Test Volvo XC90 D5 AWD Momentum: Așteptarea a meritat

Volvo XC 90

13 ani au trecut de la lansarea primei generații Volvo XC90. Dar așteptarea a meritat pentru că noua platformă SPA este extrem de reușită.

Volvo a cochetat întotdeauna cu segmentul premium iar cu stilul său scandinav era o alternativă la modelele premium germane. Însă întotdeauna i-a lipsit acel ceva pentru a se bate de la egal cu producătorii germani.

Iar era Ford nu a fost de bun augur pentru zona premium la care a aspirat îndreptățit Volvo. În 2010, când Geely a preluat Volvo de la Ford pentru mulți a părut un pas înapoi. Mare eroare!

Sub Geely, Volvo a dezvoltat o platformă revoluționară. Sub numele pretențios SPA (Scalable Product Architecture) se ascunde o platformă foarte flexibilă, cu tehnologie de ultimă oră, motoare eficiente, spațiu interior uriaș și extrem de modulabil și nu în cele din urmă un sistem multimedia care pare cu 10 ani înaintea timpului său.

Pentru primul test pe șoselele României am avut la dispoziție versiunea XC90 D5 AWD în echiparea de bază Momentum, foarte bine dotată standard.

De la primul drum pe autostrada A3 am remarcat două lucruri care îl plasează pe XC90 cu drepturi depline în segmentul SUV premium. Niciun alt SUV premium de clasă mare cu 4 cilindri nu are rafinamentul și nivelul redus de zgomot al lui Volvo XC90, iar caroseria extrem de rigidă nu produce niciun fel zgomote parazite sau vibrații. Asta a fost una din marile surprize plăcute la volanul noului XC90.

Apoi, o a doua mare surpriză plăcută a fost interiorul. Cu 4,95 metri lungime, Volvo XC90 se plasează între BMW X5 și Audi Q7, oferind șapte locuri full-size. Toate scaunele sunt individuale, iar cele din rândul al doilea culisează înainte-înapoi și spătarul este înclinabil sub diverse unghiuri. Scaunele de pe rândul al treilea oferă un spațiu decent chiar și pentru persoane înalte de 1,80 metri.

Cu 7 locuri montate, poți încă să pleci în vacanță, rămânând loc pentru două valize (314 litri). Cu scaunele de pe rândul al treilea rabatate, volumul crește la 721 litri și ajunge la 1.886 litri dacă se rabat și cele trei scaune din rândul al doilea. Prin rabatere se creează o suprafață perfect plană. Scaunul din mijloc de pe rândul al doilea este mai îngust dar Volvo oferă optional pentru el opțiunea de a-l transforma în scaun pentru copil.

Scaunele din rândul al treilea se rabat manual sau optional electric de la două butoane din portbagaj. Al treilea rând de scaune și climatizarea în rândul al treilea sunt scumpe dar se poate cumpăra pachetul 7 locuri la un preț foarte atractiv de 1.690 euro care include cele două locuri suplimentare, climă pe rândul al treilea, climă pe 4 zone pentru primele două rânduri și reglaj electric pentru al treilea rând.

image008

Interiorul inspiră calitate până în cel mai mic detaliu. Materialele sunt de cea mai bună calitate și Volvo nu a făcut economie nici măcar în zonele mai puțin vizibile. Plasticul moale și velurul sunt prezente peste tot.

Planșa de bord este simplă și funcțională. Nu mai există decât 8 butoane restul fiind înglobat într-un sistem multimedia de 9 inch cu ecran tactil care funcționează similar modului de operare Android.

Pentru a avea acces rapid la climatizare ale cărei comenzi sunt accesate curent (există butoane doar pentru dezaburire), la baza tabletei de 9 inch se poate accesa rapid meniul de climatizare foarte sugestiv ilustrat.

Scaunele față Comfort oferă un confort foarte bun, confirmând încă o dată că echiparea standard este mai complete și mai de calitate decât la rivalii germani.

  • Spațiul interior modulabil și foarte generos
  • Nivel de zgomot foarte redus
  • Motor rafinat și silențios
  • Motor cu cuplu generos la turații medii
  • Materiale de foarte bună calitate
  • Echipare standard bogată
  • Tren de rulare confortabil
  • Direcție relativ moale fără tren de rulare adaptiv
  • Opțiuni scumpe

La drum, XC90 nu are incisivitatea lui BMW X5, dar clienții lui XC90 nu vor lua niciodată virajele ca la raliuri. În schimb, XC90 oferă un compromis superb între confort și agilitate. Trenul de rulare are o construcție similară cu cel de la BMW X5, cu brațe duble suprapuse pe față și punte spate integrală. Noi am condus versiunea cu suspensie clasică, care dispune de o gardă la sol generoasă de 238 mm. Cu jantele standard de 19 inch încălțate cu pneuri de 235/55, XC90 oferă mult confort chiar pe suprafețele degradate și se conduce plăcut și relaxat. Datorită gărzii la sol înalte, există un ruliu moderat la negocierea rapidă a virajelor. Și direcția este destul de moale însă oferă un feedback bun și este foarte precisă. În ciuda masivității caroseriei și masei de 2.078 kg la gol, XC90 oferă un echilibru foarte bun între confort și agilitate, direcția reacționează spontan și stabilitatea pe traiectorie este exemplară. De aceea, este plăcut de condus și pe drumuri virajate unde ținuta de drum este consistentă și oferă multă siguranță.

