Demarat la începutul lui 2024, programul prin care Franța subvenționează finanțarea prin leasing a mașinilor electrice pentru persoanele cu venituri reduse a fost oprit din cauza cererii prea mari.
În timp ce scăderea cererii de mașini electrice se observă în întreaga lume, Franța a reușit să inverseze direcția pieței printr-un sistem de finanțare care prevede subvenționarea preluării în leasing operațional al unor modele specifice, stabilite în funcție de factori care includ emisiile calculate încă din momentul producției. Tocmai de aceea modele precum Dacia Spring sau Smart, asamblate în China, nu au putut fi incluse în program.
După o lună ianuarie în care a devenit limpede că limitarea la cele 20.000 de unități prevăzute pentru finanțare subvenționată este insuficientă, statul francez a decis, de comun acord cu producătorii vizați – și ei depășiți de cererea neașteptată – să crească numărul de mașini din programul de „leasing social” la 50.000. Cum, după primele zile din februarie, s-a dovedit că și această limită este mult sub nivelul cererii oficialii francezi s-au văzut nevoiți să oprească finanțările subvenționate pentru întregul an 2024.
Victimă a propriului succes, programul de susținere a pieței mașinilor electrice din Franța prin finanțarea parțială a contractelor de leasing, care ar fi trebuit să coste 260 de milioane de euro a urcat rapid la 650 de milioane de euro. Cum această sumă depășește cu mult estimările inițiale luate în calcul la construirea bugetului național, susținerea prin „leasing social” a achizițiilor de mașini electrice a fost oprită pentru întregul an 2024.
Asta nu înseamnă însă că statul francez nu mai subvenționează deloc achizițiile de mașini electrice așa cum se întâmplă în Germania. Grație unui buget de 1,5 miliarde destinat susținerii pieței auto, din care „leasingul social” a consumat 650 de milioane, rămân în vigoare subvențiile pentru achiziția de mașini electrice prin alte variante de finanțare.
Programul de „leasing social”, apreciat și de producătorii de mașini electrice naționali pentru că includea între vehiculele eligibile și 24 de modele ale grupului Stellantis care deține PSA Peugeot – Citroen și 5 ale grupului Renault, a fost bine primit de potențialii clienți de mașini electrice pentru că asigura persoanelor cu un venit anual mai mic de 15.400 de euro preluarea în leasing a unui vehicul electric pentru sume lunare cuprinse între 40 – 150 de euro.
În paralel cu aceste subvenții statul francez finanțează cu sume cuprinse între 5.000 și 7.000 de euro – în funcție de veniturile solicitantului – achizițiile de mașini electrice prin alte sisteme de finanțare.
Este important de menționat că multe state europene și chiar Comisia Europeană au apreciat mopdul în care statul francez a reușit să găsească soluții de a continua să susțină achizițiile de mașini electrice oprind totodată subvențiile pentru cele asamblate în state cu uzine poluante precum China. Asta pentru că, în cazul vehiculelor subvenționate de stat, emisiile sunt calculate încă de la momentul intrării în producție, nu doar din postura de vehicule funcționale.