Test drive BMW 730d xDrive

Test BMW 730d

BMW Seria 7 împlinește anul viitor 40 de ani de existență, dar noua generație a fost revizuită din cap până în picioare. Luxul este prezent ca întotdeauna, însă tehnologia este mai sofisticată ca niciodată. Test BMW 730d xDrive. Foto: Bogdan Paraschiv

Limuzina de lux de la BMW a fost încă de la debutul primei generații acum aproape 4 decenii o vitrină tehnologică și o referință în materie de dinamică. Clientela a perceput-o ca atare numai că în acest segment luxul contează mai mult. Și acest atribut a fost acaparat de Mercedes, care a reușit timp de doi ani la rând -2014 și 2015 – să vândă peste 100.000 S-Class, (am luat în calcul aici și versiunea coupe care nu există la BMW) în timp ce BMW Seria 7 a fost cumpărat de 48.519 clienți în 2014 și de 36.364 în 2015. Să fie oare supremația Clasei S pentru totdeauna sau nu?

Test BMW 730d
Greu de spus pentru că lumea se schimbă sub ochii noștri și luxul nu mai înseamnă astăzi doar o piele fină, multiple reglaje electrice la scaune sau o herghelie de cai putere sub capotă. Acum provocarea are loc la un nivel diferit care implică foarte multă electronică tradusă prin noile sisteme de asistență, prin noile facilități de conectivitate și prin noua ergonomie a planșei de bord.

Test BMW 730d
Vă mai aduceți aminte de scena cu Pierce Brosnan din seria James Bond „Tomorrow Never Dies”? El comanda o Seria 7 prin telecomanda de la telefonul mobil să pornească din parcare și să îl ajute să scape de urmăritorii săi. O parte din acea secvență de film este astăzi realitate dacă vă comandați Display Key (255 euro) – o cheie de contact care arată ca un mic telefon mobil și care poate comanda parcarea autonomă (560 euro), deocamdată doar prin mișcări înainte-înapoi (disponibilă împreună cu camera video cu perspectivă panoramică (754 euro) și asistentul de parcare autonomă (356 euro). Sigur, nu sunt posibile încă manevre mai complicate dar e suficient pentru că de multe ori locurile de parcare sunt înguste mai ales pentru limuzinele de lux a căror lățime a crescut mult în ultimii ani. Această cheie este un preambul la ce te-ai putea aștepta la interior. Dacă în Clasa S de la Mercedes găsești o atmosferă mai burgheză, în Seria 7 te întâmpină o atmosferă mai high-tech, care îmbină modernismul cu eleganța. Impresionează în mod deosebit rezoluția displayului sistemului multimedia iDrive care, în premieră la BMW, poate fi comandat acum și tactil dar și prin gesturi.

Test BMW 730d

Și asta nu este tot. În spate, BMW oferă tot în premieră tableta Touch Command (499 euro) cu diagonala de 7 inch, integrată în cotiera centrală din spate, care este conectată la sistemele din automobil, prin care pot fi reglate, de exemplu, scaunele spate şi scaunul pasagerului faţă. Pot fi operate de asemenea aerul condiţionat, ventilaţia şi încălzirea scaunelor spate, sistemul audio, precum şi funcţiile de iluminare, parasolarele pentru trapă şi pentru geamurile spate. Tableta se conectează wi-fi la sistemul iDrive, în mașină existând un hotspot Wi-Fi care asigură conectivitatea necesară. Fără îndoială, acest Seria 7 este un birou mobil cu multiple posibilități de conectare la internet. Asta este una din noile fațete ale luxului modern.

Test BMW 730d
Că Seria 7 oferă standard scaune față cu reglaje electrice și memorie nu mai este ceva neobișnuit, dar scaunele Comfort (2.277 euro) oferă o configurare excepțională cu posibilitatea reglării electrice a treimii superioare. În scaunele mari și cu o susținere excelentă stai la doar 49 cm de sol, iar plajele de reglaj pentru volan sunt ample.

Test BMW 730d
Și în spate? Până acum, cei care nu aveau ambiții de piloți alegeau Clasa S pentru că oferea niște facilități suplimentare de confort. Dar așa cum spuneam, lumea se schimbă și BMW a înțeles repede că deși Seria 7 este primordial un „driving machine”, există destui clienți pentru care contează mai mult ambianța de pe bancheta din spate. Iar pentru aceștia, BMW oferă acum tot ce este disponibil și la rivalul de la Mercedes.

Test BMW 730d

Însă la fel ca și la Mercedes, pachetul Executive Lounge (se pot comanda și separat scaune Executive Lounge sau scaune spate Comfort) este disponibil doar la versiunea lungă. Însă chiar și la versiunea scurtă nu te poți plânge de ceva pentru că este spațiu din belșug la genunchi, iar bancheta este excelent profilată. În plus, Seria 7 are acum suspensie pneumatică la toate patru roțile (fostul model avea doar la puntea spate) și o chestie magică numită Executive Drive Pro (3.005 euro). Acest tren de rulare inteligent cu bare stabilizatoare active (soluție patentată de BMW în 2001) este disponibil la toate versiunile, și pe lângă programele Sport, Comfort, Eco Pro etc, are acum și un mod Adaptive care reglează amortizoarele nu doar în funcție de stilul de condus, ci și funcție de calitatea suprafeței de rulare, vizualizată de camera video frontală. BMW nu comunică timpul de reacție în care camera transmite informații la trenul de rulare dar la trecerea peste denivelări scurte există o ușoară tresărire a punții față chiar în modul Comfort Plus.

