Créative Technologie

Citroen conștientizează faptul că moștenește o tradiție care a echivalat mai mereu cu inovația tehnologică și respectă acest blazon prin lansarea unui model de serie complet electric.

Citroen a decis să evidențieze inovațiile pe care le aduce noul model dezvoltat, încă din momentul în care acesta și-a primit numele de scenă. Plecând de la indicativul C, caracteristic majorității modelelor din gama actuală, combinat cu performanța de a genera zero emisii de CO2 și zero consum de cobustibil, s-a luat hotărârea: C-Zero. Un nume de la care compania are așteptări mari, mai ales în ideea implementării tehnologiei electrice în masă, în viitorul apropiat. Când mi s-a oferit șansa de a participa la un test cu noul C-Zero, am zâmbit amintindu-mi de toți anii în care am fost înconjurat de troleibuze și garnituri de metrou, de multitudinea de gadget-uri electrice ce ne condimentează viața, tehnologie care întârzia să apară și în construcția unui sistem de propulsie complet electric pentru automobile.

Au existat experiențele hibride, dar marele interes pentru toată lumea l-a stârnit idea de vehicul ce nu depindea în niciun fel de motoarele cu ardere internă. Plecând de la acest deziderat, Citroen a făcut front comun cu Mitsubishi, în vederea dezvoltării unor tehnologii care să fie capabile să intre în producția de masă la un preț rezonabil. Inima lui C-Zero este un motor sincron cu magnet care dezvoltă 47 kW (64 CP) de la 3.500 până la 8.000 rpm. Caracteristică importantă a motoarelor electrice, cuplul motor maxim este disponibil, teoretic, în permanență, de la 0 rpm și atinge o valoare de 180 Nm. Sursa de energie pentru motor o reprezintă o baterie de acumulatori cu 88 de celule și 50 A, care generează o tensiune de 330 V. Ca și prezență pe stradă, C-Zero respectă trendul actualelor modele de oraș. Dimensiuni reduse, dar calculate eficient, cât să permită accesul la bord pentru patru adulți.

Portbagajul este victima montării în spate a motorului electric. După ce face loc acestuia, reductorului și a modulului de încărcare a bateriei de acumulatori, montate într-o structură specială, izolată corespunzător, capacitatea de stocare devine de 166 de litri. Suficienți totuși pentru o sesiune cumpătată de cumpărături. Design-ul și layout-ul interiorului nu tradează cu nimic faptul că ai de-a face cu un concept revoluționar de vehicul. Doar mici detalii de genul cadranului de bord ce semnalizează gradul de încărcare al bateriei, sau selectorul sensului de deplasare a vehiculului (cu aspect de selector al treptelor de viteză în cazul unei transmisii automate), reprezentând indicii că nu avem de-a face cu un autovehicul obișnuit.A pornit? Odată rotită cheia în contact, ai senzația că trebuie să apelezi urgent la un mecanic. Nici un zgomot, nici o vibrație caracteristică pornirii motoarelor termice; doar un mesaj luminos liniștitor pe bord: Ready. C-Zero îți dă de înțeles că este pregătit. Și este! Apeși ușor pedala de accelerație, iar răspunsul datorat cuplului de 180 Nm este instant.

După ce te acomodezi cu absența zgomotelor, excepție făcând cele aerodinamice și de rulare, începi să guști din plăcerea rulării ecologice. Mașina se mișcă mult mai agil decât ai bănui după primul contact vizual, dar e bine să nu fii părăsit de temperație atunci când te grăbești. Adoptarea unor anvelope ecologice, care să scadă cât mai mult rezistența la rulare, a implicat și alegerea unei dimensiuni reduse pentru lățimea acestora în față. Cei 145 de mm generează o pată de contact mai mică, și au efect în sensul scăderii rezistenței, dar influențează considerabil și stabilitatea modelului în anumite situații. Una peste alta experiența nu a fost doar plăcută, fiind și foarte interesantă din perspectiva actualelor direcții de dezvoltare a industriei auto. Probabil că nu va fi o prezență la tot pasul în peisajul bucureștean, dar atunci când își va face apariția, C-Zero va întoarce cu siguranță capete și va smulge priviri admirative oamenilor direct interesați de soarta mediului înconjurător.

Adaugati comentariu