Turbocompresor vs compresor mecanic: animație

Cu toții am auzit despre turbocompresoare și despre compresoare mecanice. Dar oare știm cu adevărat cum funcționează ele? Vă propun să aflăm acum în cel mai simplu mod cu putință: printr-o serie de animații gif. Cine câștigă lupta turbocompresor vs compresor mecanic?

Rar mai întâlnești în ziua de azi motoare natural aspirate. Ultimele norme de poluare, din ce în ce mai dure, și taxele prohibitive au penalizat dur propulsoarele cu capacitate cilindrică mare. Iar cea mai eficientă metodă de a obține o putere mare concomitent cu un consum redus este adoptarea unei soluții de supraalimentare. Ori două dintre cele mai populare variante disponibile pe piață actualmente, sunt turbocompresorul și compresorul mecanic.

 

Prin ce diferă cele două sisteme de supraalimentare? În primul rând, prin modalitatea de antrenare: în timp ce turbocompresorul este pus în mișcare de gazele de evacuare, compresorul mecanic este antrenat printr-o curea, de arborele cotit. De aici decurg și caracteristicile fiecărui sistem. Turbocompresorul, pe de o parte, este mai eficient, pentru că este pus în mișcare de forța gazelor de evacuare, care oricum s-ar pierde în mare parte. Pe de altă parte, din cauză că depinde de viteza de curgere a gazelor, turbocompresorul are o întârziere în răspuns, cunoscută sub numele de turbo lag.

Compresorul mecanic, în schimb, nu depinde de fluxul gazelor de evacuare, deci răspunde instantaneu la apăsarea accelerației. El însă consumă o parte din puterea motorului, fiind antrenat de către mecanismul motor. Este o situație asemănătoare cu cea a compresorului aerului condiționat, și cu toții ne-am lovit de lipsa de putere când mergem cu ”aerul pornit”. Și turațiile ridicate dezavantajează compresorul mecanic, din cauza frecărilor dintre suprafețele mari aflate în contact direct.

Una peste alta, ambele soluții sunt viabile și sunt, drept urmare, utilizate pe scară largă. Totuși, avantajul costului scăzut și al eficienței ridicate, fac ca turbocompresorul să fie mult mai răspândit decât fratele antrenat mecanic. Le vedem funcționând în gif-urile de mai sus. Mai jos aveți toate tipurile de compresoare aflate actualmente în producție.

 

Sursa: Tyroola, via Jalopnik

 

 

 

Bogdan Grigorescu

  • Taca... Si turbocompresorul papa din puterea motorului... Forta de rezistenta creata pentru a comprima aerul se resimte in dificultatea gazelor de a se evacua pentru ca sunt nevoite sa invarta palele turbinei... Asa ca pe partea de consum din aportul de putere al masinii, ambele variante au acest defect...

Leave a Comment

*

Colectionarii de machete merg la Timisoara pe 20 decembrie

Se spune ca baietii nu se maturizeaza niciodata: jucariile lor doar devin mai scumpe. Posibilitatile…

4 ore

Comisia Europeană a decis ca mașinile noi cu motoare cu ardere internă să poată fi comercializate și după 2035

Comisia Europeană a prezentat astăzi noul său „pachet privind autovehiculele” care va „sprijini eforturile sectorului…

o zi

Genesis anticipează sfârșitul trendului SUV

Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer la Genesis și Vicepreședinte Executiv pentru Design în cadrul Hyundai…

2 zile

AFM anunță o nouă sesiunea a programului Rabla între 16 și 31 decembrie

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat deschiderea unei noi sesiuni a programului Rabla 2025.…

3 zile

Mașinile electrice mici, cu componente europene, ar putea beneficia de avantaje

În pachetul de noi reglementări pentru industria auto, oficialii Comisiei Europene par să fi făcut…

3 zile

Lotus Esprit V8 renaște în varianta restomod Encor Series 1

Un grup de profesioniști cu peste 30 de ani de experiență în industria auto, provenind…

3 zile