Test Peugeot 308 diesel 2014

peugeot 308 (13)

Cifra corecta

peugeot 308 (11)

Dupa un 307 care nu a reusit sa impresioneze si un 308 al carui atuu principal (si singur) era gama de motoare HDi, Peugeot hotaraseste sa schimbe foaia cu un model ce pastreaza cifra predecesorului sau si cam atat.

peugeot 308 (3)

A existat un moment in existenta Peugeot in care personal nu ma vedeam in nici una dintre masinile lor. Cu exceptia lui 406 Coupe, care a plecat dintre noi prea devreme si nu a avut parte de un urmas pe masura, restul masinilor leului din Sochaux erau lipsite de acel factor de atractie care te facea sa scoti banii din banca si sa ii lasi intr-un showroom Peugeot. Francezii au negat o perioada acestui lucru, au lansat facelift-uri, s-au multumit cu vanzarile bune de pe teren propriu si au mers inainte pe aceeasi linie. Logic, acest lucru nu avea cum sa dureze prea mult iar criza ce a debutat in 2007 l-a surprins pe leul francez cu o gama prea putin competitiva pentru ce urma sa se intample in Europa.

peugeot 308 (8)

Primul semn ca Peugeot avea de gand sa schimbe ceva a fost 508, model lansat acum trei ani, dupa care a urmat concretizarea noii strategii a francezilor cu 208. Daca primul model mentionat poate fi considerat competitiv undeva pe la mijlocul clasamentului segmentului mediu, 208 are pretentii justificate ceva mai sus in clasa mica.

peugeot 308 (10)

Aflata in mod evident pe o trasa ascedenta de forma, Peugeot ne prezinta acum poate cel mai important model din noul val, compacta 308, ce activeaza in cel mai competitiv segment european. Prima impresie in materie de design este ca francezii si-au cenzurat creativitatea de care au dat dovada atunci cand au desenat masini ca RCZ, cu scopul de creiona un exterior matur si elegant, mai putin susceptibil efectelor negative ale trecerii timpului. Ca de obicei prefer sa nu ofer verdicte in capitole atat de subiective ca designul, dar nu pot sa nu regret faptul ca ma asteptam la ceva mai multa personalitate estetica din partea unui francez, sau macar un element care sa imi ramane in memoria vizuala.

peugeot 308 (4)

Daca exteriorul intra in categoria rezervat, atunci la interior lucrurile se aseaza pe o directie ceva mai surprinzatoare. Strategia inceputa de 208 bazata pe doua puncte centrale volanul foarte mic si ecranul dominant de pe consola centrala a fost aplicata si lui 308 cu rezultate interesante. Pentru inceput merita salutata atmosfera foarte aeristita de la bord cu doar 4 butoane fizice pe consola centrala, restul comenzilor (audio si climatizare) fiind integrate in ecranul tactil cu diagonala de 7″. Fiecare zona de control are cate o tasta capacitiva desemnata pe lateralele ecranului, dupa care diferitele setari pot fi apelate direct pe touchscreen.

peugeot 308 (5)

 

Modul in care vei privii aceasta democratizare a mini-tabletelor de bord promovata de Peugeot depinde foarte mult de varsta si modul in care ai interactionat cu tehnologia. Spre exemplu, daca ai o tableta acasa, te vei acomoda imediat cu modul logic de functionare in schimb tatal meu spre exemplu va prefera oricand un buton rotativ pentru selectarea temperaturii sau schimbarea postului de radio. Ramane de vazut daca aceasta abordare high-tech va da roade pentru Peugeot in incercarea lor de a atrage o clientela tanara, sau, daca nu cumva, va indeparta clientii ceva mai in varsta.

peugeot 308 (2)

Ce este insa indiscutabil este saltul calitativ facut de interioarele Peugeot de la 208 incoace: plasticele sunt mai moi, butoanele se apasa cu o senzatie de soliditate pe care pe vremuri o asociam marcilor teutone, iar totul pare bine inchegat. Logic trebuia sa existe o exceptie care sa confirme regula si anume partea inferioara a consolei centrale acoperite cu un plastic dur, o economie spun eu nejustificata mai ales cand toata partea de sus a bordului (mult mai vasta si mai rar accesata) este acoperita cu plastic moale. Un alt minus de care masinile frantuzesti nu par dispuse sa renunte este cantitatea mica de spatii de depozitare, in special cele pentru sticle de apa din partea din fata a masinii.

