Cum executaţi depăşirea

Unele accidente grave soldate cu morţi şi răniţi se datorează efectuării incorecte a depăşirilor. Accidentele sunt rezultate ca urmare a aprecierii incorecte a distanţei faţă de maşina care vine din sens opus şi a apariţiei coliziunilor cu aceasta.

Mulţi automobilişti nu cunosc exact ce aptitudini de accelerare are propriul automobil şi se angajează în depăşiri riscante neizbutind să atingă o viteză suficient de mare pentru a efectua în deplină securitate această manevră. 

Specialiştii francezi au analizat recent capacităţile de efectuare a manevrei de depăşire la 75 de modele de automobile din diferite clase existente. Pentru simplificarea măsurătorilor s-a ţinut seamă de situaţia de deplasare cea mai frecvent întâlnită pe şosele: depăşirea în deplină securitate a unui camion care rulează cu 90 km/h pe un drum naţional. Autoturismul care urma să execute depăşirea se afla la distanţa de securitate de 37 – 40 metri în spatele camionului (1,5 secunde) şi se deplasa în treapta a cincea de viteze.

La sfârşitul efectuării manevrei de depăşire s-a calculat viteza atinsă de automobil şi distanţa parcursă pentru efectuarea depăşirii. Rezultatele obţinute în fiecare clasă în parte au stabilit maşinile cele mai rapide, dar şi pe cele mai leneşe. Aceste rezultate demonstrează clar că maşinile care pot efectua cel mai repede manevrele de depăşire sunt cele care au timpii cei mai mici de ajungere de la 0 la 100 km/h de pe loc.  

Din analiza datelor rezultate în urma măsurătorilor, pe locul 1 s-a situat Ferrari 612 Scaglietti cu o distanţă minimă de depăşire de 296 metri într-un interval de timp de numai 8 secunde, fiind urmată la mică distanţă de Mercedes CLS 55 AMG (316 m), BMW M6 (322 m) şi Porsche Cayenne Turbo (338 m). Pe ultimul loc s-a situat Kia Picanto 1,1 litri, cu 720 metri în 25 secunde, fiind urmată de Smart Fortwo 61 CP cu 698 metri în 23,7 secunde şi Peugeot 1007 1,4 HDI cu 634 metri în 21,5 secunde. Cât despre Dacia Logan, aceasta se înscrie în clasa de mijloc, cu 599 metri în 18,1 secunde pentru varianta de 1,6 l. 

Din analiză se observă că ecartul între prima şi ultima maşină clasată este foarte mare, de 424 metri, ceea ce scoate clar în evidenţă calităţile dinamice, de accelerare, ale maşinilor respective. Ecartul de 424 metri este justificat prin valoarea acceleraţiei de pe loc, de la 0 la 100 km/h care este tradusă în timpul de 4,2 secunde la prima clasată (Ferrari 612 Scaglietti) şi de 15,4 secunde la ultima clasată (Kia Picanto 1,1).

Automobiliştii care vor cunoaşte bine datele de acceleraţie ale propriilor maşini se vor gândi de două ori înainte de a încerca să execute o depăşire în siguranţă cu propria maşină. Manevra o vor face doar dacă vor fi siguri că vor acoperi cu propria maşină distanţa necesară depăşirii fără pericol de coliziune cu altă maşină care va veni din faţă.

Adaugati comentariu