Electric Avenue

Mitsubishi se mândrește cu Outlander PHEV, primul SUV plugin hybrid de serie din lume. Economii consistente, tehnologii de ultimă oră, experiență sofisticată în plan dinamic. Promisiuni idilice sau dulcea realitate?

Cu puțin peste un an în urmă, Mitsubishi Outlander PHEV devenea primul SUV plug-in hybrid de serie din lume. Timpul nu stă, totuși, pe loc. Și nici concurența, titlul de său de glorie având să își piardă strălucirea relativ repede, odată cu apariția unor rivali cu caracteristici mai mult sau mai puțin similare, e drept, bine ancorați în segmentul premium și nu în cel „mass-market”, în care Outlander continuă să fie un pionier solitar.
Probabil nu vă așteptați la asta, însă, asul din mâneca japonezului cu „suflet curat” nu este nici consumul și nici imaginea sa eco, ci prețul. Programul Rabla transformă Outlander PHEV într-un adevărat chilipir, nu doar pentru fanii Greenpeace, ci și pentru directorii de flote atenți din cale afară la bugetele lunare. Cumulând toate bonusurile posibile – voucher de 6.500 lei, eco-bonus de 750 lei, eco-bonus hibride de 2.500 lei; cu un discount substanțial de 16.250 lei oferit de importatorul M Car Trading,paleta de prețuri a SUV-ului cu diplomă de ecologist coboară până la pra56-57_ECO_test_Mitsubishi Ohutlander PHEV_OKgul psihologic de 30.000 euro fără TVA, cotație valabilă pentru modelul de bază Intense+.
Versiunea testată, Instyle Navi costă 39.687 euro cu toate taxele incluse, cu adevărat interesantă fiind diferența de numai 1.301 euro ce desparte modelul hibrid de prețul de listă al versiunii diesel de top echivalentă. Practic, Mitsubishi democratizează tehnologiile alternative, alegerea sistemului de propulsie devenind o simplă chestiune de gust. Cu un tren de rulare ultra-modern și un consum mediu (NEDC) ce nu trece de 1,9 l/100 km – emisii de 44 g CO2/km; Outlander PHEV promite economii consistente. Trebuie să fim sinceri până la capăt și să recunoaștem că până și oficialii Mitsubishi admit că, în practică, astfel de valori rămân un deziderat greu de atins. Chiar și așa, noi am reușit o medie de 2,8 l/100 km cu bateriile încărcate, demonstrând că un șofer ce nu conduce mai mult de 40-50 km ilnic și are la îndemână o priză liberă va vizita rareori stațiile de benzină.
Mitsubishi Outlander PHEV continuă să impresioneze și în materie de rafinament, fiind infinit mai silențios decât frații săi hrăniți cu motorină, indiferent de modul de rulare activ. Fie că sub capota sa bate „inima” convențională 2.0 MIVEC, fie că este animat de motoarele sale electrice sau de toate cele trei opțiuni, în tandem, PHEV-ul nipon este o odă închinată liniștii absolute. Meritul îi revine antifonării suplimentare, extrem de eficientă, a habitaclului, deși la loc de cinste, pe un piedestal, ar trebui așezat însuși sistemul de propulsie hibrid, ce pune pe primul plan rularea în modul exclusiv electric.
Motorul termic își face simțită prezența extrem de discret, glasul său nefiind niciodată suficient de strident pentru a nărui serenitatea pasagerilor. În fața amatorilor de specificații tehnice, Outlander PHEV se prezintă cu o putere totală de 203 CP, atinsă cu aportul a două motoare electrice (82 CPx2) – câte unul pe fiecare axă, pentru a mima tracțiunea integrală; și a unuia termic de 2 litri și 121 CP, alimentat cu benzină. În rolul transmisiei automate a fost distribuită o cutie CVT.
În mod uzual, Outlander „levitează” în modul EV, șoferul având la dispoziție 164 CP, furnizați de cele două unități electrice. Atunci când nivelul de încărcare al bateriilor scade sub nivelu56-57_ECO_test_Mitsubishhi Outlander PHEV_OKl critic, motorul termic se trezește la viață, asumându-și rolul de generator de energie pentru acestea. Mitsubishi a intitulat acest mod Series. Odată depășit pragul de 110 km/h, este activat un ambreiaj menit să facă automat legătura între roțile anterioare și motorizarea convențională, care se alătură, astfel, celor electrice, în efortul de a pune în mișcare mașina – modul Parallel. Baleiajul între modurile de rulare este realizat 100% automat, aproape insesizabil. În plus, Mitsubishi oferă cinci setări diferite pentru forța aplicată de sistemul de recuperare a energiei la frânare, de la B1 la B5 (direct proporționale cu cantitatea de energie livrată), acestea putând fi selectate inclusiv cu ajutorul padelelor de pe coloana de direcție.
În total, Outlander PHEV poate parcurge 52 km cu emisii zero, autonomia maximă fiind de 824 km cu un plin de benzină și bateriile litiu-ion de 12 kWh încărcate la maximum. Durata de reîncărcare variază între o oră, dacă se apelează la un încărcător rapid, și patru ore, de la prizele convenționale. În viața de zi cu zi, autonomia electrică nu depășește pragul de 40-45 km.
În plan dinamic, Outlander surprinde prin ținuta sa de drum neutră, puternic contrastantă cu suplețea realmente încântătoare a suspensiilor. Garda la sol a fost redusă cu 30 mm, comparativ cu versiunea clasică, iar bateriile sunt montate sub podea, între cele două axe, centrul de greutate fiind unul neobișnuit de coborât pentru un SUV de talia lui Outlander PHEV. Totuși, hibridul nipon nu este o mașină sport veritabilă, masa totală relativ ridicată și ruliul moderat, dar sesizabil, în viraje, având darul de a tempera entuziasmul șoferilor cu aspirații  competiționale, fiind mai degrabă croit pe gustul capilor grijulii de familie.
Impresia este susținută și de latura practică a mașinii. Spațiul interior este vast, oferind loc berechet pentru cinci adulți și un portbagaj decent dimensionat, cu un volum de 498 litri. Ambianța este sobră, iar calitatea fabricației, bună, în contrast cu textura și aspectul materialelor neincitante alese pentru finisare. În ton cu întreg pachetul tehnic și stilistic, accentul cade pe simplitatea și durabilitatea tipic niponă.

DATE TEHNICEMitsubishi
ModelOutlander PHEV Instyle Navi
MotorL4, aspirat+2 electrice
Putere maxim? (CP)203 (121+82+82)
Cuplu maxim (Nm)190+137+195
Transmisieintegrală nepermanentă
Cutie de vitezeCVT
L/l/h/4.655/1.810/1.680
Ampatament (mm)2.67
Masă la gol (kg)1.885
Volum portbagaj (l)498
Accelera?ie 0-100 km/h (s)11,0
Viteză maximă (km/h)170
Capacitate baterie (kWh)12,0
Autonomie electrică (km)52
Timp încărcare (h)4-Jan
Consum u./extr./mixt (l/100 km)nc./nc./1,9
Normă poluare/Emisii CO2 (g/km)Euro 6/44
Preț (euro cu TVA)39.687 (cu bonusuri incluse)

Adaugati comentariu