Sub semnul ninsorii

În frumoasa lume a raliurilor, viteza cu care înțelegi, rezolvi și treci peste orice situație reprezintă de multe ori cheia. Dar toate au o limită, mai ales atunci când intervin condițiile meteo. Raliul Târgu Mureș 2011 (6-7 mai) aducea multe modificări față de ediția anterioară, desfășurată cu un an în urmă. În primul rând era vorba de două probe noi, comparativ cu traseul de anul trecut, doar speciala Praid rămânând și în programul de anul acesta. Și superspeciala „Serpentina“, care urma să deschidă și apoi să tragă cortina peste bal, a fost modificată, fiind parcursă în sens invers față de prima ediție. Ziua de vineri a debutat cu shakedown-ul programat la Miercurea Nirajului, pe o porțiune a unei probe de anul trecut.2

Vremea foarte bună, cu soare puternic, dădea speranțe echipajelor că avea să fie un weekend numai bun pentru cursă. Nimeni nu bănuia și nici prognozele meteo nu anunțau ce a urmat a doua zi. Revenind la ziua de vineri, aceasta s-a încheiat în centrul orașului, unde publicul numeros a asistat la ceea ce unii piloți apreciază ca fiind cea mai frumoasă probă superspecială din campionat. Aceasta a fost câștigată de Titi Aur, spre bucuria spectatorilor care l-au primit foarte călduros. Titi a fost urmat de Bogdan Marișca și de maghiarul David Botka. Deși de obicei superspecialele sunt un spectacol și nu cântăresc foarte mult în clasamentul raliului, pentru Vali Porcișteanu, proba de debut de la Târgu Mureș a adus probleme mecanice, care au însemnat multe secunde prețioase pierdute față de contracandidații săi la podium. Practic, Vali pierdea victoria din start, fiind nevoit să meargă doar pentru a câștiga cât mai multe puncte în clasamentul general al campionatului. La ședința oficialilor raliului, desfășurată vineri seara, s-a luat hotărârea ca una dintre probe să fie scurtată, pentru a permite montarea corespunzătoare a posturilor de arbitraj.3

O decizie aparent banală, dar care se va dovedi de mare însemnătate până la final. Sâmbătă echipajele s-au mutat cu tot cu echipele tehnice la Sovata, de unde aveau să plece pe trei probe speciale care urmau să fie parcuse de câte două ori. Cursa serioasă contracronometru a început pe prima trecere pe Praid (28,8 km), unde concurenții au avut parte de o mare surpriză. De la soarele ce patrona nestingherit cerul vineri, pe a doua jumătate a primei probe de sâmbătă a început să ningă. Cum prea puțini erau pregătiți pentru asemenea condiții meteorologice, toți piloții s-au plâns de condițiile foarte dificile de concurs. Proba i-a revenit lui Gergo Szabo, care a pus 23 de secunde între el și Tempestini, ocupantul locului 2 și 27,4 secunde în fața lui Porcișteanu (locul 3). Proba Specială 3 (Suseni I) i-a revenit lui Marco Tempestini, care părea capabil să rupă seria nefastă de probleme care l-a urmărit pe tot parcursul sezonului 2010. El a fost urmat în clasamentul specialei de Gergo Szabo (+6,3 s) și de Titi Aur (+25,1 s).4

Ultima probă a primei bucle, Lupeni I, a fost câștigată tot de către Tempestini, care găsise un ritm excelent de concurs, în ciuda condițiilor atmosferice improprii. L-a secondat același Szabo, care stătea la adăpostul secundelor câștigate prin evoluția excelentă de pe Praid. Pe 3 a terminat proba Dan Gârtofan a cărui experiență și-a spus cuvântul pe suprafața de rulare udă. A urmat o regrupare în Sovata și un parc de service, unde cea mai mare problemă a piloților o reprezenta faptul că foarte mulți nu aveau pneuri de iarnă. Cum ninsoarea pe Praid s-a întețit, iar zăpada se depusese într-un strat consistent pe asfalt, oficialii cursei au luat, în urma consultărilor intense, decizia de a anula a doua buclă a zilei (probele Praid II, Suseni II și Lupeni II). Piloții și echipele tehnice s-au văzut nevoiți să se reorganizeze și să plece spre Târgu Mureș, unde urma să se desfășoare superspeciala de încheiere a raliului – Serpentina II.5

Aceasta i-a revenit tot lui Titi Aur, dar marele câștigator după trecerea liniei de sosire a fost Bogdan Marișca; în urma timpului obținut, el i-a luat fața lui Dan Gârtofan în clasamentul general al raliului, obținând astfel cea de-a treia poziție a podiumului, la 1 minut, 7 secunde și 9 sutimi de învingător. Locul doi i-a revenit lui Marco Tempestini (+12,1 secunde), în vreme ce victoria a fost acontată de Gergo Szabo. Pentru că după scurtarea probei Lupeni, de care aminteam anterior, traseul parcurs de piloți la Târgu Mureș nu a depășit 50% din lungimea totală inițială a raliului, s-a luat decizia, conform regulamentului, ca punctele oferite în clasamentul general al CNR Dunlop 2011, să fie înjumătățite. Cel mai avantajat de această decizie este Vali Porcișteanu, care în ciuda evoluției discrete de la Târgu Mureș (locul 8), devenea lider cu 27 de puncte, urmat de Bogdan Marișca cu 25,5 și de Dan Gartofan (21 de puncte).

Adaugati comentariu