Fiat Tipo: Rețeta succesului

REVINE UN MODEL DE TRADIȚIE AL CASEI DIN TORINO. DIFERIT DE ORIGINAL, NOUL FIAT TIPO ÎMPARTE, ÎNSĂ, CU ACESTA ACEEAȘI VOCAȚIE POPULARĂ. UN ȚEL ATINS PRIN RAPORTUL IDILIC DINTRE PREȚUL ATRACTIV ȘI DESIGNUL ELEGANT, CE ÎMBRACĂ UN SPAȚIU VAST PENTRU OAMENI ȘI BAGAJE. VERSIUNEA DIESEL DE VÂRF DE 1,6 LITRI ȘI 120 CP INTRĂ SUB LUPA TESTULUI CU MĂSURĂTORI COMPLETE.

La urma urmei, era de așteptat. După best-sellerul 500, mai devreme sau mai târziu, era momentul să revină pe firmament și numele de succes Tipo, din împrospătarea de substanță a gamei Fiat neputând lipsi tocmai el. Trebuie, însă, menționat faptul că modelul din 2015 e foarte diferit de cel care cucerea titlul Mașina Anului în Europa la sfârșitul anilor ‘80 și, la care, în mod ideal, ar vrea să se raporteze.
Pentru a elimina orice dubiu, e de ajuns să-i aruncăm o privire
mai atentă. Astfel vom descoperi că Tipo de astăzi este, mai degrabă, urmașul spiritual al lui Tempra, cu alte cuvinte, un model de familie în trei volume mai bine acordat cu gusturile clientelei est-europene, pentru care, în clasa compactă, mărimea merge, în continuare, mână în mână cu prestigiul. Acest lucru nu înseamnă că linia caroseriei nu este una realmente echilibrată, plăcută și elegantă.
Mașina universală6
Fiat Tipo are o misiune globală, deoarece a fost gândit pe placul familiștilor din mai mult de 40 de țări, din Spania până în Europa de Est, trecând prin Turcia, unde de fapt, este și produs. Locuri unde în această categorie, limuzinele în trei volume au încă un farmec aparte. Asemenea lui Tipo, care, în spatele unui aspect fluid, ușor neconvențional pentru această categorie de preț, ascunde soliditate și concretețe. Iar miracolul este real, prețul de pornire fiind unul extrem de onest, setat la 10.990 euro pentru motorizarea aspirată de 1,4 litri și 95 CP pe benzină. Asta nu înseamnă că cel puțin la fel de mult interes nu ar putea suscita și cotația de 15.700 de euro, valabilă pentru versiunea diesel 1.6 MultiJet Pop. Este vorba de o masină completă, de 4,54 metri, însă cu o gamă nu foarte generoasă de accesorii, particularitate ce nu o apropie câtuși de puțin de segmentul low-cost. Pe scurt, suntem foarte departe de o Dacia, în cazul în care conceptul de “value for money” v-ar fi determinat să nutriți ideea unei improbabile asemănări.
Privind către Tipo, suntem, de fapt, mai aproape de o Skoda Rapid sau de un Peugeot 301. Discursul rămâne valabil și atunci când ne referim la interior, însă în ciuda nivelului de preț redus, Tipo oferă un plastic moale în partea superioară a bordului care nu se regăsește la rivalii amintiți mai sus. Există și plastice mai puțin arătoase în zona tunelului median sau pe fețele superioare ale ușilor, alese însă de dragul rezistenței în timp. Per total, Fiat are meritul că a construit o mașină care oferă o ambianță interioară plăcută în care nu te simți ca într-un model low-cost, deși prețul de atac, de 10.990 euro, atacă direct și rivali low-cost. Tipo este o mașină bine facută și tot atât de bine echipată. Nimic de prisos, fără ostentație, ceea ce te face să înțelegi imediat că Tipo are un suflet mai mult funcțional decât emoțional. Un mod de a fi care nu poate face abstracție de o disponibilitate mai mult decât rezonabilă de spațiu. De fapt, acestui Fiat nu-I lipsește nimic în materie de habitabilitate: oferă spațiu pentru cinci persoane, chiar dacă, în practică, în patru se călătorește deosebit de confortabil, cu un excedent de spațiu ce trece mult peste media segmentului.
Absența aproape totală a tunelului median degajă mai mult loc la nivelul genunchilor, iar scaunele din față, comode, creionează un Tipo perfect chiar și pentru excursii de o anumită anvergură, totul în lumina capacității bune de filtrare a suspensiei: arcurile și amortizoarele sunt capabile să ascundă cu succes denivelările
din asfalt și să evite, în acest fel, stresul vertebrelor celor aflați la bord. Nici din punct de vedere acustic nu te poți plânge: la viteze medii, zgomotul motorului turbo-diesel de 1,6 litri este audibil, dar niciodată deranjant, iar în călătoriile la viteze de autostradă se poate menține un ton mediu al discuțiilor dintre pasageri, fără a fi nevoie să se ridice vocea.D
Un alt factor al comodității este și profilul scaunelor, comod, care este exact ceea ce ai nevoie la o berlină
de familie; în rest, pedale bine aliniate, schimbătorul de viteze plasat la locul potrivit si un volan reglabil atât pe adâncime, cât și pe înălțime, necesar pentru ca Tipo să se adapteze unor șoferi cu talii dintre cele mai
diverse. De asemenea, o veste bună și pentru piciorul stâng, care beneficiază de un suport corect. Tipo continuă să facă o impresie bună chiar și atunci când se trece la nivel de detaliu: există o cotieră centrală bine poziționată, o alocare echitabilă de compartimente de depozitare utile în habitaclu (însumând 12 litri) plus conexiuni AUX și USB, convenabil plasate pe tunelul median, la baza consolei centrale. La capitolul tehnologie, Tipo e un mare conservator. Layout-ul planșei de bord pune accentul pe o ergonomie minimalistă, pe consola centrală fiind grefat sistemul Uconnect cu touchscreen de 5 inch și grafică ușor de asimilat (navigație TomTom extra, 1.092 euro) – adecvat pretențiilor mașinii, chiar dacă ecranul e un pic cam mic: 5 inch, cam cât afișajul unui smartphone.
Cu toate acestea, își face treaba excelent, așa cum veți citi în caseta dedicată din pagina alăturată.
Chestiune de echilibru
Iată-ne ajunși și la un capitol ceva mai spinos: dinamica. Iar aici, Tipo al celui de-al treilea mileniu se achită cu brio de îndatoriri. De această dată, platforma Small-wide (citiți mai multe despre arhitectura modulară Fiat la pagina 14), a dat naștere unei mașini al cărei caracter rutier mizează totul pe moderație și pe bun simț, elementul de rezistență, ca să spunem așa, fiind echilibrul onorant dintre confort și manevrabilitate. Deși este o mașină care pleacă de la prețuri foarte mici, Tipo beneficiază de toate atuurile conferite de platforma modernă small-wide utilizată și la Jeep Renegade, Fiat 500X și 500L.

