Noutati auto

Ghid de achiziție Dacia Duster

Duster 3 este deja un succes, și e probabil ca și tu să-ți dorești un exemplar, dar să nu știi ce versiune să alegi. Am venit să facem lumină în gama SUV-ului românesc și să-ți punem pe tavă cea mai potrivită variantă! Ghid achiziție Dacia Duster. Foto: AutoExpert

GPL, mild hybrid și full hybrid cu motoare pe benzină, 4×2, 4×4, cutie manuală și automată… Caută tu un SUV de segment B care să-ți ofere atâtea variante. Sau mai bine oprește-te, pentru că te asigur eu că n-ai să găsești. Este doar unul dintre motivele pentru care Duster are un atât de mare succes în Europa. Cercetează înainte să te îndoiești sau, mai bine, n-o face, că-ți dau eu pe tavă cifrele. Anul trecut, Duster a fost pe locul 9, cu vânzări de 175.213 de unități, marcând o creștere cu 13% față de 2023, datorată fix apariției noii generații. Sigur, Sandero a făcut legea în Europa anul trecut, fiind cel mai vândut model, dar articolul de față nu-i este dedicat.

OK, acum, că am stabilit că are o gamă variată și un succes remarcabil, hai să vedem care ți se potrivește cel mai bine. Începem cu nivelurile de echipare, patru la număr. Cel de bază este Essential și, așa cum îi spune numele, nu-i lipsesc dotările esențiale conducerii zilnice, precum aerul condiționat, geamurile electrice în față, pilotul automat și senzorii de parcare cu spatele. Cu toate astea, nu are brizbrizuri, deci nu oferă nici instrumentar digital, nici sistem multimedia cu ecran central, nici jante din aliaj.

➡ Configurează aici un Duster! 💡

Ai doar două culori metalizate în lista de opțiuni, Shiste Grey și Lichen Kaki (510 de euro), în rest nu poți comanda nimic suplimentar. Este pur și dur și se adresează celor care își doresc, simplu, să ajungă la destinație cu costuri minime. Strategia e impecabil gândită, singurul motor disponibil cu această echipare fiind cel de bază, de un litru, cu GPL, și ți-l recomand dacă ești chibzuit, mai ales că jantele din tablă de 16 inchi ameliorează confortul și nu sunt sensibile la borduri.

Un pas mai sus

Deasupra lui se află Expression, care deschide accesul la toate sistemele de propulsie. La acest nivel de echipare, deja primești jante din aliaj de 17 inchi, sistem multimedia cu ecran de 10 inchi, instrumentar de bord virtual de 7 inchi, patru geamuri electrice, cameră pentru marșarier și mai multe prinderi pentru accesoriile YouClip. În plus, poți opta pentru încă trei culori metalizate, pe lângă cele două disponibile pe Essential, și anume Pearl Black, Terracotta Brun și Cedar Green, 510 de euro fiecare, plus culoarea specială Sandstone, 710 de euro.

Opțiunile sunt reprezentate de pachetul cu volan încălzit și scaune încălzite, cu suport lombar pentru șofer (305 de euro), respectiv navigație (255 de euro), dar, ținând cont de conectivitatea wireless pentru Android Auto și Apple CarPlay, care dau liber utilizării pe ecranul multimedia a aplicațiilor Waze și Google Maps rulate pe telefon, navigația merită comandată doar dacă vrei neapărat să utilizezi sistemul Here (excelent, de altfel).

În sfârșit, deasupra lui Expression există două echipări aparent egale ca rang, dar diferite ca destinație, Journey și Extreme, prima mai pretabilă asfaltului, a doua suverană în scenariile outdoor. Spun că sunt „aparent egale ca rang“ pentru că prima are incluse în preț navigație, jante din aliaj de 18 inchi, bare longitudinale pe plafon, geamuri posterioare cu tentă închisă, climă automată, încărcare prin inducție a telefonului și priză USB în spate.

