Noul motor turbo de 1,33 litri dezvoltat de Alianța Renault-Nissan și Mercedes-Benz a ajuns și sub capota lui Dacia Duster. Prilej pentru a realiza o primă comparație inedită între Renault Kadjar TCe160, Nissan Qashqai 1.3 DiG-T160 și Dacia Duster TCe150.
Foto: Bogdan Paraschiv
Globalizarea este răspunzătoare de multe nenorociri și victime colaterale însă uneori globalizarea poate avea și beneficiari colaterali. Unul dintre ei este Dacia Duster, care beneficiază de serviciile noului motor turbo de 1,33 litri dezvoltat de Alianța Renault-Nissan și Mercedes-Benz.
Acum câțiva ani unii dintre noi se uitau cu jind spre piața din Rusia unde Dacia vindea prima generație Duster echipată cu un motor aspirat de 2 litri și 140 CP. Acel model nu a fost disponibil și la noi dar acum avem de unde alege, având la dispoziție 130 sau 150 CP.
Să explicăm puțin. Noul motor cu 4 cilindri în linie și 4 supape pe cilindru are cilindreea de 1.332 cmc, distribuție variabilă pe admisie și evacuare, presiune de injecție mărită la 250 bar și un tratament special pentru suprafața cilindrilor cu o acoperire metalică care reduce frecările, tehnologie împrumutată de la Nissan GT-R. Varianta lui Mercedes-Benz are în plus dezactivare parțială a cilindrilor 2 și 3 la turații cuprinse între 1.200 și 3.800 rpm.
Noul motor este sau va fi disponibil în cinci trepte de putere: 115, 130, 140, 150 și 160 CP. Pe Nissan Qashqai și Renault Kadjar facelift sunt versiunile de 140 și 160 CP în timp ce pe Dacia Duster se pot comanda versiunile de 130 și 150 CP. Duster este disponibilă deocamdată doar cu transmisie manuală cu 6 trepte, cea automată cu șapte trepte și dublu ambreiaj urmând să fie disponibilă din august.
Aceeași cutie automată nouă cu 7 trepte și dublu ambreiaj care este produsă de Getrag este disponibilă opțional la ambele versiuni ale lui Renault, de 140 și 160 CP și la versiunea de top de 160 CP de la Nissan. Dacia este singura care a anunțat deocamdată și versiunea 4×4 tot din august deocamdată în combinație cu transmisie manuală. Noul motor de 1,33 litri înlocuiește vechile motoare turbo de 1,2 litri cu 115/125 CP și 1,6 litri/163 CP.
Noi am avut pentru test versiunile de top cu 160 CP și transmisie automată la Qashqai și Kadjar și cea manuală de 150 CP la Dacia.
Dinamică și confort
O viteză maximă de 191 km/h pentru o Dacie te face să tresari mai ales că vorbim și despre un SUV. Rivalii sunt ceva mai rapizi, atingând o viteză maximă cu 8 km/h (Qashqai) și respectiv 19 km/h (Kadjar) mai mare. Însă nu acest aspect este important pentru că oricum în România limita maximă pe autostradă este de 130 km/h. Importante sunt alte lucruri.
Noul motor este extrem de elastic. La 50 km/h în treapta a șasea a cutiei manuale, motorul lui Duster se învârte rotund cu numai 1.000 rpm și nu trepidează deloc. Dacă apeși progresiv pedala de accelerație, motorul urcă liniar în ture, de la 1.700-1.800 rpm prinde mai multă viață și nu se simte niciun turbo-lag evident. Impresionează de asemenea cuplul viguros la turații medii care te ajută și la depășiri. Înainte de a vedea datele tehnice oficiale, la prima probă de condus am avut impresia că Duster accelerează mai rapid.
Impresia subiectivă este dată de faptul că Duster este mai ușor cu peste 100 kg decât rivalii de concern, însăîn realitate, Kadjar e mai rapid cu 1 secundă, iar Qashqai cu jumătate de secundă. Este diferența normală dată de cei 10 CP în minus, dar și de cutia automată cu 7 trepte de la Qashqai și Kadjar care are treptele mai apropiate decât cea manuală cu 6 trepte de la Duster și reacționează spontan.
Există mici diferențe și în ceea ce privește cuplul maxim, acesta fiind de 250 Nm la Dacia, 260 Nm la Kadjar și 270 Nm la Qashqai. Qashqai are la versiunea automată testată cuplul mai mare cu 10 Nm, dar acesta este obținut la o turație cu 250 rpm mai sus. În practică însă nu sunt diferențe sesizabile între Renault și Nissan.
Noul Duster a progresat enorm în ceea ce privește antifonarea care este cu 50% mai bună. Totuși, diferența de preț față de rivali se observă de la 120 km/h când Duster este o idee mai zgomotos decât rivalii de concern.
