Enjoy the silence

1

Noul CT200h nu este doar prima compactă premium cu tehnologie hibrid, ci şi cea mai silenţioasă maşină din lume. Ce a ieşit din combinarea acestor calităţi am putut observa pe şoselele din România.

Primul contact cu mezinul gamei Lexus a însemnat familiarizarea cu formele și dimensinile unui Lexus atipic, dezvoltat pe o platformă nouă, dar care înglobează o parte din tehnologiile prezente și pe hibridele din gama Toyota. Caroseria este desenată pentru a inhiba orice curiozitate asupra cailor putere aflaţi sub capotă, prin aspectul sobru presărat cu accente agresive ușor de urmărit asupra mai multor elemente. Nici nu ai spune că ai de a face cu un autoturism din zona eco, iar această senzaţie durează până în momentul când, ajuns la bord, apeși butonul Start și constaţi că totul rămâne la fel de tăcut. Habitaclul l-am găsit foarte spaţios, cu loc suficient pentru picioare și un scaun ergonomic din care poţi savura în liniște instalaţia audio de înaltă definiţie, Mark Levinson. Pielea și celelalte materiale sunt de calitate și întrunesc prin finisările elementelor pe care le compun, un statut demn de clasa premium. Planșa de bord a fost realizată pentru a masca cu grijă tehnologia complexă ce se află în spatele ei, așa că totul este accesibil și intuitiv.2

Majoritatea informaţiilor sunt centralizate în zona de indicatoare destinate șoferului, dar un display central retractabil este de asemenea folosit pentru a detalia și mai mult starea și modul de lucru al sistemului de propulsie, informaţii despre navigaţie, setări audio și de climatizare, informaţii despre vehicul și mentenanţă și, nu în ultimul rând, este folosit pentru a afișa imagini la mersul în marșarier. Nu există un schimbător de viteze ci un comutator de forma unui joystick, ce are doar comenzile uzuale ale unei transmisii automate convenţionale. Locurile din spate sunt și ele confortabile, iar portbagajul are un volum decent de 345 de litri. Economie și silențiozitate Primii metri i-am parcurs în oraș, iar asta a însemnat un start fără zgomot și un parcurs lin ce făcea ca totul să pară rupt de realitate. Sub capotă se află și un motor termic pe benzină, de 1.8 litri, a cărui pornire intervine fără zgomotul și trepidaţiile specifice unuia cu pornire clasică, cu demaror. Există trei moduri de setare a sistemului hibrid, iar acest lucru se face cu ajutorul unui buton aflat pe consola centrală. Modul Eco este cel mai pașnic, dar realizează cea mai substanţială economie, mai ales în oraș, acolo unde am putut să parcurg mai multi kilometri de trafic ’’bară la bară’’ cu media unui autoturism din clasa mică. Mai există un mod Normal și unul Sport. Odată ieșit din infernul urban, am putut face cunoștinţă cu mai multe din aptitudinile lui CT200h.3

Motorul pe benzină dezvoltă 99 CP, iar cel electric, 82. Puterea cumulată este însă de doar 136 CP, dar care sunt suficienţi pentru a propulsa mașina la 100km/h în doar 10.3 secunde. Atmosfera la bord este tot una tăcută, amplificată și de insonorizarea foarte bună și care se păstrează până la viteze ridicate când prezenţa motorului termic începe să se facă simţită. Sistemul de direcţie este precis, iar pe viraje mașina nu pare să resimtă greutatea suplimentară a acumulatorului Ni-MH plasat în spate. Sistemul hibrid folosește un sistem de transmisie cu variaţie continuă (E-CVT), fără trepte de viteze, iar livrarea cuplului către roţile din faţă se face foarte liniar și lipsit de șocuri chiar și în modul Sport când reacţia mașinii nu este tocmai domoală. Frânele sunt puternice, iar folosirea lor are legătură cu încărcarea acumulatorului ce stochează o energie substanţială ce altfel s-ar irosi și care este unul din elementele importante ce contribuie la reducerea consumului de carburant. Încărcarea bateriei, nivelul acesteia și întreg sistemul electric se pot vizualiza în timp real printr-un display aflat la bord, sau, mult mai detaliat împreună cu un istoric recent al gradului de economie cu care s-a folosit mașina. Supus la foarte multe dintre situaţiile în care se poate găsi o compactă, CT200h a arătat că poate fi la fel de agil și distractiv ca un autoturism propulsat clasic, faţă de care a ţinut în schimb să îmi arate diferenţa majoră de confort, economie și rafinament pe care o poate cumula un hibrid din zona premium.

Adaugati comentariu