Un detaliu mai puțin știut

Important, Journey are frână de parcare electrică, iar aceasta vine la pachet cu discuri de frână pe puntea din spate, ambele dotări fiind perfecte pentru rularea pe șosea. Extreme are frână de mână clasică, cu manetă, și tamburi în spate, pretabile în off-road. De asemenea, vine și cu jante din aliaj de 17 inchi (mai puțin sensibile la obstacolele din natură), și cu bare de plafon modulare, care se pot monta atât longitudinal, cât și transversal, dar nu are sistem de navigație.

Poți să primești și cele mai importante dotări pe care le are Journey dacă optezi pentru pachetul Techno (frână de parcare electrică, discuri de frână în spate, navigație și încărcare wireless pentru telefon), de 305 de euro. Ambele versiuni pot primi pachetul de 305 euro cu volan încălzit, scaune încălzite și cu suport lombar pentru șofer, respectiv pachet Parcare (asistent unghi mort, senzori parcare față/spate, cameră 360°), pentru 510 de euro.

Și încă ceva, în testul din Spania, exemplarul Extreme a avut cotierele de pe ușile din față moi, iar Journey, tari. Peste toate, Dacia are în ofertă un kit pentru off-road de 5000 de euro, care adaugă 3 cm gărzii la sol, constituit din amortizoare Koni, anvelope BF Goodrich, jante de 16 inchi din oțel, scut de motor din duraluminiu de 6 mm, scut pentru diferențialul din spate din oțel de 2,5 mm, roof rack, bare transversale pentru plafon și lumini suplimentare cu LED.

Ghid achiziție Dacia Duster – motoarele

Te-ai decis asupra dotării? Bun, pentru că acum începem discuția legată de motoare. Eco-G-ul de un litru urmărește cu sfințenie un singur scop, costurile mici, și îl atinge cu brio. Privind datele oficiale, diferența de cost față de următorul cel mai economic sistem de propulsie, full hybridul HEV 140, este, în medie, de 9,2 lei/100 km în favoarea Eco-G-ului. Unde mai pui și diferența la prețul de bază, de 6350 de euro, pentru că Ego-G e disponibil încă din echiparea de bază, Essential, în timp ce HEV 140, doar de la Expression.

Motorul este perfect pentru rularea urbană, cu o cutie manuală care se mișcă ușor și un motor cu zvâc, pe care îți recomand să-l treci în Eco, pentru a deveni docil. Altfel, curba de cuplu se dezvoltă un pic cam brusc, fapt care le-ar putea plăcea celor cu un stil incisiv de conducere, nu și celor relaxați. La ce renunți când alegi cel mai accesibil sistem de propulsie? La rafinamentul oferit de propulsoarele mai puternice, Ego-G-ul vibrând cel mai mult la ralanti, la puterea suplimentară a acestora, diferență pe care n-o vei simți în oraș, ci la viteză mare, și la ceva spațiu în portbagaj, din cauza rezervorului de gaz de volumul acestuia fiind de 348 l.

Mild hybrid, calea de mijloc

Vrei ceva mai rafinat? Nu-i problemă, Dacia îți oferă un mild hybrid la 48 V, adică cea mai avansată tehnologie posibilă pentru acest gen de sistem de propulsie. Motorul de 1,2 litri nu se simte subturat nici între 1500 și 2000 rpm, ci funcționează rotund. La viteză mare, culcarea accelerației îl face să tragă progresiv, atingând un maxim al forței de tracțiune între 2500 și 3500 rpm. La 120 km/h, turația în treapta a șasea e de 2500 rpm. Este potent, dezvoltând cuplul maxim, de 205 Nm, de la 1750 rpm și nu e nevoie să retrogradezi la depășiri, câtă vreme ai peste 2000 rpm. E un motor vioi, bine adaptat deplasărilor interurbane, mai ales dacă este dotat cu tracțiune față, caz în care primești și cel mai mare portbagaj di gamă, de 474 l.