În ceea ce privește cutiile automate de la Kadjar și Qashqai, la Kadjar există o mică ezitare la pornire. Surprinzător, niciuna dintre cele două cutii automate nu au AutoHold astfel că trebuie să stai cu piciorul pe frână la semafor. Am spus surprinzător pentru că un astfel de sistem există la cutia manuală, unde nu ai neapărată nevoie de el.
Din punct de vedere dinamic lucrurile sunt destul de clare. Renault este sportivul grupului având un tren de rulare reglat mai ferm. Nu are însă un tren de rulare adaptiv, neputând fi reglat răspunsul motorului sau al direcției. Nissan are un tren de rulare mai moale cu o cursă mai lungă a suspensiei fiind orientat mai mult spre confort și spre off-road. Față de Renault, Nissan are în plus posibilitatea de a regla tăria direcției în modurile Normal și Sport. În aceeași idee este reglată și Dacia, trenul de rulare fiind moale și favorizând confortul.
Surprinzător, deși prin tradiție, Nissan are imaginea de aventurier în off-road, Qashqai nu are niciun sistem care să ajute conducerea în off-road la versiunea 4×2. Așa ceva există la Renault, se numește Extended Grip și are trei moduri de condus care reglează diferit răspunsul ESP-ului și pachetul vine și cu pneuri all-season.
Niciuna dintre mașini nu este vreun as al virajelor din cauza reglajului destul de restrictiv al sistemului ESP și a punții semirigide spate. Qashqai și Kadjar sunt construite pe moderna platformă CMF a Alianței, dar versiunile 4×2 nu au punte multilink precum cele 4×4 care dispun și de un sistem 4×4 sofisticat cu posibilitate de blocare a transmisiei.
A doua generație Duster în versiunea 4×2 este construită tot pe platforma lui Logan (fostul Clio) revizuită și antifonată suplimentar și doar versiunea 4×4 are puntea multilink și sistemul 4×4 de la Qashqai 4×4. În privința lui Duster impresia noastră este că Dacia trebuia să regleze ceva mai ferm suspensia pentru că atunci când ai la dispoziție 150 CP se simte nevoia unui tren de rulare ceva mai rigid, mai ales că în virajele rapide ruliul este destul de mare.
Valorile de consum oficiale sunt identice în cazul lui Kadjar și Qashqai, cu 5,7 l/100 km și de 6 l/100 km la Duster, toate motoarele respectând normele Euro 6d-Temp. La primul test, în primii 250 km parcurși noi am înregistrat o medie de 7,0-7,1 l/100 km pentru toate cele trei modele în condiții de mers liniștit cu un condus dinamic doar la sesiunea foto. Ca și în cazul lui Mercedes-Benz A 200, echipat cu versiunea de 163 CP a aceluiași motor am remarcat eficiența noului motor.
Caroserie și interior
La prima vedere comparația pare debalansată. Teoretic, Duster este un SUV de clasă mică în timp ce Qashqai și Kadjar sunt SUV-uri de clasă compactă. Dacia însă a declarat oficial că Duster este un SUV de clasă mică prin preț, dar oferă un interior demn de clasa compactă. Consultând măsurătorile realizate de colegii de la Quattroruote am constatat că nu există diferențe majore. Într-adevăr spațiul maxim la genunchi în spate la Duster este mai mic cu câțiva centimetri, dar nu e o diferență ca între două clase diferite.
În noul Duster se stă mult mai bine în față decât în cel vechi, în scaune mult mai bine profilate chiar dacă Qashqai și Kadjar oferă mai mult la acest capitol. Plasticele tari și lipsa unor sisteme de asistență de la rivalii mai scumpi explică prețul mai mic al lui Duster. În același timp Qashqai vine cu o calitate mai bună a finisărilor decât la Kadjar (vezi fețele de uși sau rama de la sistemul multimedia de exemplu) justificând pe deplin diferența mică de preț la echipare comparabilă.
La ergonomie, trebuie să notăm progresul notabil al lui Duster, sistemul de navigație fiind amplasat mai sus și a apărut climatizarea automată monozonă controlată din butoane foarte bune calitativ, similare cu cele de la Kadjar. Și volanul multifuncțional este elegant și ușor de utilizat. Kadjar adoptă un look mai tech cu noul ecran de 7 inci fără ramă și fără butoane fizice și cu comenzile climatizării originale în timp ce Qashqai promovează un look mai clasic. Însă sistemul multimedia al lui Qashqai este mai evoluat, putându-se configura după dorință și mai ușor de manevrat având buton de volum rotativ și nu un touch cu +/- ca la Kadjar.
Valorile oficiale ale portbagajelor confirmă măsurătorile în sensul că ierarhia se păstrează. Duster și Qas
hqai au cel mai mare portbagaj cu 436 litri în timp ce Kadjar dispune de 407 litri.Însă la Dacia se creează un prag nepractic la rabatarea banchetei și doar la Kadjar se poate rabata bancheta și de la două clapete din portbagaj.