La condus, Tipo se simte ca un 500L, trenul de rulare oferind un compromis excelent între confort și o ținută de drum sigură, portretul robot al mașinii ideale de familie. Dacă, totuși, șoferul începe să forțeze ritmul, iese în evidență suspensia reglată ușor mai soft și apare un ruliu moderat, mai mic însă decât la alți rivali din clasă. Direcția este ușoară și precisă, dar ne-am fi dorit să fie și puțin mai comunicativă. Pentru fanii genului, există și un detaliu tipic torinez, tasta City: servo-asistarea suplimentară la viteze reduse face rotirea volanului
mai ușoară, detaliu ce îi conferă lui Tipo o agilitate de invidiat în spațiile înguste de parcare. Calități care, în traficul urban, ajută șoferul să uite de dimensiunile respectabile ale caroseriei.
Atletic, dar economic8
La bunele caracteristici rutiere ale lui Tipo contribuie și motorul vivace de 120 CP, cu injecție MultiJet commonrail de generația a doua, montat și în alte modele Fiat, Alfa Romeo și Jeep mult mai scumpe. Din exterior, în special la rece, e un pic zgomotos, dar înăuntru glasul său nu este nicidecum la fel de intruziv. Și apoi putem vorbi despre elasticitate, care, fără îndoială, este cel mai plăcut aspect al unității de 1,6 litri. Dacă rulați în palierul inferior de turații, până la cote de 2.000-2.500 rpm, Tipo se caracterizează prin fluență și disponibilitatea de a ataca cu determinare breșele din trafic, temperament ce continuă să însoțească șoferul
pe un palier larg până la 4.500 rpm. Și cutia de viteze cu șase trepte își dă toată silința, fiind perfect sincronizată cu motorul cu patru cilindri: are raporturi etajate larg, corespunzător, iar schimbătorul e
foarte manevrabil. Rămâne doar o chestiune de obișnuință referitoare la cusăturile în relief de pe nuca sferică
a levierului, care pot fi caracterizate drept iritante pentru palma unui șofer ceva mai pretențios.
Însă acesta este doar un detaliu estetic. Mult mai important este consumul, care se menține la cote minime. Pentru dieselul Fiat cu patru cilindri, acest aspect e deja o tradiție, dar la rezultatul bun contribuie și alte detalii: caroseria ușoară (1.446 kg pentru o mașină de 4,5 m este un rezultat foarte bun) și profilul aerodinamic onorant cu un Cx de 0,31. În final, Tipo se dovedește a fi un partener ideal de călătorie pentru familiștii cu bugete limitate, după cum o și demonstrează rezultatele centrului de testare Quattroruote de la Vairano (vezi valorile din fișa alăturată), care pot fi rezumate într-o medie generală de 6,09 l/100 kilometri
de motorină: nu-i rău, nu-I rău deloc.

04-11_supliment_FIAT tipo_TEST 8

Adaugati comentariu