Extindere rapidă

Skoda are planuri mari de viitor, iar pentru a le realiza are nevoie de un sedan compact, accesibil și spațios pe placul piețelor emergente. Aici intervine Rapid.

Acum patru ani, la lansarea lui Yeti, oficialii Skoda se lăudau cu o evoluție foarte bună a vânzărilor într-o perioadă în care majoritatea actorilor de pe piața auto începeau deja să resimtă refluxul pieței auto. De atunci, creșterea producătorului de la Mlada Boleslav s-a mai diminuat, dar, chiar și așa, cifrele sunt promițătoare într-un context general în care puțini producători generaliști își permit să fie optimiști în afara conferințelor de presă. Targetul Skoda este de a vinde 1.8 milioane de unități până în 2018, iar pentru a atinge acest scop Skoda trebuie să își crească prezența pe piețele din estul Europei și în special în Rusia, China și India, cele trei piețe asemuite unui El Dorado al vânzărilor auto. Aici rețeta succesului este simplă la prima vedere, caroserie compactă de tip sedan, spațiu interior cât mai mare și un preț cât mai mic. În contextul general european, Skoda Octavia se încadrează în acest portret robot, dar pe piețele despre care am vorbit prețul unei Octavia este încă prea mare raportat la nivelul mediu de venit, așa că cehii aveau nevoie de ceva nou în gamă. În cazul lui Rapid atributul de nou trebuie folosit cu o oarecare reținere, deoarece cu excepția designului, partea tehnică a fost preluată din rafturile VAG cu scopul de a optimiza la maxim costurile de producție.

Exteriorul anunță noua filozofie de design Skoda, ce întegrează logo-ul restilizat și respectă până la un punct liniile simple și clare cu care ne-au obișnuit designerii cehi. Alege o culoare potrivită și Rapid devine o mașină elegantă și rafinată, oarecum în contrast cu pretențiile entry-level pe care le are. Din acest punct de vedere, designerii Skoda merită cel puțin o bilă albă pentru că au reușit să ne demonstreze că o mașină de buget te poate atrage și emoțional, nu doar financiar. Dacă următoarele modele Skoda vor fi desenate asemănător, cehii pot considera schimbarea de optică ca pe o mutare reușită. Revenind la partea tehnică, din declarațiile oficialilor Skoda, Rapid se bazează pe soluții verificate atât ca platformă cât și ca motorizări. Deși ca dimensiuni, Rapid pare a fi mai degrabă o Octavia mai mică, configurația punților ne sugerează că avem în față mai degrabă o Fabia mai mare. În interior domină o atmosferă destul de sobră, bazată pe linii simple și clare, aidoma exteriorului. După cum era de așteptat, în cazul unui model ce trebuie să se supună unor rigori de costuri, tactilitatea nu este punctul forte al lui Rapid. În compensație, layout-ul este clar, toate comenzile sunt la îndemână și îmbinările respectă precizia tipică modelelor cu pedigree nemțesc. Păcat totuși de calitatea modestă a displayului navigației, mai ales în comparație cu ce oferă în momentul de față inclusiv Dacia pe noul Lodgy, sau Peugeot pe 208.

Cel mai important aspect legat de interiorului lui Rapid nu ține însă de gadgeturi sau de senzația pe care o ai atunci când îți plimbi degetele pe planșa de bord, cât despre oferta de spațiu. La acest capitol Skoda a investit cel mai mult timp de dezvoltare, iar asta se vede: cel mai mare spațiu pentru genunchii și capul pasagerilor de pe banchetă, respectiv cel mai mare portbagaj din segment. Dacă în cazul multor producători trebuie să iei cu o doză de reținere exprimările de tip „cel mai“, în interiorul lui Rapid totul se bazează pe măsurători. Ca o confirmare, la cei 1.86 m ai mei, am reușit să stau foarte confortabil pe banchetă, în spatele unui șofer la fel de înalt și bănuiesc că nu m-ar fi deranjat dacă aș fi avut încă un companion pe banchetă. Capacitatea record a portbagajului este complimentată de deschiderea tipică notchback a hayonului, mult mai eficientă decât o deschidere tipică de sedan. În completarea laturii practice au fost integrate și un număr de soluții din suita Simply Clever printre care se numără racleta plasată în clapeta rezervorului, vesta reflectorizantă de sub scaunului șoferului, planșa de porbagaj cu două fețe etc. Lista de motorizări include patru unități pe benzină, una aspirată entry level și trei supraalimentate, în timp ce oferta diesel include binecunos-cutul propulsor 1.6 TDI în două versiuni de putere. Lansarea europeană ne-am petrecut-o în compania propulsorului pe benzină de mijloc 1.2 TSI/85 CP care se anunță o opțiune foarte interesantă grație raportului bun între performante și consum/emisii.

În cazul în care nu ești un fan înfocat al acronimului TDI, unitatea TSI este mai silentioasă, mai flexibilă și, pe total, mai plăcut de exploatat decât versiunea diesel. În plus, dacă respecți indicatorul de schimbare de treaptă te poți apropia de cifrele declarate de Skoda (6.5 l urban, 4.4 l extra). Pe drumurile destul de modeste din Slovacia, până la un punct similare cu infrastructura noastră autohtonă, suspensia s-a achitat cu brio de sarcini, desigur cu un accent evident pe partea de confort. Singurul punct negativ ține de zgomotul produs la trecerea peste denivelările pronunțate, semn că cehii au făcut economie la capitolul materiale fonoabsorbante. În rest, comportamentul general al mașinii este unul plăcut și sigur fără nuanțe sportive care nu ar fi nici căutate, nici necesare în acest segment. Cei care vedeau noul Rapid drept un concurent pentru Logan, mai au de așteptat. Chiar dacă nu avem încă prețuri oficiale, este cât se poate de evident că modelul ceh va fi sensibil mai scump decât modelul autotohton, o situație justificată pe deplin din prisma performanțelor generale. În cel mai bun caz, noua generație Logan, în echipările superioare, va putea fi comparată cu un entry level Rapid, dar asta este doar o supoziție. Ce putem spune cert la ora actuală este că Skoda a lansat un sedan compact reușit, care va contribui cu siguranță la creșterea vânzărilor și va da bătai de cap multor concurenți.

Adaugati comentariu