Pentru Chuck Norris

04-07_cover_toyotaă hilux

În timp ce rivalii înmoaie pick-up-urile, Toyota face și mai rigidă și mai capabilă a opta generație Hilux. Însă, interiorul s-a rafinat mult ca și noul motor diesel. Deși rămâne principala adresă pentru o mașină de muncă, noul Hilux oferă acum mai multă eleganță și rafinament.

Primul test în România.

Nu întâmplător, Hilux este văzut în toate colțurile lumii. Din deșerturile Australiei până în Himalaya, Islanda, pădurile din America de Sud sau savana africană, Hilux pare a fi un fel de mașină națională în multe zone ale lumii. Lansată în 1968, Hilux va ajunge la semicentenar în 2018, peste 16 milioane de unități fiind vândute în 48 de ani. Chiar și în Europa, unde pick-up- urile nu sunt foarte populare, Toyota a vândut 34.000 unități în 2015, ceea ce o plasează pe locul 1 în segment, cu o cotă de piață de 23,1%. În ciuda unei tendințe a noilor pick- upuri de a fi mai soft, Toyota Hilux nu renunță la ADN-ul sau cunoscut sub simbolul QDR (calitate, durabilitate, fiabilitate). Și exact aceste atribute au făcut- o atât de populară în toate colțurile lumii. Pentru că un pick-up, înainte de a oferi confort, trebuie să fie capabil să treacă prin locuri unde alte SUV-uri sau off-roadere nu sunt capabile, să transporte o sarcină de o tonă, care a devenit un standard în industrie și să mai tragă încă 3,5 tone după ea.04-07_cover_kltoyota hilux
Exact treaba asta o face perfect noul Hilux. Toate versiunile au acum sarcina utilă de o tonă și toate pot remorca o sarcină de 3,5 tone. Podeaua benei a fost reproiectată și beneficiază de traverse
suplimentare pentru a fi mai rigidă și a nu se deforma la încărcarea sarcinilor mari. Laimea maxima a benei a fost marita de la 1.544 la 1.645 mm în condiiile în care laimea caroseriei a crescut cu doar 20 mm, dar lațimea minimă a rămas la 1.090 mm. Astfel, se poate încărca un europalet pe lung dar nu și pe lat. Bara de protecție spate din oțel este poziționată acum mai jos pentru a îmbunătăți accesul la bena când aceasta este închisă. Standard, bena dispune de patru inele de prindere foarte solid ancorate, iar opțional bena se poate carosa.
Cel puțin în versiunea de top, Hilux nu mai arată deloc a mașină de muncă. Șoferul stă acum cu 10 mm mai sus, iar plaja de reglaj a scaunului pe înălțime a crescut cu 15 mm astfel că împreună cu reglajul volanului pe două direcții, fiecare îi poate găsi o poziție convenabilă de condus într-un scaun care oferă o susținere
laterală neașteptat de bună pentru un pick-up. De asemenea, pasagerii din față beneficiază de mai mult loc, înălțimea interioară și lațimea la nivelul umerilor crescând cu 8, respectiv 19 mm. Varianta cu cabina dublă testată de noi, care este și cea mai luxoasă de altfel, oferă două locuri în spate destul de generoase pentru un pick-up. Datorită subțierii spătarului scaunelor față, pasagerii din spate beneficiază de un plus de 10 mm la spațiul pentru genunchi și  mai rar la un pick-up, bancheta spate este fracționabilă 40/60%. Mai important decât cei 10 mm în plus este îmbunătățirea confortului pentru pasagerii spate prin alungirea cu 100 mm a fiecărui arc cu foi și mutarea punctului de prindere a suspensiei spate cu 100 mm mai în față și cu 25 mm mai jos. Soluția arcurilor cu foi rămâne cea mai indicată pentru un vehicul de acest calibru care trebuie să care sarcini mari în condiții dificile deși unii dintre rivali au făcut unele compromisuri. Toyota are meritul că a reușit să combine avantajele oferite de arcurile cu foi la transportul marfurilor grele cu un confort care se apropie de al unui off-roader. În plus, versiunea de top Invincible are jante de 18 inch cu pneuri noi proiectate să reducă zgomotul și să ofere mai mult confort pe șosea.04-07_cover_toyota hilux
Planșa de bord este acoperită cu un plastic tare și imitația de cusătură de tapițerie de piele de pe bord e doar pentru impresia artistică. Însă nu ne așteptam să întâlnim un plastic moale pe o mașină care trebuie să facă față celor mai vitrege condiții de pe mapamond, de la ghețurile din Islanda până la căldurile din deșert. În schimb, africanii și eschimoșii vor trebui să se familiarizeze cu tehnologia, pentru că noul Hilux beneficiază de sistemul multimedia Touch&Go cu ecran tactil de 7 inch de sine stătător, având comenzile submeniurilor amplasate pe parile laterale ale displayului. Sistemul de navigație are o hartă foarte detaliată care include formele de relief și bineînțeles nu lipsește nici busola. Sub displayul tactil se regăsește blocul climatizării automate cu butoane mari și clare. Volanul multifuncțional pare preluat de la un SUV și are pe spița din dreapta comenzile pentru submeniurile de la tabloul de bord. Apasând stânga și dreapta se trece de la un submeniu la altul, iar apasând în jos și în sus se intră în fiecare meniu în detaliu. Categoric, noul Hilux este un pick-up modern, care preia multe din ergonomia bordului unui SUV. Nu lipsește nici o priză USB i – foarte util – o priză de 220V montata în compartimentul de la cotiera centrală.
Însa cele mai importante comenzi se află la baza consolei centrale: comutatorul rotativ pentru sistemul de tracțiune – 4×2, 4x4H i 4x4Lo cu reductor, butonul pentru diferențialul blocabil spate și cel pentru asistare la coborârea pantelor. În condiții normale Hilux trage cu puntea spate, iar transferul de la 4×2 la 4×4 se poate face și în mers până la 50 km/h, dar pentru transferul de la 4x4H la 4x4Lo trebuie să vă opriți și să cuplați transmisia automata în modul N. Pentru condiii extrem de grele, în modul 4x4Lo se poate cupla din buton tot cu schimbătorul poziționat în poziția N și noul diferențial blocabil pe spate, mai capabili mai uor, oferit standard acum la toate versiunile. Dar o tracțiune foarte eficientă nu ar ajuta deloc fără o gardă la sol foarte mare, de minim 286 mm, unghiurile de trecere foarte bune (unghi de atac de 31 grade, unghi de ieșire de 26 grade) și o cursă lungă a suspensiei. În ultima privință, Hilux stabilește un record, cu o cursă a roții spate de 52 cm (+20% faa de vechiul model), care îi permite să păstreze contactul cu drumul chiar și atunci când s-ar conduce și pe un teritoriu plin de bolovani. Ca și la SUV-urile moderne, există un sistem de coborâre a pantelor cu viteza reglabilă de coborâre între 5 și 7 km/h la mersul înainte și între 3 i 5 km/h la mersul înapoi.

