Asaltul mărcilor chineze asupra pieței auto europene nu mai este doar o intenție. La expoziția de mobilitate de la Munchen, BYD, Leapmotor, MG sau Dongfeng au prezentat mașini care pot concura fără probleme cu mărcile europene.
Așa cum era anunțat, mărcile chinezești au avut o prezență importantă la IAA Mobility din Munchen. Ba chiar una peste așteptări dacă ne referim la numărul de produse expuse și suprafețele de expunere generoase. Unii au oferit fără teamă vizitatorilor posibilitatea de a testa pentru câteva sute de metri mașinile din portofoliu, iar reacțiile nu au fost deloc negative.
În ziua dedicată presei și specialiștilor de la expoziția de mobilitate din Munchen, începută pe 4 septembrie și aflată încă în plină desfășurare, mărcile chinezești au ales să își prezinte produsele cât mai transparent, iar standurile lor le-au depășit în multe cazuri pe cele ale puținelor branduri europene care au decis să țină piept, de la fața locului, invaziei.
Într-un stand aflat la doar o aruncătură de băț de cel al mărcii Renault, chinezii de la Dongfeng, prezenți la IAA cu marca Forthing, au prezentat modele precum T5, Leiting, Yacht sau Ligzhi. Deși numele acestor vehicule nu spun mare lucru și sună mult prea „asiatic” pentru potențialii clienți europeni, producătorul chinez a mizat pe prețuri greu de bătut. Ba chiar a anunțat, cât se poate de transparent, posibilitatea de a vinde mașini en-gros unor eventuali parteneri locali.
De exemplu, pentru varianta hibridă a SUV-ului Forthing T5, dotat cu un motor termic Mitsubishi de 1.5 litri care dezvoltă, împreună cu sistemul electric adițional, 194 CP, chinezii de la Dongfeng solicită un preț de 19.369,38 euro. Asta dacă eventualul client cumpără trei unități. În cazul unei comenzi de 10 – 19 unități, reseller-ul poate primi un preț de 18.996,89 euro, iar dacă dealerul european dorește între 20 și 49 de unități îi este garantat un preț de 18.717,53 euro pe unitate. Depășirea cantității de 50 de unități atrage după sine un preț per mașină de doar 17.693,18 euro. Desigur, la aceste sume, eventualul partener european trebuie să își aplice adaosul comercial și alte costuri, însă este cert că sumele menționate sunt cât se poate de competitive pentru un SUV compact cu o lungime de 5,56 metri și sisteme electronice care rivalizează cu ale oricărui concurent din Europa.
BYD a pus gama de produse la dispoziția clienților
Deși pentru mulți pare încă greu de crezut, chinezii de la BYD se află, conform unui raport al Zentrum für Sonnenenergie und Wasserstoff Forschung Baden-Württemberg (ZSW), pe al doilea loc din lume în privința vânzărilor de mașini electrice. Cu 3.308.400 de mașini aflate deja în circulați la nivel global, cei de la BYD sunt depășiți doar de Tesla, marca americană având deja pe șosele circa 3.634.600 de unități.
În acest context, chinezii de la BYD au prezentat europenilor nu doar un nou sedan botezat Seal, ci și SUV-ul Seal U, ambele electrice și având aceeași platformă tehnică – E-Platform 3.0. Aceasta utilizează pentru alimentarea sistemului de propulsie bateriile „Blade” ale companiei chineze. Acestea nu doar că pot înmagazina un nivel ridicat de energie, dar pot fi amplasate astfel încât „să facă parte din structura vehiculului”.
Având un preț, în Germania, de 42.990 de euro pentru varianta de bază, BYD Seal poate costa chiar și 50.990 de euro dacă este aleasă varianta cu tracțiune integrală. Aceste sume nu includ, desigur, subvențiile guvernamentale din statele europene.
Cât despre BYD Seal U, SUV-ul de clasă D, chinezii anunță comercializarea lui în două variante – Comfort, care are în dotare o baterie „Blade” de 71.8 kW și o autonomie de 420 km, și Design – cu o baterie de 87 kWh și o autonomie WLTP de circa 500 km.
Cum nu era suficient, BYD a prezentat europenilor și marca premium sa Denza, un joint venture între chinezi și Mercedes-Benz care are în portofoliu monovolumul electric D9, aflat la prima apariție pe șoselele de pe Bătrânul Continent.
„BYD este cu adevărat dedicat lansării pe piața europeană a mașinilor ecologice, inovatoare și de înaltă tehnologie. IAA din München ne oferă platforma perfectă pentru a prezenta cele mai recente modele BYD”, a declarat Michael Shu, director general al BYD Europe.
