Fabriqué en France

După o primă ediție care nu a strălucit, anul trecut, Raliul Moldovei a revenit în Campionatul Național de Raliuri Dunlop într-un format cu mult îmbunătățit și a propus un câștigător cu un CV impresionant.

Raliul Moldovei este o competiție tânără, aflată abia la cea de-a doua ediție. După ce anul trecut au existat unele scăpări care i-au determinat pe unii să strâmbe din nas, organizatorul competiției, pilotul Adrian Răspopa nu a cedat, ci a luat totul la bani mărunți pentru a oferi un adevărat regal automobilistic publicului băcăuan. Și a reușit! Cu o nouă probă în desfășurător, speciala Nevila alergată în apropiere de Moinești, Răspopa a adăugat sare și piper competiției moldave, fapt evidențiat de pilotul cu cel mai impresionant CV ce a luat startul la Bacău. Este vorba de François Delecour, fost vicecampion mondial de raliuri, care după prima trecere pe noua probă a declarat că aceasta ar putea trece fără probleme drept PS în WRC, grație frumuseții și complexității ei.   Și pentru că a venit vorba de Delecour, francezul secondat de prietenul și copilotul său Dominique Savignoni a pregătit tuturor o surpriză.

Deși pe listele de înscriere la raliu figurau cu Renault Megane RS cu care au evoluat la Brașov și la Timișoara, în primele două etape ale CNR Dunlop 2012, la shakedown-ul premergător competiției de la Bacău, în parcul de service a debarcat un camion cu numere de Italia, din care a coborât un superb Peugeot 207 S2000, automobil cu care Delecour concurase sub culorile României la Raliul Monte Carlo 2011. După ce Valentin Porcișteanu, campionul național în exercițiu și câștigător ale primelor două etape ale anului, fusese implicat într-un accident care-i șifonase serios mașina cu doar câteva zile înainte de sartul de la Bacău, iar Bogdan Marișca, alt pilot cu șanse la victorie, pățise o întâmplare similară la testele premergătoare Raliului Moldovei, Delecour devenea principalul favorit la victorie. Cei mai puternici adversari se anunțau a fi maghiarii Gergo Szabo (Mitsubishi Lancer Evo X R4), care nu reușea să reintre în ritmul care i-a asigurat două titluri de campion în România și Csaba Spitzmuller (Mitsubishi Lancer Evo X R4), prezență din ce în ce mai importantă în campionatul nostru. Iar desfășurarea weekend-ului a confirmat acest lucru.2

Prima zi, vineri, a fost o afacere a celor trei. Primul scratch i-a revenit lui Delecour cu un avans de 2,1 secunde, a doua probă fiind câștigată de Szabo cu 3,5 secunde in fața francezului. De fiecare dată pe locul trei s-a clasat Csaba Spitzmuller. PS 3, Super Speciala de la Centrul de Afaceri Bacău, a produs rocada, fiind câștigată de Spitzmuller, cei trei împărțindu-și frățește probele primei zile. În tot acest timp, în spatele celor trei, la distanțe ce creșteau vizibil, se aflau Valentin Porcișteanu (cu mașina împrumutată de la multiplul campion Constantin Aur), Dan Gârtofan și Edwin Keleti. Cel mai rapid automobil cu două roți motrice era Citroen-ul C2R2 Max pilotat de Vlad Cosma, care ținea la distanță cele două Renault Clio R3 pilotate de experimentatul George Grigorescu și de Alexandru Filip. Ziua Franţei A doua zi a debutat cu o nouă trecere pe primele speciale de vineri (Hemeiuși și Trebeș), ca mai apoi caravana Raliului Moldovei să poposească în apropiere de Moinești, pentru regina competiției, PS Nevila de 26,5 km. Bucla a fost o declarație de forță a tripletei franceze Delecour – Savignoni – 207 S2000, care se desprindeau în lideri cu un avans de 29,2 secunde în fața echipajului Gergo Szabo/Borbely Karoly, după șase probe speciale.

Poziția a treia a podiumului general era ocupată de Csaba Spitzmuller/Tamas Szoke, cu o întârziere de 1 minut și 14,5 secunde față de francezi. Top 10 era completat de către Dan Gîrtofan, Valentin Porcișteanu, Edwin Keleti, Bogdan Marișca, Lucian Preda, Simone Tempestini și George Grigorescu. Cele mai importante abandonuri consemnate până atunci erau cele ale lui Marco Tempestini (probleme la pompa Fabriqué de alimentare a Subarului său) și a lui Vlad Cosma, care a pierdut o roată pe PS6, fiind nevoit să renunțe. Delecour a continuat să impună ritmul și pe ultimele trei probe, o repetare a primei bucle a zilei și deși pe cea de-a doua trecere de pe Nevila a mers mai cumpătat, obținând un timp cu aproximativ 15 secunde mai modest decât la prima parcurgere, tot a reușit să-i fure 48,8 secunde lui Szabo, care a preferat să încheie cu bine cursa, conștient fiind de faptul că avansul lui Delecour nu putea fi remontat.3

Francezul reușea astfel șase victorii din șase sâmbătă, câștigând Raliul Moldovei cu un avans total consistent de 1 minut și 28 de secunde în fața lui Gergo Szabo. Spitzmuller și-a asigurat medalia de bronz, cu o întârziere de 2 minute și 21,6 secunde. Lupta la două roți motrice a fost tranșată pe ultima probă, unde Alex Filip a forțat, furândui victoria lui George Grigorescu, bifând în același timp și victoria la Clasa 5. Clasa 2 a avut aceiași actori principali ca și clasamentul general final, în timp ce Clasa 3 a fost câștigată de Porcișteanu, retrogradat in-extremis aici, în urma accidentului care nu i-a permis să-și folosească automobilul de Clasă 2. Podiumul de la 3 a fost completat de Edwin Keleti și de Lucian Preda. Clasamentul de la Cupa Dacia a coincis cu cel de la Clasa 9, cu Bogdan Năstase pe prima poziție, Bogdan Barbu pe cea de-a doua și Viorel Ivan pe cea de-a treia. Clasa 11 a fost dominată copios, ca de obicei în acest sezon, de Daniel Ungur, în timp ce locul întâi la capitolul juniori a fost ocupat de Simone Tempestini. Cel mai bun debutant al etapei a fost Raul Badiu, în timp ce în competiția echipelor, câștig de cauză a avut ESD Rally Team (Delecour, Grigorescu, Barbu), locul doi fiind ocupat de BCR Leasing RT (Porcișteanu, Keleti, Filip), iar cea de-a treia poziție a revenit echipei Jack Daniel’s RT (Gergo Szabo, Rareș Tomiță).

Adaugati comentariu