterior. Are însă cel mai mic portbagaj din test, iar materialele interioare nu sunt la nivelul concurenței.

7

VERDICT

Fiat 500X abundă în calități: performanțele și consumul sunt de top, grație greutății reduse și motorului turbodie2sel puternic. Paleta de materiale și culori folosite la interior este foarte vastă, iar sistemul multimedia abundă în performanțe. Însă fiecare dintre noi se uită la alte caracteristici atunci când caută o mașină. Peugeot 2008 are cel mai rafinat motor, Jeep Renegade este cel mai apropiat de conceptul de SUV din toate punctele de vedere, Renault Captur este cel mai accesibil și cel mai versatil, iar Nissan Juke este cel mai extrovertit. Alegerea depinde, în final, de gusturile fiecăruia.

DATE TEHNICEFiat 500XJeep RenegadeNissan JukePeugeot 2008Renault Captur
Model1.6 MJT Pop Star1.6 MJT Limited1.5 dCi Tekna1.6 BlueHDI GT-Line1.5dCi Intens
Motor/nr.cilindriL4, turbodieselL4, turbodieselL4, turbodieselL4, turbodieselL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.5981.5981.4611.561.461
Putere maxima/turație (CP/rp5120/3.750120/3.750110/4.000120/3.500110/4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rp5320/1.750320/1.750260/1.750-2.500300/1.7500 260/1.750-2.500
Transmisiefațăfațăfațăfațăfață
Cutie de viteze manuală, 6 treptemanuală, 6 treptemanuală, 6 treptemanuală, 6 treptemanuală, 6 trepte
L/l/h (mm)4.248/1.796/1.6004.236/1.805/1.6674.135/1.765/1.5654.459/1.739/1.5564.122/1.778/1.566
Ampatament (mm)2.572.572.532.5382.606
Diametru de bracaj (m)11,111,1 10,7 10,411,0
Masa la gol (kg)1.321.5351.381.2751.190
Volum portbagaj (l)350-1.000351-1.297354-1.189338-1.194377-1.235
Accelerație 0-100 km/h (s,10,510,211,29,46 11,
Viteza maximă (km/h) 186 178 175 192 175
Consum urban/extraurban./mixt (l/100 km) 4,7/3,8/4,1 5,5/4,0/4,6 4,4/3,8/4,0 4,3/3,3/3,7 4,0/3,6/3,7
Emisii CO2 (g/km)1091201049698
Volum rezervor (l)4848465045
MASURĂTORI QUATTRORUOTE
ACCELERAȚII
0-60 km/h (s) 4,5 4,7 4,4 4,5 4,9
0-100 km/h (s)10,8 11,2 11,3 10,5 10,9
0-130 km/h (s) 19,0 19,8 20,618,5 18,7
1 km cu start de pe loc (s)32,7 33,0 33,3 32,4 32,8
REPRIZE
Repriza 70-90 km/h în treapta VI 7,0 7,8 7,1 9,9 5,6
Repriza 70-120 km/h în treapta VI 16,3 17,9 19,9 20,117,7
PERFORMANȚE DINAMICE
Viteza maximă (km/h)183,9 182,7 178,2 188,2 185,2
FRÂNARE DE LA 100 KM/H
La gol, rece (m) 44,1 42,5 41,2 44,5 40,9
La gol, asfalt + pavaj (m) 47,648,1 47,6 54,4 48,4
La gol, asfalt ud + gheață (m) 94,8 108,6 107,7 88,94,8108,6107,788,8119,0
CONSUM
la 90/100/130 km/h (l)4,83/5,29/7,19 4,54/5,07/7,4 4,65/5,30/7,35 4,22/4,74/6,75 4,16/4,67/6,58
În oraș/drum național/autostradă(l)6,25/5,65/6,805,81/5,13/6,95 5,75/5,18/6,995,18/4,88/6,37 6,21/4,61/6,25
Consum în test (l/100 km)6,25 5,95 5,95 5,46 5,71
Autonomie (km)768806773915788
MASA ȘI DIMENSIUNI
Masa masurată (kg)1.5511.4911.4341.3881.407
Volum portbagaj (l)334348319349203/436
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA)
Impozit anual (lei/an)6464586258
Interval revizii (km)20.00020.00030.00025.00030.000
Costuri revizii pentru 60.000 km2.0082.3472.5911.2582.160
Garanție5 ani sau 100.000 km2 ani fara limita de km3 ani sau 100.000 km4 ani sau 100.000 km4 ani sau 120.000 km
Garanție împotriva coroziunii8 ani8 ani12 ani12 ani6 ani
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA)
Pretț de bază19.52823.72622.69022.16517.650
Airbaguri frontale/laterale/cortinaserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serie
Airbag genunchi - - - - -
Climatizare automată468serieserieserieserie
Radio/CD/Bluetoothserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serie
Sistem de navigație 629 serie serie 88629serieserie882390
Pilot automat/inteligentserie/-serie/-serie/-serie/-serie/-
Geamuri electrice f+s/geamuri spate fumuriiserie/180serie/180serie/serieserie/serieserie/100
Senzori parcare față/spate/camer- 484 -- serie/serie/serieserie/serie/1800serie/serie/seri?-/195/240
Sistem parcare automată
Scaune încălzite față270271serie(1)100
Tapițerie de piele1.1701.170serie780 (1)770
Bancheta fracționabilăe seriee seriee seriee seriee serie
Plafon vitrat/trapă electrică1440/inclusa1440/inclusa870/inclusa468/inclusa-/-
Jante aliaj 17/18 inchserie/540serie/360serie/530serie/-serie/-
Lumini de zi LEDserieserieserie
Vopsea metalizată540450400390390
Preț comparat (euro cu TVA) 23.05525.79723.09024.43519.595

Adaugati comentariu