Încă este disponibil sistem 4×4 mecanic

Dacă-l cuplezi la tracțiunea integrală, volumul scade la 358 l, fapt pentru care îți recomand varianta 4×2, dacă n-ai planuri de ieșit pe traseu dificil. Astfel, păstrezi și consumul scăzut (în medie, cu 0,6 l/100 km mai puțin decât la 4×4), și reprizele mai rapide, și agilitatea mai mare (86 kg în minus) și, mai ales, și prețul mai scăzut (cu 2200 de euro). Mergi pe mâna versiunii cu tracțiune integrală doar dacă ieși în off-road dificil, pentru că are prima treaptă a cutiei mai scurtă, garda la sol de 217 mm, cu 8 mm peste 4×2, diferențial central blocabil, care distribuie cuplul 50/50% între punți (modul Off-Road, fostul Lock), deci se va descurca impecabil. Ambele vin exclusiv cu transmisie manuală.

În sfârșit, ajungem la preferatul meu, sistemul de propulsie full hybrid, care impresionează din toate punctele de vedere. Cel mai important, este extrem de economic. În testul nostru, a consumat în București chiar și sub 4 l/100 km, iar în regim normal, n-a urcat peste 6 l. Și la drum întins, consumul stă în apropierea a 5 l/100 km, doar autostrada venindu-i de hac, consumul crescând la aproape 7 l/100 km.

Subiectiv, e cel mai plăcut sistem de condus, datorită singurei transmisii automate din gamă, este rapid la depășiri și, extrem de important, e cel mai bine reglat pentru viraje, în pofida faptului că este cea mai grea versiune cu tracțiune față. Se comportă sigur și plăcut, e foarte așezat și dovedește un comportament mai matur decât al celorlalte versiuni. Doar motorul se mai turează aleator, pentru a încărca bateria. Per total însă, deși este cel mai scump, e și cel mai bun propulsor din gamă.

 

Dacia DusterECO-G100TCe 130 4×2TCe 130 4×4HEV 140
Motor/nr.cilindriL3, turboL3, turboL3, turboL4, aspirat
Cilindree (cm3)999119911991598
Putere max./turație (CP/rpm)101/4600–5000131/4500131/450091/nc.
Cuplu max./turație (Nm/rpm)170/2000–3500205/1750205/1750144/nc.
Motor electric
Putere (CP)nc.nc.49/20
Cuplu maxim (Nm)nc.nc.205/50
Putere totală sistem (CP)101131131140
L × l × h (mm)4343 × 1813 × 16614343 × 1813 × 16614343 × 1813 × 16614343 × 1813 × 1661
Ampatament (mm)2657265726572657
Masă proprie (kg)1351137914651455
Volum portbagaj (l)348474358430
Volum rezervor (l)50 l + 28 kg505050
Capacitate brută baterie (kWh)0,80,81,2
Accelerație0–100 km/h (s)13,29,911,010,1
Viteză maximă (km/h)168180180160
Consum mediu (l/100 km)8,1 (GPL)/6,5 (benz.)5,56,15,1
Emisii CO2 (g/km)126124137114
Preț (euro)
Essential 19500
Expression 20800222502545025850
Journey22300237502700027350
Extreme22300237502700027350
Bogdan Grigorescu

Leave a Comment

*

Colectionarii de machete merg la Timisoara pe 20 decembrie

Se spune ca baietii nu se maturizeaza niciodata: jucariile lor doar devin mai scumpe. Posibilitatile…

6 ore

Comisia Europeană a decis ca mașinile noi cu motoare cu ardere internă să poată fi comercializate și după 2035

Comisia Europeană a prezentat astăzi noul său „pachet privind autovehiculele” care va „sprijini eforturile sectorului…

o zi

Genesis anticipează sfârșitul trendului SUV

Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer la Genesis și Vicepreședinte Executiv pentru Design în cadrul Hyundai…

2 zile

AFM anunță o nouă sesiunea a programului Rabla între 16 și 31 decembrie

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat deschiderea unei noi sesiuni a programului Rabla 2025.…

3 zile

Mașinile electrice mici, cu componente europene, ar putea beneficia de avantaje

În pachetul de noi reglementări pentru industria auto, oficialii Comisiei Europene par să fi făcut…

3 zile

Lotus Esprit V8 renaște în varianta restomod Encor Series 1

Un grup de profesioniști cu peste 30 de ani de experiență în industria auto, provenind…

3 zile