Cu prețuri greu de bătut și linii ale caroseriei și interiorului create de un designer care a lucrat pentru Alfa Romeo, Seat și Audi – Wolfgang Egger, modelele BYD au toate șansele să atragă atenția potențialilor clienți. De altfel, în prima zi dedicată publicului, 5 septembrie, standul companiei chineze din Munchen, amplasat pe Ludwigstrasse, a atras curioșii ca un magnet.
Leapmotor, un start-up chinezesc aproape necunoscut în Europa, dar care are legături pe piața sa de bază cu grupurile Volkswagen și Stellantis, a prezentat la IAA Mobility primul său model global, SUV-ul mediu C10. Acesta este primul model care utilizează noua arhitectură LEAP3.0 a companiei chineze, care include o transmisie electrică răcită cu ulei. C10 va fi disponibil ca vehicul complet electric sau hibrid.
MG a prezentat un roadster electric la Munchen
Marcă britanică intrată în posesia chinezilor de la SAIC, MG a uimit mai întâi Europa prin vânzările micului crossover electric MG4, dar și prin caracteristicile modelului MG Marvel R. La IAA Mobility chinezii au dat însă o adevărată lecție de curaj lansând un roadster electric cu linii neașteptat de atractive.
Prezentat mai întâi la expoziția auto de la Shanghai doar ca parte a unui montaj video și, ulterior, la Goodwood Festival of Speed, MG Cyberster a avut cu adevărat premiera mondială la Munchen. Liniile specifice unui model sportiv, ușile cu deschidere „fluture” și prezentarea ca vehicul aniversar la împlinirea a 100 de ani de către brandul, cândva britanic, au făcut din Cyberster o adevărată vedetă căutată cu ochii de mulți dintre cei prezenți la cea mai importantă expoziție auto europeană.
Deși nu a menționat caracteristicile tehnice al modelului Cyberster, Jan Oehmicke, vicepreședinte al MG Motor Europe, a ținut să declare că „IAA Mobility 2023 este o platformă ideală pentru a ne conecta cu clienții și pentru a oferi o idee asupra viitorului interesant al MG, care prezintă mașini precum Cyberster”.
MG Cyberster va ajuge pe piețele din Europa în cursul anului 2024.
Nu a lipsit de la întâlnirea cu publicul european nici marca Zeekr a chinezilor de la Geely, nimeni alții decât cei care controlează mai cunoscutele Volvo și Polestar și care, recent, au încheiat un parteneriat cu grupul Renault pentru divizia de motoare termice Horse.
Zeekr a prezentat la Munchen modelul 001, un „shooting brake” premnium cu un coeficient aerodinamic de doar 0.23 Cd și un sistem de propulsie care dezvoltă 544 CP. Bateria de 100 kWh îi asigură vehiculului o autonomie de până la 620 km (în versiunea cu un singur motor). În varianta sa de top, modelul Zeekr 001 se poate încărca de la stații DC de 200 kW, astfel încât energia din baterie poate ajunge de la 0 la 80% în doar 30 de minute.
Pe piața din Germania, Zeekr 001 poate fi deja comandat cu prețul minim de 59.990 de euro, iar fratele său, crossoverul Zeekr X, cu cel puțin 44.990 de euro. Chinezii promit livrarea primelor mașini în primăvara lui 2024.
Alături de mărcile și vehiculele menționate, la IAA Mobility 2023 au fost prezente și alte mărci din China, unele prezentând vehicule cel puțin interesante, iar altele componente fără de care industria auto europeană nu poate susține transferul către viitorul electric. Deși nu sunt mulți cei care înțeleg asta, în prezent este imposibil de găsit o mașină nouă, comercializată în Europa, care să nu aibă componente „made in China”.
Una dintre aceste companii chinezești fără de care companiile auto europene ar avea o sarcină dificilă este CATL. Furnizorul de baterii a prezentat la IAA Mobility cea mai nouă tehnologie a sa, ShenXing. Aceasta este, conform producătorului său, bateria LFP cu cea mai rapidă încărcare din lume, capabilă să înmagazineze energia necesară parcurgerii a 400 km în doar 10 minute. Totodată, poate asigura o autonomie de circa 700 km. Mai mult chiar, grație unei tehnologii de ridicare rapidă a temperaturii, bateria ShenXing se poate încărca, chiar și la -10 grade Celsius, de la 0 la 80%, în doar 30 de minute. (Foto (c) LifeNews.ro)