Pokemonii

1

Noutăți
Dacă privești poza cu care este deschis acest articol și dacă, ipotetic, n-ai avea nici în clin nici în mânecă cu lumea automobilelor, ai fi tentat să crezi că musculosul cel roșu este automobilul mai nou, cu un aspect foarte în ton cu anul de graţie 2013. Realitatea te lovește cât ai spune Mitsubishi pentru că Space Star este de fapt modelul nou-nouţ, în timp ce Spark se află doar într-o perioadă revigorată a vieţii. N-ai zice, nu? Nici tu și nici fanii Mitsubishi, care cu siguranţă că nu sărbătoresc ultimele porniri ale companiei.
De ce acest test?
În primul rând pentru că Space Star pornește cu încredere în cucerirea pieţii europene, iar în România, judecând după campaniile de marketing întâlnite peste tot, ai zice că e pregătit să facă deranj. Micuţului pokemon i-am adus la duel tot un pokemon. Deși cu nume de american get-beget, Spark este reinterpretarea unei cunoștinţe mai vechi a românilor, un Matiz modernizat și accesorizat din belșug. Ca de la asiatic la asiatic cu viză permanentă de SUA, duelul se desfășoară în ritm de arte marţiale.

M odelele de oraș și-au câștigat o cotă bunicică în parcul auto național românesc, mai ales în ultimii ani, dar suntem încă departe de pragmatismul altor popoare în luarea deciziilor preponderent raționale atunci când vine vorba de utilitatea efectivă a unui automobil. Un vector care a contribuit la acomodarea românilor cu turismele care prin catalogare se încadrează maxim în clasa compactă a fost cel al prețului, în cazul ofertelor second hand din aceste categorii. Cum în timp puterea de cumpărare s-a îmbunătățit, cultura automobilistică s-a dezvoltat, iar oferta s-a diversificat, iată că și automobilele din clasele mini și mică au înregistrat vânzări importante. În testul de față ne vom opri la două modele (preferabil) de oraș, două oferte interesante, una care a confirmat deja, iar alta care are ambiții mari. Dacă Chevrolet Spark e un veteran al pieței, aflat deja în cea de-a doua parte a vieții după facelift-ul suferit, și care are o bază solidă în conștiința românească, fiind urmașul de drept al Matizului național, Mitsubishi Space Star este un autoturism nou-nouț. Venit să-i urmeze cu brio lui Colt, Space Star are de tras; iar dacă judecăm după prima impresie, are mult de tras. La primul contact cu Mitsubishi Outlander am încercat să-mi dau seama de ce li s-a părut interesantă mașina respectivă celor care și-au dat girul ca ea să intre în producție.2

Nu voi face niciun fel de referire la aspecte tehnologice, ci doar la prima impresie: cea artistică. Prima întrevedere cu Space Star s-a petrecut pentru mine la Salonul Auto de la Geneva, unde am trăit un puternic sentiment de deja vu. Impresia mea personală este că o echipă de design plătită în yeni se inspiră din cataloagele auto de acum 10-15 ani, altfel nu știu cum să explic personalitatea fadă a lui Space Star. Cât despre Spark, deși e o figură comună, odată privit lângă Mitsubishi pare de-a dreptul futurist. Deci KO tehnic la impresia artistică în favoarea lui Chevrolet, care în configurație de top și cu bare de amarare pare mai degrabă un soldat universal urban, un micro-SUV. Impresia nu se schimbă cu mult nici la interior, diferențele de materiale și implicit de calitate nefiind în ton cu distanța conceptuală a celor două modele. Dacă Space Star e închegat și lucrat îngrijit, Spark e mai îndrăzneț și mai tineresc în ansamblu. Japonezul va lua fața în ceea ce privește poziția la volan, ceva mai lejeră, în timp ce în Spark vei sta o idee mai „adunat“. Dar niciunul dintre cele două modele nu permite o reglare foarte bună a poziției scaunului. Punctele cele mai coborâte sunt totuși prea sus, pozițiile înalte fiind excelente pentru doamne și domnișoare, dar mai puțin plăcute pentru cineva care apreciază traficul vizualizat „de jos“.3

În spate, în eventualitatea unui drum lung, e preferabil să nimerești în Space Star, pentru că vei beneficia de mai mult spațiu să te desfășori. Bancheta are o construcție atipică, cu șezutul aproape plat, neprofilat, aceeași soluție adoptată și pentru scaunele din față. Cele din Spark sunt mai bine profilate și implicit mai comode. Nu același lucru s-ar putea spune despre ocupanții locurilor din spate, care dacă depășesc 175 cm înălțime își pot strica foarte ușor freza în capitonajul acoperișului. Portbagajele sunt mici, în ton cu specificul acestor automobile, dar cărăușul de profesie va aprecia mai mult cei 235 litri ai lui Mitsubishi, cu 65 mai mulți decât în partea cealaltă. Ambele citadine sunt animate de motorizări pe benzină, aspirate natural, cea mai bună soluție pentru un model care la final trebuie să afișeze o notă de plată cât mai subțire. Deși în ambele cazuri există în ofertă câte un propulsor de 1 litru, noi am optat pentru versiunile mai nervoase de 1,2 l și 81 CP în cazul lui Spark, respectiv 80 CP în cazul lui Space Star. Marea diferență este dată de soluțiile constructive.

Dacă Chevrolet mizează pe un clasic patru cilindri în linie, Mitsubishi a optat pentru doar trei cilindri, asumându-și totodată și marea problemă a acestui tip de construcție: vibrațiile. Sesizabile destul de deranjant la relanti, ele se pierd odată cu urcarea în ture, dar sunt acolo. Spark și-a făcut cariera cu o transmisie manuală, Space Star mizează pe feblețea japonezilor, transmisia cu raport variabil (CVT). Să le facem pe plac, zic, și să vedem care, ce, știe mai bine. În utilizarea cotidiană Space Star este mai comod. Atâta timp cât nu îl calci pe coadă și nu-i ceri imposibilul asasinându-i pedala de accelerație. Se mișcă bine, mai mult molcom decât rapid, dar te iartă de mestecatul în cutia de viteze. Pentru grăbirea ritmului de desfășurare a vieții, transmisia este prevăzută cu un mod Sport, dar din ce-am constatat, intervențiile reale sunt doar asupra auzului utilizatorului, căruia i se va crea impresia de putere. 4

Adaugati comentariu