Mai mult confort
Pentru ca drumul Piatra-Arsă Babele s-a închis pentru mijloacele motorizate, ne-am cățărat spre Piatra Arsă pe varianta pe la cabana Dorului. Prima impresie când intri pe teren foarte accidentat vizează rigiditatea excepțională a caroseriei, îmbunătățita cu 20% datorită unui nou șasiu cu traverse suplimentare de rigidizare. Hilux pare construit dintr-o singură bucată și nu se simte nici cel mai mic semn de torsionare a caroseriei. Iar rigiditatea excepională a caroseriei înseamnă și o ținută de drum mai bună, stabilitate și manevrabilitate superioară și o mai bună precizie pe traiectorie. Cu o înălțime mai mică cu 45 mm față de predecesorul sau și centrul de greutate este mai coborât. Încă un aspect important la pick-upuri este legat de ținuta de drum cu mașina descărcată. Există pick-up-uri rivale care au o ținută de drum supraviratoare la gol, periculoasă pentru un utilizator neavizat. Hilux este subviratoare în orice situație și foarte ușor controlabilă. Noul motor turbodiesel în 4 cilindri de 2,4 litri cu turbină cu geometrie variabilă și sistem start&stop este mai silențios și debordează de cuplu la turații mici, maximul de 400 Nm fiind disponibil încă de la 1.600 rpm și rămâne constant până la 2.400 rpm. Cuplul mare se simte în special la urcarea în pantă când Hilux se cațără fără nici cel mai mic efort, doar apăsând gentil accelerația. 04-07_cover_toyotaăă hilux

Forța de tracțiune a motorului este impresionantă în orice moment și îi conferă încredere în zonele greu accesibile. Urcarea în ture este însoțită de un mormăit gros, fiind relativ lentă, dar după ce turația se stabilizează undeva la 2.500 rpm, nivelul de zgomot este decent și Hilux ruleaza foarte relaxat la viteze de autostradă de 120-140 km/h. Versiunile 4×2 sunt disponibile cu transmisie manuală cu 6 trepte, în timp ce versiunile 4×4 pot fi comandate cu transmisie manuală sau automată cu 6 trepte, cum era și cazul mașinii noastre de test. Deși are și mod manual (Sport), în off-road am prefera o cutie manuală. Cutia automată e relativ lenta și uneori schimbă prea repede în treapta superioară. E adevarat ca este mai confortabila pe osea, dar mai ales pentru utilizarea în scopuri utilitare, optam pentru cutia manuală cu 6 trepte. Meritoriu este în schimb consumul având în vedere masivitatea tipică unui pick-up. La un mers linitit pe autostradă cu 110 km/h, consumul arată valori uor sub 7 l/100 km, ajungând la 9 l/100 km la un mers mai alert. În off- road, cu 4x4H cuplat, consumul urcă undeva la 10,5-11 l/100 km. Consumul mai redus pe autostradă se datorează decuplarii diferețnialului față în modul 4×2 care îmbunatațește atât eficiența cât și rafinamentul conducerii. În echiparea de top Invincible testată, Hilux este dotat standard ca un SUV de lux. Pe lângă navigație, clima automată, jante de 18 inch, surprinde prezența pe un astfel de vehicul a farurilor cu LED și a sistemelor de asistență moderne care fac din Hilux un carau modern și luxos.hilux

DATE TEHNICEToyota
ModelHilux DoubleCab 2.4 D Invincible
Motor/nr. CilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)2.393
Putere max./turație (CP/rpm)150/3.400
Cuplu max./turație (Nm/rpm) 400/1.600-2.000
Transmisieintegrală
Cutie de vitezeautomată, 6 trepte
L/l/h (mm)5.330/1.855/1.815
Ampatament (mm)3.085
Garda la sol286
Unghi atac/ieșire31/26
Masa la gol/sarcină2.100/1.035
Accelerație 0-100 km/h (s) 12,8
Viteza maximă (km/h)170
Consum mixt7,0
Emisii CO2 (g/km)185
Preț (euro cu TVA38.400

Adaugati comentariu