Evoluție radicală

După 15 ani, Mercedes-Benz modifică total valenţele Clasei A, care migrează de la un monovolum compact, condus mai ales de femei, spre clasa compactă veritabilă, având ca ţintă directă BMW Seria 1şi Audi A3.

Puţine modele din istoria automobilului au avut o soartă atât de zbuciumată şi mediatizată, precum A, de la Mercedes-Benz. În 1997, Mercedes-Benz a fost primul producător de maşini premium care a făcut pasul spre segmentul compact, propunând ceva… altceva. A ieşit un monovolum compact, într-o epocă în care acest format de caroserie abia apăruse. Firesc, ca orice lucru ieşit din obişnuit, noul Mercedes-Benz a stârnit controverse, legate atât de ideea unei maşini premium compacte, cât şi de ciudăţenia formei, Mercedes-Benz fiind până atunci un exponent al conservatorismului. La toate s-a adăugat faimosul, de atunci, test al elanului, care a influenţat decisiv viitorul acestei maşini şi chiar al industriei auto în general. Cu 15 ani în urmă, sistemele sofisticate de securitate erau într-o etapă incipientă şi erau destinate aproape exclusiv modelelor mari, scumpe. Dar pericolul de răsturnare evidenţiat de un ziarist suedez a obligat Mercedes-Benz să monteze ESP în standard pentru Clasa A, firesc, fără să crească preţul.

Momentul a reprezentat conştientizarea importanţei acestor sisteme, startul democratizării lor, din ce în ce mai prezente de atunci pe modele din ce în ce mai ieftine şi satisfacţia întregii prese auto mondiale, pentru că un ziarist a schimbat decisiv soarta unui model auto. De atunci, Clasa A a devenit o prezenţă obişnuită în traficul urban European, având, în general, prezenţe feminine la volan. Dar istoria nu a stat pe loc. Între timp, ceilalţi doi producători premium din Gemania au propus modele compacte interesante care au avut succes mai ales la publicul tânăr. Ca urmare, după 15 ani, Mercedes-Benz a luat decizia radicală de a modifica total filosofia Clasei A, plecând de la zero. A rezultat un model expresiv, tineresc, plin de tehnologie de vârf, sportiv la nevoie, care-şi propune, pe bună dreptate, să câştige rapid un loc important în segmentul compact. Astfel, Clasa A este considerată de managerii lui Mercedes-Benz ca fiind unul dintre modelele cu cel mai mare potenţial de creştere pe plan mondial. Agresivitate compactă Forma şi liniile exterioare sunt mult mai agresive, comparativ cu A3 sau Seria 1, iar dacă te uiţi în gama Mercedes-Benz, parcă niciun alt model nu este atât de sofisticat. Practic, A nu are nicio suprafaţă simplă, ca şi cum designerii şi-au propus să adune aici toate formele complicate, de la celelalte modele ale gamei.

1

Dacă-l vezi în oglinda retrovizoare, ai putea crede că este un SLK, sau un C, dar cu trăsături mai sportive, induse de grilele de aer din bară, supradimensionate. Sigla este susţinută de câte două elemente cromate orizontale, elemente utilizate şi la GLK, care accentuează senzaţia de forţă. Diferă doar varianta 250 Sport, cu o grilă a radiatorului specifică, care sugerează un praf de stele, ce încadrează steaua principală. Lateralul este un adevărat spectacol, uşile părând sculptate de un meşter pasionat de dinamică. Cu siguranţă va exista şi o variantă de caroserie cu 3 uşi, care va accentua caracterul dinamic. Până şi capacul rezervorului de benzină are o linie distinctă, ca şi cum designerului i-ar fi scăpat vârful creionului. Parcă spatele este cel mai cuminte, doar eleronul integrat în hayon sugerând potenţa dinamică. Fantezie şi modernism Firesc, interiorul continuă stilul caroseriei, cu acelaşi amestec de forme şi linii, la care se adaugă materiale şi culori… totul de foarte bună calitate. O scăpare în acest amalgam este îmbinarea dintre bord şi uşi, fără continuitate, ca şi cum ar fi de la modele diferite. De la prima vedere, cele trei aeratoare centrale induc sportivitate, în timp ce ecranul de deasupra lor creează senzaţia de tehnologie de vârf. Chiar dacă locul şi modul în care este aplicat te fac să crezi că este un echipament montat ulterior fabricaţiei, ecranul uriaş joacă un rol important în viaţa la bord. Consola centrală masivă şi scaunele profilate, chiar şi în varianta de bază, dau senzaţia de siguranţă. Clasa A surprinde plăcut la capitolul echipare de bază, care include echipamente ca aer condiţionat, geamuri electrice sau volan cu 12 comenzi.

Spirit dinamic Pentru prima dată în istoria Clasei A, putem discuta despre sportivitate, aici contând decisiv reducerea majoră a înălţimii, poziţia de condus fiind cu 178 de milimetri mai jos. Sunt disponibile trei tipuri de suspensie, de la confort la sport de performanţă înaltă (AMG). Gama de motoare, diesel de la 109 la 136 CP şi cu benzină, de la 122 la 211 CP, acoperă fără probleme nevoile clienţilor, indiferent dacă accentul este pus  pe economie sau performanţă.Cei de la Mercedes susţin ca A oferă cel mai bogat echipament de securitate din clasa compactă. De exemplu, există în standard un sistem de prevenire a accidentelor, bazat pe radar şi pe asistenţa adaptivă la frânare, denumit Collision Prevention Assist. Sistemul sesizează apropierea de eventuale obstacole din faţă, avertizează şoferul vizual şi sonor, pregăteşte sistemul de asistenţă la frânare pentru a acţiona cu eficienţa maximă şi frânează cât trebuie, la atingerea pedalei de frână de către şofer. Am încercat sistemul şi trebuie să recunosc că funcţionează spectaculos. Doar că eşti în mare pericol să capeţi dependent, care s-ar putea traduce în neatenţie atunci când conduci o maşină fără asemenea sisteme.Una peste alta, Mercedes-Benz şi-a făcut o intrare în forţă în segmentul compact, având în Clasa A un punct de plecare pentru dezvoltarea unor modele adiacente, cum ar fi varianta cu trei uşi, cabrio sau, de ce nu, un SUV mai mic decât GLK.

Adaugati comentariu