Thomas Schäfer, CEO al companiei cehe, este convins că punctul de inflexiune al lumii auto va fi 2030. „Atunci vom vedea mașini din cele mai diverse. Iar trecerea la propulsia electrică va exploda odată cu pandemia de Covid-19“. Interviu de Gian Luca Pellegrini. Adaptare: Bogdan Grigorescu
La începutul lunii august 2020, Thomas Schäfer a fost numit șef la Škoda, în locul lui Bernhard Maier, care condusese compania cehă în ultimii 5 ani. Iar începând cu aprilie 2022, va deveni șef la Volkswagen, în locul lui Ralf Brandstätter.
Venit din Africa de Sud, unde a „dirijat“ operațiunile Grupului Volkswagen, inginerul de 50 de ani „format“ la Daimler a migrat la VW în 2012 și a preluat frâiele mărcii Škoda în plină pandemie. La numai câteva luni de la investire, a fost de acord să ne răspundă la câteva întrebări legate nu numai de planurile imediate, ci și de strategia de produs care va ghida brandul din Mladá Boleslav către un inevitabil viitor pur electric.
Thomas Schäfer: Cred că da, din două motive. În primul rând, în zilele noastre peste tot sunt discounturi de la guverne, care au permis vehiculelor electrice să atingă masa critică. Apoi, Covid-19 i-a determinat pe mulți să privească viața și lumea diferit. Idei precum sustenabilitate și importanța de a proteja natura au ajuns în prim-plan. Ieșim din era motoarelor cu combustie, iar tranziția va fi rapidă.
T.S.: Cel puțin 5 ani, dacă nu chiar mai mult, pentru a crea un consens între piață, tehnologie și ofertă. În acest timp, motoarele cu combustie vor deveni tot mai scumpe, pentru că noile norme Euro 7 vor fi mult mai greu de atins. Va veni un moment în care costul bateriilor va coborî decisiv, iar dezvoltarea motoarelor termice nu va mai fi rentabilă. Iar atunci când cele două fenomene se vor intersecta, nimeni nu se va mai uita în urmă.
T.S.: Nu în întregime. Sigur, această decizie ar accelera procesul de „decarbonizare“, dar există o mulțime de oameni care nu își vor permite să suporte financiar saltul tehnologic. Este nevoie de timp pentru a dezvolta infrastructuri și ecosisteme, o astfel de schimbare nu se poate face peste noapte. Cu siguranță, în curând vom vedea cum dispar și ultimele avantaje fiscale pe care unele state le-au acordat dieselului.
T.S.: Din punct de vedere tehnic, vor trebui s-o facă, dar problema infrastructurii va trebui rezolvată printr-un efort combinat între industrie și politică. Este dificil să facem previziuni, când suntem la începutul unei noi ere. Totuși, Mandela spunea că totul pare imposibil până când nu încearcăm să facem ceva.
T.S.: Sunt necesare, pentru că transmit un mesaj. Îl va înțelege toată lumea? Nu. Dar ăsta e un fapt perfect normal într-o tranziție atât de importantă. Publicul trebuie să fie convins. Dacă ne uităm în urmă, chiar și împăratul german era convins că mașinile nu vor înlocui niciodată caii și totuși s-a întâmplat.
T.S.: De la venirea mea, tot discutăm despre asta. Nu totul se rezumă la a pune o racletă de gheață în torpedou. E un proces complex, care, de exemplu, va fi legat de serviciile digitale și va avea drept scop obținerea unor soluții de încărcare și călătorie optime, necunoscute de mulți. Apoi, vom avea micile noastre tușe practice, ca, de exemplu, cablul de încărcare dotat cu un ghidaj care să-l mențină permanent curat.
T.S.: Momentan, nu. Avem un plan valid pentru următorii 10 ani, pe care îl retușăm ușor, în funcție de indicatorii veniți de pe piața europeană. Pot spune că ne vom concentra pe modele electrice mai mici decât Enyaq, ca și pe înlocuirea Octaviei, în 2023–2024.
T.S.: Bună întrebare! Dieselul părăsește segmentele mici. L-am scos și de pe Fabia și nimeni nu s-a plâns. Dar va rămâne o alternativă în alte segmente în următorii 10 ani, pentru că cererea există. După aceea, va avea loc o scădere puternică a cererii și nu va mai fi important pentru marca noastră.
T.S.: Gama noastră include toate tipurile de autoturisme. Sigur, SUV-urile sunt esențiale azi – pregătim inclusiv unul care va fi produs în India și vândut pe piețele emergente.
T.S.: Suntem nerăbdători, este un model fundamental, care reprezintă pentru mulți poarta de intrare în lumea Škoda. Până în 2022 va veni și versiunea break, care, în acest segment, e o raritate. Pe de altă parte, noua Fabia va aduce schimbări și în politica de producție. În februarie 2021, de exemplu, liniile de producție mergeau la 118% din capacitate. Așa că ne străduim să reorganizăm resursele pentru a îmbunătăți eficiența. De exemplu, am mutat modelul Superb în uzina din Slovacia, eliberând o capacitate de 160.000 de unități anual pentru alte game.
T.S.: Nu. Probabil că vor fi construite pentru totdeauna. Este un segment aflat sub presiune în ultimii 2 ani, iar mulți producători l-au abandonat deja. Dar rămâne profitabil pentru noi. Trebuie să vedem ce se va întâmpla după 2030. În lumea auto va exista și o redefinire a formelor caroseriilor – nu mai suntem în anii ’70–’80, când sedanurile erau un simbol al prestigiului. În zilele noastre, această noțiune este mai bine oglindită în aspectul SUV-urilor și crossover-urilor, având în vedere spațiul oferit de aceste modele.
T.S.: Citigo a fost un model foarte reușit și continuă să fie produs și în 2021, chiar dacă nu mai putem accepta comenzi din cauza limitelor de producție despre care v-am povestit. Acestea fiind spuse, cred că e necesar să avem un model entry-level, poate chiar electric, care să fie poziționat între Citigo și Enyaq.
T.S.: Cu siguranță, da! Trebuie să stăm cu ochii pe piețele mature și să explorăm potențialul celor noi. În universul VW, Škoda a primit rolul de a se ocupa de nordul Africii, India și Rusia. Atenție însă! Nu vrem să fim considerați marca ieftină din Grup.
Thomas Schäfer: Eu nu cred asta. Modelele tradiționale vor tot apărea până în 2030, apoi vom vedea o lume nouă. Vor supraviețui toți constructorii? Nu sunt sigur, dar nimeni nu e foarte îngrijorat. Cred că în a doua jumătate a deceniului vom ști mai bine ce se va întâmpla în continuare. Până atunci, e ca și cum ai citi în globul de cristal.
Thomas Schäfer: Da, chiar dacă mai mult în producția de componente decât în cea de asamblare a autoturismelor, pentru că schimbarea de paradigmă tehnologică va revoluționa domeniile motoarelor și transmisiilor. Pe de altă parte, va crește cererea de noi profesii.
Se spune ca baietii nu se maturizeaza niciodata: jucariile lor doar devin mai scumpe. Posibilitatile…
Comisia Europeană a prezentat astăzi noul său „pachet privind autovehiculele” care va „sprijini eforturile sectorului…
Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer la Genesis și Vicepreședinte Executiv pentru Design în cadrul Hyundai…
Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat deschiderea unei noi sesiuni a programului Rabla 2025.…
În pachetul de noi reglementări pentru industria auto, oficialii Comisiei Europene par să fi făcut…
Un grup de profesioniști cu peste 30 de ani de experiență în industria auto, provenind…