Piesă cu piesă

BMW conturează viitorul automobilului premium. Scopul final este de a atinge echilibrul ideal între eficiență, respect pentru mediu și caracteristicile dinamice proprii mărcii bavareze.

Acum două luni BMW mi-a demonstrat că poți să renunți la doi cilindri fără a sacrifica peformanțele dinamice, amuzamentul sau plăcerea de a conduce. Downsize-ing în ce mai pur stil BMW, iar acesta este doar primul pas al unei strategii globale ce va aborda, pe lângă motorizările eficiente, transmisiile automate avansate, tehnicile de reducere a greutății și dezvoltarea mobilității electrice. Nu va fi simplu să împaci cerințele din ce în ce mai stringente de 1mediu cu experiența dinamică pe care clienții o așteaptă de la un BMW, dar bavarezii se arată foarte încrezători. Motorizările viitorului Totul începe de la motor, iar la acest capitol BMW nu duce lipsă de experiență, indiferent de numărul de cilindri așezați sub capotă. De altfel, eficientizarea motoarelor a fost prima cărămidă a proiectului Efficient Dynamics și, în contextul actual, cea mai importantă. Vorbeam la începutul acestui articol despre downsize-ing, un concept ce a devenit o modă în industrie în ultimii ani.

Plecând de la această tendință BMW a lansat indicativul 28i, primul motor pe benzină în patru cilindri supraalimentat din istoria mărcii bavareze. Cu o capacitate cilindrică de doi litri noul agregat generează 245 CP și un cuplu motor de 350 Nm. Pentru moment el este disponibil doar pe X1, dar în scurt timp va înlocui vechiul șase cilindri în linie aspirat pe întreaga gamă BMW. Acest motor poate fi privit ca pe o reducere la scară a motorului cu șase cilindri supraalimentat, folosind întregul arsenal tehnic din dotare: Twin Power Turbo, VALVETRONIC, injecție directă și double Vanos. Raportat la vechiul indicativ 28i, consumul a scăzut cu 1.5 l/100 km până la valoarea de 7,9 l, iar emisiile de CO2 au fost și ele reduse cu 36 g. Al doilea exponent al curentului Efficient Dynamics face parte din familia motoarelor diesel, indicativ 30d. Noua unitate cu șase cilindri în linie și capacitate cilindrică de trei litri produce acum 258 CP și 560 Nm, grație unor modificări ce au vizat scăderea frecărilor interne, sistemul de injecție și greutatea totală. În cazul modelului 530d xDrive consumul mixt obținut a fost de 5,7 l/100 km, iar emisiile de CO2 ating pragul de 150 g/km.3

Am fi avut motive să fim sceptici relativ la consumul anunțat, dar testul realizat în România cu acest model ne-a convins că pretențiile bavarezilor sunt justificate. Cât despre emisiile de CO2, 150 g/km pentru un sedan de categoria lui Seria 5 reprezintă o valoare de-a dreptul spectaculoasă. Transmisie inteligentă În momentul de față BMW dispune de una dintre cele mai avansate transmisii automate cu opt trepte de pe piață, transmisie ce poate fi cuplată cu motoarele cu patru, șase, opt și doisprezece cilindri. Următorul pas în evoluția acestei transmisii vizează adaptarea la nevoile clienților și situația din trafic. Noua generație va colecta informațiile primite din partea navigației, senzorilor sistemelor de asistență și camerei care supraveghează traficul din fața mașinii și va decide modul optim de a schimba treptele. Spre exemplu: dacă te afli pe un drum în urcare, navigația va comunica transmisiei să țină mai mult de trepte, pentru a menține viteza constantă și a pune cât mai mult cuplu la dispoziția șoferului. Indiferent de scenariu, funcția de anticipare va ști exact care este treapta optimă și o va selecta, exact ca un șofer experimentat care operează o cutie manuală.4

Pe lângă optimizarea continuă a soluțiilor tradiționale bazate pe motoare cu aprindere internă, BMW își orienteză atenția și către mobilitatea electrică, totală sau parțială. Tehnologia ActiveHybrid, aplicată pe modelele Seria 7 și X6 și-a demonstrat deja potențialul în a reduce consumul și emisiile de CO2. În viitor, soluția hibridă va fi extinsă pe mai multe modele din gamă, iar planurile BMW includ și versiuni tip plug-in. Desigur mobilitatea pur electrică este si ea o prioritate, dar pentru moment ea se află la stadiul de concept. Odată cu scăderea costurilor de producție și creșterea cererii pe acest segment modelele de serie nu vor întârzia să apară. Greutatea, inamicul eficienței Mașinile moderne au obiceiul de a crește pe toate cele trei dimensiuni de la o generație la alta. Adaugă acestui trend și cererea din ce în ce mai mare pentru echipamente de confort și siguranță și este clar că greutatea mașinilor a devenit o problemă.5

Clienții nu vor renunța în curând la spațiu, siguranță ori confort, așa că singura opțiune viabilă este de a menține greutatea la un nivel cât mai scăzut prin optimizarea materialelor folosite la construcția mașinii. Primul model care a integrat aceste principii chiar din stadiul de proiect a fost noul BMW Seria 5. La nivel de caroserie actorul principal a fost aluminiul, folosit la fabricarea capotei, aripilor și portierelor. În cazul șasiului vorbim despre oțeluri de înaltă rezistență și tehnici speciale de turnare, cu efect direct asupra creșterii rigidității torsionale și a siguranței. Materialele fonoabsobante au fost trecute și ele printr-un regim similar care a dus la creșterea nivelului de confort acustic pe fondul unei scăderi considerabile în greutate. Secretul a fost includerea unor plastice compozite în zone cheie ale ansamblului motor-transmisie. Scăderea greutății totale are un efect dublu, pe lângă îmbunătățirea cifrelor legate de consum și emisii de CO2, o masă mai mică avantajând dinamica și plăcerea condusului, amândouă elemente cheie în strategia BMW.

Adaugati comentariu