Test BMW 730d
Modelul de test 730d xDrive dispunea pe lângă tracțiunea integrală și de direcția integrală. Combinația aceasta este o nouă premieră pentru că deși tracțiunea integrală și direcția integrală existau și la vechea generație nu se puteau combina împreună. Direcția integrală (1.477 euro) nu ajută doar la manevrele de parcare, unde orientarea roților spate în sens contrar cu cele față permite parcarea în locuri foarte înguste, ci aduce un plus imens la comportamentul rutier. La viteze mari, roțile spate se rotesc cu un unghi de circa 1,5 grade în același sens cu cele față. 1,5 grade e infim dacă ne gândim că o rotire completă înseamnă 360 grade. Însă această rotire infimă aduce un avantaj uriaș. În virajele rapide, 730 d xDrive merge parcă pe niște șine nevăzute ca în jocurile Carrera cu raliuri de mașini pe șine. Dincolo de faptul că 730d xDrive trece prin viraje cu viteze mai mari decât rivalii lui, stabilitatea în viraje la viteze mari este absolut impresionantă. Chiar și la viteze mari în viraje mai largi de 180-200 km/h, 730d xDrive nu are nicio ezitare. Tracțiunea e perfectă, iar barele stabilizatoare active reduc ruliul la minimum. Din acest punct de vedere, BMW îi demonstrează lui Mercedes că o limuzină de lux poate fi și extrem de agilă și că la acest capitol, rivalii din Stuttgart mai au ceva de învățat.

Test BMW 730d
730d xDrive nu este doar foarte sigur, ci se simte foarte agil pentru că BMW a transferat din descoperirile pe care le-a făcut la i3/i8 și la Seria 7. Astfel, cadrul acoperișului, tunelul central și montantul central sunt din CFRP și acest lucru a crescut rigiditatea și a redus masa cu 130 kg după spusele BMW. Conform datelor oficiale, 730 d xDrive este cu 125 kg mai ușor decât S 350 d 4Matic și acest lucru înseamnă enorm în privința dinamicii și eficienței.

Test BMW 730d
Motorul turbodiesel de 3 litri și 265 CP reprezintă o evoluție a celui de la fosta generație având 7 CP în plus. Este energic și viguros de la turații mici și face pereche foarte bună cu excelenta cutie automată cu 8 trepte prezentă în versiunea Sport pe modelul de test (295 euro extra inclusiv padele la volan).

Test BMW 730d
Cutia automată ZF cu 8 trepte este ajutată la schimbări și de sistemul de navigație, care „vede” drumul și anticipează schimbările de trepte. Inovația a fost introdusă acum circa trei ani pe Rolls-Royce și s-a democratizat acum și pe modele BMW. BMW are pe Seria 7 și un bi-turbo diesel de 320 CP, în gama BMW există și un tri-turbo diesel, iar de curând a fost anunțat un cvadri-turbodiesel. Această inflație de turbine a permis obținerea unei puteri de peste 400 CP dintr-un motor turbodiesel de 3 litri exprimând încă o dată priceperea de motorist a lui BMW și asigurând și o reducere de taxe pe anumite piețe cum e România pentru că evită plata taxei de lux și reduce impozitul comparativ de exemplu cu V8-ul turbodiesel de 4,2 litri de la Porsche. Dar dincolo de aceste considerații și lăsând la o parte și marketingul, motorul turbodiesel cu o turbină twin scroll din 730d asigură performanțe de excepție la care nu ne gândeam acum 10 ani. Ajunge la 100 km/h în fix 6 secunde, la fel de repede ca un hothatch compact, cuplul imens de 620 Nm se transmite eficient la sol și consumul mediu măsurat de colegii de la Quattroruote a fost de numai 7,52 l/100 km. Pe autostradă, la viteze de croazieră legală de 130 km/h, consumă doar 6,75 l/100 km. Un raport mai bun performanțe/consum nu există. În plus, este și silențios, grație și unei izolări fonice foarte bune.

Test BMW 730d
Alegerea motorului turbodiesel de 3 litri cu o singură turbină este avantajoasă și prin prisma costurilor. Sunt circa 7.500 euro până la următorul diesel bi-turbo de 320 CP și de această diferență mai bine configurezi trenul de rulare Executive Drive Pro, direcția integrală, tableta Touch Command, Display key și scaunele Comfort.

 

Verdict AutoExpert

Test BMW 730dExistă mașinării care nu sunt doar simple mașini. Pe de o parte, acestea sunt un show de tehnologie cu care producătorul arată de ce e în stare, iar pentru cei care și le permit reprezintă intrarea într-o lume aparte. Cu noile tehnologii pentru trenul de rulare (Executive Drive Pro și direcția integrală), BMW demonstrează din nou că Seria 7 este cea mai dinamică limuzină de lux și, în plus, ne-a impresionat noua ergonomie și nivelul de conectivitate. Iar în privința confortului, BMW nu a mai făcut niciun rabat, oferind acum suspensie pneumatică la toate roțile și opțional funcție adaptivă.
ModelBMW 730d xDrive
MotorL6, turbodiesel
Cilindree (cmc)2.993
Putere maximã/turatie (CP/rpm)265/4.000
Cuplu maxim (Nm/rpm)620/2.000-2.500
Transmisieintegralã
Cutie de viteze8 trepte, automatã
L/l/h (mm)5.098/1.902/1.478
Ampatament (mm)3.070
Volum portbagaj (l)515
Masa la gol (kg)1.825
Accelerație 0-100 km/h (s)5,8
Viteza maximム(km/h)250
Consum mediu (l/100 km)4,8
Emisii CO2 (g/km)127
Preț (euro cu TVA)91.680

 

Adaugati comentariu