Google și Mobileye – mașinile autonome în abordări diferite

mobileye - autoexpert.ro

Auzim în mod repetat de vreo doi ani încoace că tehnologia necesară pentru construirea unei mașini autonome există, singurul lucru care lipsește cu adevărat fiind un cadru legal adecvat. Ei bine, chiar și în stadiul în care ne aflăm acum, începem deja să avem și niște oarecare rivalități între companiile implicate.

Cel mai sonor nume – îmi pare rău, Mercedes-Benz, dar ăsta e adevărul – activ în domeniul mașinilor autonome este la ora actuală Google. Nu de alta, dar Google devine imediat cel mai sonor nume indiferent de domeniul care începe să capteze atenția gigantului.

Mai există însă și alte companii mai mici care, într-o foarte mare măsură, tac și fac. Sunt acei producători de soluții care își vând mai departe produsele către mărcile consacrate care decid că este mult mai eficient să externalizeze procesul și să cumpere ceva gata făcut, decât să investească ele însele într-un proces costisitor și anevoios de cercetare și dezvoltare.

O astfel de companie este Mobileye, condusă de Ziv Aviram. Deși poate n-ar trebui să spunem asta, Ziv Aviram deja își citește e-mailul și se pune la curent cu utlimele știri în timp ce mașina lui se deplasează spre Tel Aviv pe echivalentul israelian pentru autostrada A1. Mâinile lui Ziv Aviram nu sunt în contact cu volanul, iar atenția lui nu este acaprată de către drum decât într-o foarte mică măsură.

Inconștiet, vei spune, însă adevărul este că mașina lui Ziv Aviram este echipată cu o serie întregă de senzori și software dezvoltați de Mobileye, compania sa, tocmai pentru a transforma mașinile obișnuite în mașini autonome. Produsele companiei sale vor ajunge pe modele aflate la vânzare pentru prima dată anul ăsta, urmând ca alți trei producători auto să le folosească în următorii doi ani. Încă alte nouă mărci sunt deja înscrise pe listă.

Aviram e de părere că „în 20 de ani, nu vor mai exista accidente. Viteza cu care vom ajunge acolo depinde de cât de dispuși să riște vor fi producătorii auto”.

Strategia lui Aviram în ceea ce privește mașinile autonome diferă foarte mult de politica Google în acest domeniu, care își dorește să schimbe radical industria dintr-un singur foc. Chris Urmson, directorul proiectului din cadrul Google a declarat așa: „părerea generală este că vom lua aceste sisteme de asistență a șoferului și, îmbunătățindu-le treptat, cu timpul, se vor transforma în mașini autonome. Ei bine, vreau să vă spun ceva: asta e ca și cum aș spune eu că dacă lucrez foarte mult la detentă, într-o zi o să reușesc să zbor. De fapt, trebuie să facem ceva un pic diferit”.

Spre deosebire de tehnologia Mobileye, care citește mediul înconjurător în același fel în care ar face-o și un om, abordarea Google se bazează mai tare pe stocarea unei cantități vaste de informații despre drumuri. Din cauza asta Aviram nu privește gigantul american ca pe un rival direct. Pe de altă parte, purtătorul de cuvânt Google, Courtney Hohne, a refuzat să facă orice comentariu legat de rivalitatea celor două companii.

Totuși, viitorul sună bine dacă este să ne luăm după ce spune Aviram (asta dacă te încântă ideea mașinilor autonome). Potrivit lui, producătorii auto vor putea face mașini autonome folosind tehnologia Mobileye începând cu anul 2021. Tot echipamentul necesar pentru a realiza asta nu ar trebui să coste mai mult de 1.000 de dolari, însă nu e limpede dacă acesta este prețul cu care Mobileye l-ar vinde către producătorii auto, sau costul care ar ajunge la consumatorul final. Dar dacă viața ne-a învățat ceva, atunci ne e foarte clar că prima variantă trebuie să fie cea corectă.

De cealaltă parte, mașinile autonome Google au acoperit deja un număr impresionant de kilometri pe drumurile din SUA, însă finalitatea proiectului pare încă îndepărtată. Pe de altă parte, Mobileye are un plan foarte clar pentru implementarea propriilor tehnologii care constă în trei etape: prima vizează autostrăzile, a doua drumurile din afara orașelor și, în cele din urmă, traficul urban.

„Nu-i vorba doar despre tehnologie în sine, ci și restul lumii”, spune Aviram. „E nevoie de doi pentru a putea dansa tango”.

 

 

Adaugati comentariu