Test drive Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI/105 CP

Ambițiile mărcii Skoda au crescut în ultima perioadă, iar odată cu ele și media prețurilor noilor sale modele. Rapid Spaceback se vrea o întoarcere la vremurile în care accesibilitatea era punctul de plecare pentru orice model Skoda.

  • Pret de achizitie tentant
  • spatiu interior generos
  • suspensie setata corect pentru drumurile autohtone
  • Sistem multimedia modest
  • etajare lunga a transmisiei manuale cu 5 trepte

Privind retrospectiv în istoria recentă a mărcii cehe, e aproape imposibil să nu observi cât de mult a evoluat Skoda de la punctul în care a fost cumpărată de VW până în momentul de față, când a devenit una dintre cele mai profitabile mărci din portofoliul VAG. Ca orice evoluție, ea a fost ghidată de o creștere constantă a calităților produselor, de unde și recunoașterea clienților și cifrele aferente de vânzări. 

Motivați de încrederea și tehnologia pusă la dispoziție de grupul VAG, Skoda a înlocuit treptat conceptul de accesibilitate, legat direct de prețul de achiziție, cu ideea de smart buy, definită de raportul preț/calitate.

Cu fiecare nou model lansat, prețurile au crescut proporțional cu performanțele, calitatea și tehnologia pusă la dispoziția clienților și deși acest aspect nu poate fi considerat un lucru de criticat, asta nu schimbă faptul că modelele Skoda au început să devină destul de scumpe raportate la puterea de cumpărare din est-ul europei. 

Pentru a nu pierde una dintre cele mai importante piețe, Skoda a lansat acum doi ani modelul Rapid, un sedan cu dimensiuni compacte, dar construit pe baza unei platforme cu elemente constructive de clasă mică. Poziționat strategic între Fabia și Octavia, Rapid a umplut cu succes golul considerabil dintre cele două modele, generat în principal de evoluția dimensională spectaculoasă a noii Octavia. 

Cu această rețetă de succes în față, Skoda a făcut următorul pas logic, i-a tăiat portbagajul și a lansat o versiune hatchback, intitulată Spaceback. Oficialii mărcii s-au grăbit să îl numească primul hatchback compact din istoria Skoda, situație ce mă deranjează, deoarece eu am învățat să conduc pe o Skoda Felicia, un hatchback construit pe o platformă de Golf II și anume compactă. Trecând peste faptul că oficialii Skoda au probleme cu memoria, sau încearcă să îmi saboteze amintirile, versiunea de caroserie Spaceback are o logică vizuală interesantă. Personal, îmi place imaginea noilor modele Skoda, simple, elegante, plăcute ochiului fără a fi ostentative, iar lui Rapid, versiunea cu spatele tăiat i se potrivește mai bine decât cea sedan. Desigur, în cazul de față contează culoarea și plafonul panoramic ce generează un joc de culori interesant, dar asta nu schimbă faptul că, cel puțin la exterior, Rapid Spaceback nu arată ca o mașină croită pentru buget. 

Desigur, această situație se schimbă odată ce urci la volan și descoperi că singura zonă unde plasticul este moale se află în vecinătatea cotului stâng, pe portieră, iar dominanta cromatică este o nuanță de gri tipică Skoda. Cum discutăm despre o mașină care a trebuit să se încadreze într-un tipar de cost strict, nu e cazul să o criticăm excesiv pentru această abordare, mai ales că îmbinările sunt precise, iar senzația de soliditate tipică VAG este prezentă la apel. 

Desigur, atmosfera generală este condiționată și de generozitatea fiecărui client în parte, iar noi am avut parte de o echipare de top cu pachet sport ce include volan îmbrăcat în piele, scaune cu susținere laterală pronunțată și tapițerie specială. Un alt element ce plusează la capitolul atmosferă interioară este plafonul panoramic de dimensiuni extrem de generoase, a cărui prezență și dimensiuni sunt surprinzătoare în cazul unui model considerat de buget. La fel de surprinzătoare raportată la ideea de platformă derivată de clasă mică este oferta de spațiu, una foarte generoasă, ce poate acomoda patru adulți în condiții ideale de confort. Skoda se laudă la acest capitol cu cele mai bune cifre din segment și, cu toate că nu am luat rigla pentru a verifica, este clar că, cel puțin pe banchetă, Rapid nu are rival în clasa sa. Singurul inconvenient poate apărea în scenariul cu 5 pasageri, deoarece lățimea mașinii este la nivel de clasă mică, iar asta afectează spațiul la nivelul umerilor. Scăderea lungimii totale cu 179 mm față de sedan se observă strict în portbagaj, dar valorile rămân unele de top cu 415 l standard și 1.380 l volum total. 

Lista de motorizări include patru motorizări pe benzină (intre 75 și 122 CP) și două diesel (90 și 105 CP), dintre care noi am avut la dispoziție versiunea de top TDI. Cu excepția fondului sonor cam pregnant și etajarea lungă a transmisiei cu 5 trepte, propulsorul își face treaba cu brio, consumă puțin și nu are nici o problemă în a grăbi pasul atunci când situația o cere. Problema lui este că la 14.472 euro, se află într-un oarecare conflict de interese cu ideea de accesibilitate promovată de Rapid, așa că, dacă nu insistați pe ideea de diesel, alegerea rațională poate fi unitatea 1.2 TSI/105 CP, ce implică o economie importantă de aproape 1.804 de euro.

Date tehnice: Skoda
Rapid Spaceback
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.6 TDI
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1260/1720
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4304/1706/1459
Ampatament
Volum portbagaj [l] 415 (1380)
Motor si transmisie
Tip motor 1.6 TDI
Combustibil Motorina
Cilindree [cmc] 1598
Sistem alimentare common rail
Putere max. [kW(CP)/rpm] 77(105)/4400
Cuplu max. [Nm/rpm] 250/1500
Cutie de viteze Manuala/5
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 190
0-100 km/h [s] 10.3
Consum urban/extra/mixt 5.6/3.7/4.4
Emisii CO2 [g/km] 114

Adaugati comentariu