Pentru cei ce caută mai multă acțiune există o echipare R-Design cu jante de 20 inch și multe alte dotări și un tren de rulare adaptiv. Ca și la Audi, cu 126 euro se poate cumpăra un tren de rulare adaptiv Drive Mode care permite reglajul cutiei, direcției, motorului în mai multe moduri – Eco, Normal, Dynamic, Individual și Off-road. Opțional, se poate cumpăra și suspensia adaptivă pneumatică 4C (2.709 euro) care se poate regla din același selector Drive Mode.

image021

Motorul bi-turbo diesel de 2 litri este extrem de rafinat și de silențios. Nu sună deloc ca un diesel și contribuie la nivelul general foarte redus de zgomot. Putem spune că este cel mai rafinat patru cilindri montat pe un SUV de lux. La pornire, subiectiv, nu are o forță de împingere pe măsura cifrelor de accelerație comunicate, însă trage superb în zona de turații medii, oferind reprize foarte bune. XC90 D5 accelerează de la 0 la 100 km/h mai repede decât noul BMW X5 xDrive 25d și decât Mercedes ML 250 CDI (7,8 secunde față de 8,2 secunde, respectiv 9 secunde). Cutia automată Aisin cu 8 trepte schimbă lin și prompt în același timp și pune bine în valoare cuplul de 470 Nm, disponibil tot timpul de la 1.500 la 4.000 rpm. Performanțele bune se îmbină cu o eficiență remarcabilă. Volvo anunță un consum mediu de 5,8 l/100 km. La drum întins, pe modul Eco, se pot obține 6 l/100 km la 120 km/h dar în ambuteiaj consumul urcă spre 10 l/100 km. O medie de 7-8 l/100 km este fezabilă într-un parcurs combinat, ceea ce îl plasează pe XC90 printre cele mai eficiente SUV-uri de lux de pe piață.

Ca la orice Volvo și XC90 oferă un înalt nivel de siguranță. Vizibilitatea de jur împrejur este excelentă, iar standard se oferă sistem de evitare a coliziunilor, de recunoaștere a semnelor de circulație și de avertizare la oboseală. Apoi, se poate comanda pachetul Intellisafe pro care vine cu asistent la păstrarea benzii, asistent unghi mort și pilot automat adaptiv. Pe lista de opțiuni există și faruri cu LED, head-up display, navigație și un sistem audio Bowers&Wilkins cu surround. Oricum, sistemul de bază Hi-Fi este de înaltă calitate având 10 difuzoare și amplificator pe 6 canale de 330W.

image036

Verdict

XC90 nu are de ce să se mai teamă de rivalii germani. Are rafinamentul, confortul, performanțele și calitatea rivalilor germani. Iar spațiul interior modulabil și generos este un alt atu. În plus, echiparea standard bogată îi conferă un avantaj de preț la echipare echivalentă față de SUV-urile germane.

 

Date tehnice 
ModelXC90 D5 Momentum
MotorL4, bi-turbo diesel
Cilindree (cmc)1.969
Putere maxim?/tura?ie (CP/rpm)225/4.250
Cuplu maxim/tura?ie (Nm/rpm)470/1.750-2.500
Transmisieautomat?, 8 trepte
L/l/h (mm)4.950/1.923/1.776
Ampatament (mm)2.984
Mas? la gol (kg)2.078
Volum portbagaj (l)314/721/1.886
Accelera?ie 0-100 km/h (s)7,8
Viteza maxim? (km/h)220
Consum mixt (l/100 km)5,8
Norm? poluare/emisii CO2 (g/km)EU6/152
Pre? (euro cu TVA)60.581

One thought on “Test Volvo XC90 D5 AWD Momentum: Așteptarea a meritat

  1. Ce nu ineleg,masinile premium germane care din ele
    BMW x6 care pute groaznic a cauciuc sau Mercedes cu plastic de tot rahatu,Audi cu motoare din plastic,mai laso balta cu Nemti au probleme de nu stiu de capu lor,dintodeauna VOLVO a fost peste ei

Adaugati comentariu