Brexit: se relochează producătorii auto din Regat?

Energie sustenabila - Nissan Sunderland - Brexit

Britanicii au spus NU Uniunii Europene! Decizia de a merge pe cont propriu va avea efecte uriașe în plan politic, social și economic, atât asupra Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (care s-ar putea dezbina ca stat unitar), cât și asupra altor state europene, care ar putea lua Brexit drept exemplu. Ce se va întâmpla, însă cu industria auto și cum ar putea câștiga România de pe urma acestei decizii? Să analizăm situația.

Actualmente, Marea Britanie este unul dintre principalele state din Europa care dețin fabrici de mașini. Din 2012, ea a depășit chiar și Germania la numărul de mașini produse, livrându-le în peste 170 de țări din lume! Acest fapt s-ar putea schimba în curând, pentru că producătorii amenință voalat cu părăsirea Regatului. De ce? Pentru că desprinderea de UE va crește prețurile mașinilor la un nivel nepermis de mare, cauzând pierderi companiilor care dețin fabrici pe teritoriul Marii Britanii.

2514_Fabrica_din_Spartanburg_small_800x532-2

BMW deja trimisese din martie scrisori de atenționare către angajații companiilor Rolls Royce și Mini, avertizându-i  cu privire la ”baza de angajare” sau, altfel spus, concedieri pentru a menține competitivitatea trustului, în eventualitatea unui vot pozitiv la Brexit.

”Comercializarea liberă a produselor este importantă pentru afacerile internaționale. Rolls Royce Motor Cars exportă vehicule în toată UE și importă un mare număr de piese. Pentru BMW Group, peste jumătate din Mini și aproape toate motoarele asamblate în Marea Britanie sunt exportate în UE, în timp ce sute de mii de piese sunt importate din UE. Barierele pe care le pune o eventuală părăsire a UE înseamnă costuri mai mari, deci prețuri mai mari, și nu putem fi siguri că Marea Britanie va avea schimburi libere (fără taxe) cu UE. Și baza noastră de angajați ar putea fi afectată, iar asta se va răsfrânge asupra a 30 de naționalități care au angajați la fabrica Rolls Royce din Goodwood”, spunea acum 3 luni scrisoarea în cauză.

Iată un exemplu de amenințare, formulată  diplomatic. Mai vreți? Mai avem!

Toyota, care deține fabricile de la Burnaston și Deeside, în care lucrează un total de 3400 de angajați, își manifesta, acum două săptămâni, îngrijorarea cu privire la părăsirea UE de către Marea Britanie:

”În 1992, Toyota a ales Regatul Unit pentru prima sa mare fabrică din Europa, datorită accesului deschis și liber către piața din Europa, forței de muncă de calitate și rețelei dezvoltate de furnizori. Suntem îngrijorați de faptul că părăsirea UE va aduce costuri suplimentare. Drept urmare, credem că menținerea Marii Britanii în UE este cea mai bună soluție pentru compania noastră și pentru menținerea competitivității ei pe termen lung.”

Iar exemplele ar putea continua mult și bine: Honda are o fabrică la Swindon, în care a investit 2,25 miliarde de lire sterline, și care reprezintă locul de muncă a 3.000 de persoane, Nissan deține fabrica de la Sunderland, gigantul indian Tata, care deține companiile Jaguar și Land Rover, asamblează mașini în 3 fabrici, autoturismele Vauxhall, companie membră a GM, sunt asamblate la Ellesmere Port. Etcetera, etcetera.

Brexit

Ei bine, după anunțarea rezultatelor Brexit, Marea Britanie nu va mai fi membră UE. Nu imediat, ci acest proces de ieșire va dura circa 2 ani. Ce se va întâmpla, însă, în această perioadă, cu brandurile care dețin fabrici în Regat?

Cea mai plauzibilă ipoteză este mutarea liniilor de producție în alte zone care țin de UE, și care oferă o mână de lucru ieftină. Iar prima companie care deja a luat taurul de coarne a fost Tata: Jaguar și Land Rover vor fi asamblate și într-o fabrică nou-nouță, din Slovacia. Aceasta se alătură uzinelor din China, India și Brazilia și, momentan, Marea Britanie. Care, brusc, nu mai prezintă un atât de mare interes, dată fiind situarea nou-inaugurate fabrici pe teritoriul UE. În același timp, JLR a anunțat continuarea investițiilor în sectoarele de inginerie și design din Marea Britanie.

În urma rezultatului Brexit, marea miză pentru România este, însă, grupul Renault – Nissan. Ei deja asamblează autoturismele Dacia la Pitești, cu beneficii evidente. De ce n-ar aduce și fabrica Nissan în România? Poate că este momentul ca Statul Român să iasă la înaintare cu un pachet de propuneri, folosinde-se de joker-ul numit Dacia. Este o mare oportunitate, pe care nu trebuie s-o ratăm!

Surse: The Guardian, Telegraph

 

One thought on “Brexit: se relochează producătorii auto din Regat?

  1. Autostrada Pitesti-Campulung Muscel(au timp in 2 ani sa o duca pana la Brasov) alaturi de linii de transport modernizate(cale ferata si nu numai) si un pachet fiscal atractiv pentru 10 ani si astfel statul roman alaturi de angajati o sa castige ENORM.. Astea asa la prima strigare

Adaugati comentariu