peugeot 308 (7)

Cat despre elementul central numarul doi al interiorului si anume volanul de mici dimensiuni, parerile sunt impartite. Pe de o parte un volan mic iti ofera o manevrabilitate ceva mai buna in cazul manevrelor din scurt, tipice mediului urban, dar pe de alta parte necesita o oarecare recalibrare a simturilor atunci cand incerci sa controlezi masina la viteze ceva mai mari. In plus, pozitionarea lui relativ la cadranale de bord nu este chiar cea mai inspirata in sensul in care partea de sus a volanul acopera ecranul digital dintre cadrane si iti limiteaza vizibilitatea catre turometru si vitezometru. 208 avea aceeasi problema, dar se pare ca francezii nu au gasit inca o modalitate de a rezolva problema, sau pur si simplu clientii nu se plang la fel de mult ca jurnalistii auto.

peugeot 308 (1)

In spate, pe bancheta, spatiul se incadreaza in media segmentului cu o acuratete care iti neaga din start orice plus sau minus pe care vrei sa il acorzi in timp ce la capitolul portbagaj volumul standard de 435 l depaseste cu aproximativ 10% media clasei.

Ca in cazul majoritatii concurentilor sai compacti 308 a trecut si el la o platforma modulara EMP2, pe care PSA are in plan sa o foloseasca pe un numar record de modele si care a debutat pe C4 Picasso. Punctele centrale de interes legate de noua platforma tin de scaderea greutatii totale cu 140 kg fata de vechea generatie si de o eficienta sporita a folosirii spatiului interior prin marirea amptamentului pe fondul unei scaderi a lungimii consolelor fata/spate. Strict teoretic, plasarea rotilor mai aproape de extremele caroseriei dublata de scaderea greutatii anunta reprezinta premise pozitive in plan dinamic. In realitate, rezultatele sunt foarte bune raportate la vechiul 308, ce avea momente de inconsistenta atunci cand nu te deplasai in linie dreapta, si acceptabile raportate la modele consacrate din punct de vedere dinamic Focus si Golf. Ce ii lipseste lui 308 pentru a atenta la pozitia masinile precizate inainte este o punte fata ceva mai precisa ce ar facilita o legatura naturala intre impulsurile aplicate directiei si rotile directoare.

peugeot 308 (14)

In cazul in care nu te intereseaza foarte mult latura dinamica, foarte probabil nici macar nu vei sesiza aceste mici imperfectiuni, in schimbi te vei bucura de excelentul diesel 1.6 e-HDi/115 CP, ce poate fi considerat un reper in materie de rafinament, eficienta si placere efectiva in utilizare in categorie dieselelor de 1.6 litri. Pragmatic vorbind, motorul 1.6 dCi de la Renault  ofera o putere litrica mai mai mare, in timp ce Honda are un 1.6 IDTEC care consuma fractional mai putin, dar HDi-ul de la Peugeot atinge cel mai bun compromis intre cele doua planuri, dinamic si economic. Desigur el vine cu un cost, ce pleaca de la 16.081 euro pentru versiunea de baza, sau 17.444 euro pentru echiparea de mijloc pe care noi o si recomandam. Cu un usor regret ca francezii au ales sa deseneze aceasta masina ca niste nemti, noul 308 face cel putin doi pasi inainte fata de predecesorul la toate capitolele de testare si poate mai important de atat, ne demonstreaza ca Peugeot inca stie sa faca masini competitive.

 

Date tehnice1.6 e-HDI
pret de baza16.081 euro cu TVA inclus
masa proprie/totala (kg)1.160/1.780
L/l/h (mm)4.250/1.805/1.455
volum portbagaj (L)420/1.300
combustibilmotorina
cilindree (cmc)1.56
putere max. (kW(CP)/rpm)85(115)/3.600
cuplu max. (Nm/rpm)270/1.750
cutie de viteze/treptemanuala/6
viteza maxima (km/h)195
sprint 0-100 km/h (s)10,2
consum urban/extra/mixt (L)4,2/3,3/3,7
norma poluare/emisii CO2 g/kmEuro 5/95

Adaugati comentariu