Persoane în vârstă la volan

Odată cu vârsta, organele de simţ ale corpului omenesc îmbătrânesc.

Majoritatea persoanelor în vârstă, datorită apariţiei şi accentuării miopiei sau presbitismului, au greutăţi în aprecierea distanţelor şi o acuitate scăzută a vederii pe timp de noapte. Cu înaintarea în vârstă se reduc vizibilitatea laterală, câmpul vizual şi percepţia culorilor. La unele persoane se instalează chiar opacifierea cristalinului şi apare cataracta. 

Percepţiile ce ajung la creier sunt preluate mult mai lent, de aceea scade  timpul de răspuns la stimulii exteriori. După 60 de ani, retina ochiului necesită o cantitate de lumină mult mai mare pentru a fi stimulată suficient. Pentru orice problemă de vedere, conducătorul auto trebuie să se adreseze de urgenţă medicului oftalmolog pentru a fi verificat şi a-şi optimiza calitatea vederii. 

Un aspect important îi constituie menţinerea traiectoriei în curbe, care depinde în principal de informaţiile primite de la organele de echilibru din urechea internă. Din cauza vârstei, acest sistem funcţionează mai lent şi informaţiile ajung mai târziu la creier, apărând tendinţa de deplasare în afara carosabilului cu maşina, la curbe. 

Pentru a menţine un echilibru corect, trebuie să se folosească la maximum informaţia vizuală care, la această vârstă, este de asemenea deficitară din cauza proastei vizibilităţi. În vederea remedierii acestui deficit, se poate efectua, pe lângă un control oftalmologic, şi un antrenament intensiv pentru urechea internă, ameliorându-i performanţele. 

O altă problemă la această vârstă o constituie scăderea capacităţii de efort şi instalarea cu mai multă uşurinţă a oboselii, care necesită perioade mai lungi de odihnă pentru recuperare. Persoanele în vârstă care conduc automobile trebuie să efectueze manevrele mai lent, să execute cu mai mare atenţie depăşirile şi schimbările de direcţie, să întoarcă mai mult capul spre stânga sau dreapta pentru a compensa micşorarea unghiurilor vizuale. 

Din acest cauze, trebuie să circule cu viteză mai mică pentru a avea timp suficient să observe, să analizeze şi să facă corecţii pe timpul actului de conducere. Ca măsură de prevedere suplimentară este bine să evite să circule pe şosele sau în intersecţii aglomerate, mai ales în orele de vârf, precum şi deplasările pe timp de noapte. 

Valentin Nicolitov

Leave a Comment

*

Colectionarii de machete merg la Timisoara pe 20 decembrie

Se spune ca baietii nu se maturizeaza niciodata: jucariile lor doar devin mai scumpe. Posibilitatile…

2 ore

Comisia Europeană a decis ca mașinile noi cu motoare cu ardere internă să poată fi comercializate și după 2035

Comisia Europeană a prezentat astăzi noul său „pachet privind autovehiculele” care va „sprijini eforturile sectorului…

o zi

Genesis anticipează sfârșitul trendului SUV

Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer la Genesis și Vicepreședinte Executiv pentru Design în cadrul Hyundai…

2 zile

AFM anunță o nouă sesiunea a programului Rabla între 16 și 31 decembrie

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat deschiderea unei noi sesiuni a programului Rabla 2025.…

2 zile

Mașinile electrice mici, cu componente europene, ar putea beneficia de avantaje

În pachetul de noi reglementări pentru industria auto, oficialii Comisiei Europene par să fi făcut…

3 zile

Lotus Esprit V8 renaște în varianta restomod Encor Series 1

Un grup de profesioniști cu peste 30 de ani de experiență în industria auto, provenind…

3 zile