Propunere tentantă

3

După ce a încercat marea compactelor cu degetul cu prima generație Auris, Toyota își extinde aria de interes cu a doua generație, mizând pe debutul caroseriei Touring Sports și pe popularitatea în continuă creștere a sistemului hibrid.

Toyota Auris Touring Sports marchează două premiere importante: una pentru Toyota – primul break din istoria lui Auris și una pentru piața europeană – primul break compact ce poate fi comandat cu un sistem hibrid. Ambele premiere vor avea însă un impact minor asupra pieței din România, acolo unde clientela este destul de retincentă vis-a-vis de caroseriile break, iar piața pentru modelele hibride este și ea limitată. Prin urmare, reuniunea celor două concepte oarecum exotice pentru români are toate șansele să treacă neobservată. În schimb, în Europa, lucrurile stau, ca de obicei, diametral opus. Caroseriile break reprezintă undeva pe la 40% din vânzările totale de compacte, iar popularitatea modelelor hibride a ajuns și ea la cote importante. Am mai scris despre această tendință de creștere în materie de sisteme alternative de propulsie cu ocazia testului cu Prius Plug-in, iar cifrele publicate recent de Toyota îmi dau dreptate: de la lansarea primul Auris HSD Toyota a vândut 80.000 de unități în Europa, în timp ce, la nivel mondial, Prius a ajuns deja la cifra de trei milioane de unități. Sigur că, privite la nivel macro, ambele valori sunt în continuare modeste în comparație cu modele cu propulsie clasică, dar tendința generală este de creștere, iar asta nu este de trecut cu vederea în condițiile unei piețe auto în declin.

În concluzie, Auris Touring Sports beneficiază de premise pozitive pe termen lung, cu atât mai mult în cazul versiunii HSD. Cât de mult va conta asta în economia vânzărilor de azi, asta rămâne de văzut. Ce este însă de necontestat este reușita în materie de imagine pe care Toyota a reușit să o bifeze odată cu lansarea noii generații Auris. Compacta japoneză pune bazele unei noi filozofii de design pentru Toyota, bazată pe un mixt interesant între eleganță și dinamism. Fără a pune accent evident pe una dintre cele două ingrediente, Auris arată ca o mașină mult mai sigură pe ea la nivel estetic, situație în complet contrast cu prima generație, care nu se putea remarca ca o expresie de stil. Partea frontală pare a fi punctul principal de atracție pentru Auris cu o zonă definită de faruri, grila radiatorului și capotă. În spate Auris Touring Sports arată aproape identic cu versiunea hatchback, doar hayonul a fost prelungit pentru a se obține un prag de încărcare coborât cu 10 cm. Pe total o imagine generală reușită și una care subliniază o tendință clară ce acordă mai mult interes laturii estetice în cazul modelor break. După cum era de așteptat, interiorul este preluat în proporție de 100% de la hatchback, iar asta, în cazul lui Auris, este ca o monedă cu două fețe. Pe de o parte, avem parte de o ergonomie reușită, multiple spații de stocare și pe de altă parte o calitate medie a materialelor plastice ce formează planșa de bord și tunelul median. Sincer, aș minți dacă aș spune că nu mă așteptam la mai mult de la Toyota, dar cât timp această abordare va avea un ecou pozitiv în materie de prețuri atunci mă voi declara mulțumit. Pe banchetă oferta de spațiu rămâne și ea identică cu cea din hatchback, ampatamentul fiind păstrat la aceleași cote. Plusul de 285 mm în lungime fată de hatchback a fost rezervat în întregime portbagajului, care măsoară 530 l, cu 170 l mai mult decat hatchback și cu 75 l mai puțin decât liderul segmentului Golf Variant.1

În formulă extinsă (cu bancheta pliată) Auris Touring Sports trece în fața eternului rival teuton cu 1.658 l pentru a deveni lider la această categorie. În materie de motorizări Auris Touring Sports se prezintă cu aceeași ofertă ca și fratele hatchback: două pe benzină (1,33 l/99 CP și 1,6 l/132 CP), două diesel (1,4/90 CP, 2,0/124 CP) și vedeta HSD 1,8 benzină+electric, ce oferă o putere combinată de 136 CP. Încă de la această enumerare este destul de clar că Toyota nu mizează pe opțiunile pe benzină decât ca modele de intrare în gamă, de unde și performanțele destul de modeste înregistrate de motorul 1,6/132 CP pe care l-am testat în primă fază cu ocazia lansării internaționale din Spania. Japonezii preferă să investească în tehnologia hibrid, prin urmare au spus pas pentru moment soluțiilor supraalimentate pe benzină pe care le propun mulți dintre concurenții lor europeni.

Motoarele diesel sunt mai în pas cu tehnologia, oferind un raport optim consum/performanțe și o putere litrică medie, cel puțin pentru versiunea de 2 l. Și la acest capitol Toyota alege o abordare proprie prin păstrarea puterilor la un nivel mai scăzut cu scopul de a îmbunătăți fiabilitatea. Alegerea japonezilor nu este una greșită deoarece clienții tipici de compacte break nu vizează puterea totală cât consumul și cuplul, două capitole la care Toyota se află în topul segmentului. Vedeta gamei, versiunea HSD a fost și cea care ne-a lăsat cea mai bună impresie în timpul testelor, în special prin liniaritate și consum. În mediul extraurban un stil cumpătat de conducere a dus la obținerea unui consum de 4,7 l/100 km, valoare menținută și în mediul urban aglomerat. Sigur că lipsa aparentă a cuplului implică o recalibrare a stilului de conducere, dar această situație este logică și necesară pentru a obține performanțele ecologice maxime în cazul unui hibrid. Spre deosebire de primul Auris, noua generație se prezintă cu o suspensie setată mai inspirat ce oferă un control bun asupra mișcărilor laterale fără a afecta confortul la rulare. Poți spune chiar că se distinge o notă de dinamism, sabotată din păcate de o direcție ce nu oferă șoferului o linie clară de comunicare cu puntea față. Din păcate, sau din fericire în funcție de care parte a spațiului Shenghen te afli, cea mai reușită versiune Auris Touring Sports este cea hibridă. Sigur că unii vor contesta prețul, dar nu și economiile pe care le poți realiza în special în mediul urban sau la revizii (costul reviziei este la jumătate față de diesel). În concluzie, atuurile se strâng în dreptul opțiunii hibride, în timp ce dincolo, la minusuri, eu pot trece în cel mai bun caz prețul, dar și acesta poate fi contestat dacă te gândești la transmisia automată oferită standard și la valoarea de revânzare. 2

Adaugati comentariu