Costuri
Poziționarea de preț este oarecum cea așteptată, dar diferența de preț este destul de mare între Duster și frații săi mai galonați. La echipare comparată ajunge sau sare de 10.000 euro, ceea ce este mult, chiar dacă trebuie să ținem seama că Dacia nu se poate configura încă cu transmisie automată care costă circa 1.800 euro, nu are faruri LED, nici prea multe sisteme de asistență, scaun șofer reglabil electric, un sistem de sunet Hi-Fi sau jante mai mari de 17 inci.
Dar la echiparea Prestige nu îi lipsește niciun echipament de bun simț cum ar fi navigație, climă automată și poți să îți comanzi cameră multiview și asistent de unghi mort. La prețul de bază Kadjar pare sensibil mai ieftin, dar în final la echipare comparată diferența scade la sub 500 euro pentru care Qashqai oferă un plus evident de calitate.«
Verdict
Cu aceeași inimă și diferențe mici de putere între ele, Duster este mult mai ieftin. Și chiar dacă am considera echipări mai ieftine la Kadjar sau Qashqai tot se va păstra o diferență de minim 3.000 euro. De aceea, Duster este alegerea pragmatică pentru noi mai ales că acum nu te mai simți ca într-un low cost. Ai tot ce ți-ai dori de la o mașină modernă pentru un preț accesibil. Din acest punct de vedere, Duster și-a îndeplinit cu brio misiunea. Între Kadjar și Qashqai alegerea e mai dificilă pentru că diferențele sunt mici. Kadjar e mai incisiv, Qashqai e mai confortabil și în aceste condiții preferăm plusul de calitate al lui Qashqai pentru un mic supliment de preț. O apreciere pozitivă pentru toate trei: consumă puțin.
DATE TEHNICE | Dacia Duster | Nissan Qashqai* | Renault Kadjar |
---|---|---|---|
Model | TCe 150 FAP Prestige | 1.3 DiG-T Tekna Bose | TCe 159 EDC GPF Intens |
Motor/nr.cilindri | L4, turbo | L4, turbo | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.332 | 1.332 | 1.332 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 150/5.000 | 159/5.500 | 159/5.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 250/1.700 | 270/2.000 | 260/1.750 |
Transmisie | față | față | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, manuală | 7 trepte,automată | 7 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.341/1.804/1.687 | 4.394/1.806/1.590 | 4.489/1.836/1.617 |
Ampatament (mm) | 2,673 | 2,646 | 2,647 |
Gardă la sol (mm) | 210 | 188 | 200 |
Masă la gol (kg) | 1.309 | 1.425 | 1.471 |
Volum portbagaj (l) | 478-nc | 430-1.598 | 408/527-1.478 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 10,4 | 9,9 | 9,3 |
Viteză maximă (km/h) | 191 | 198 | 210 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 7,3/5,3/6,0 | 7,0/5,0/5,7 | 7,1/4,9/5,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 138 | 131 | 131 |
Volum rezervor (l) | 50 | 55 | 55 |
COSTURI&GARANțIE (lei cu TVA) | |||
Impozit anual (lei/an) | 53 | 53 | 53 |
Interval revizii (km) | 20 | 30 | 30 |
Costuri revizii 60.000 km (lei) | 3.872 | 3.331 | 3.147 |
Garan?ie | 3 ani sau 100.000 km | 3 ani sau 100.000 km | 3 ani sau 100.000 km |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | |||
Preț de bază | 17.500 | 28.680 | 25.500 |
Airbaguri frontale/laterale/cortină | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Cutie automată | - | serie | serie |
Climatizare manuală/automată | -/serie | -/serie | -/serie |
Sistem audio Hi-Fi | - | serie | 430 |
Radio/Bluetooth | serie/serie | serie/serie | serie/serie |
Sistem de navigație | 100 | serie | serie |
Pilot automat/adaptiv | serie/- | serie/- | serie/- |
Asistent de band?/unghi mort | -/200 | serie/serie | 430 (3) |
Cameră marșarier/panoramică | serie/250 | serie/serie | serie/- |
Senzori parcare fa??/spate | -/serie | serie/serie | serie/serie |
Sistem de asistenfață la parcare | - | serie | 500 |
Scaune încălzite față | serie | serie | serie |
Scaune fa?? reglabile electric | serie | serie (1) | (4) |
Banchetă fracționabilă | serie | serie | serie |
Tapițerie piele | 500 | (2) | 970 (4) |
Jante aliaj 17/18/19 inci | serie/-/- | -/-/serie | -/serie/470 |
Faruri LED/LED adaptive | -/- | serie/serie | serie/- |
Vopsea metalizată | 300 | 490 | 400 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 18.850 | 29.170 | 28.700 |
* Întrucât versiunea Qashqai 1.3 DiG-T 160 nu a fost disponibilă în ziua sesiunii foto cu cele trei mașini, fiind condusă de noi cu câteva zile înainte, în fotografii apare versiunea cu puterea de 140 CP pe care am reușit să o obținem în același timp cu celelalte două. Datele tehnice sunt cele de la versiunea de 160 CP pentru a avea la toate trei modelele motorizările de top și a putea realiza o comparație echitabilă