Începând cu 2017, Nissan va intra pe piața vehiculelor autonome, echipându-și mașinile cu propriul sistem, ProPilot. Primul model disponibil pe Bătrânul Continent, care va beneficia de noua tehnologie, este cel mai de succes SUV din Europa, Nissan Qashqai.

Evident, sistemul dezvoltat de Nissan încă necesită atenția șoferului și menținerea mâinilor pe volan. El va fi activ, pentru început, doar pe autostrăzi, unde va ști să accelereze și să frâneze în funcție de viteza mașinii din față, respectiv să vireze, menținându-și banda de rulare.

În cazul în care vehiculul din față oprește, la fel se va întâmpla și cu Qashqai, fără intervenția șoferului. Ceea ce nu poate face încă sistemul propus de niponi, este să depășească singur: el nu funcționează decât la circulația pe o bandă, la viteze între 30 și 100 km/h. Și asta pentru că niponii nu vor să se complice inutil, precum Tesla, generând scandaluri legate de accidentele produse ”pe tura” sistemelor autonome.

Nissan Qashqai autonom ProPilot

Activarea și dezactivarea sistemului de rulare autonomă se vor face simplu, dintr-un buton aflat pe volan, iar statusul său va fi afișat pe un display, în raza vizuală a șoferului. Specialiștii Nissan sunt conștienți că o astfel de tehnologie, folosită abuziv, devine armă letală. De aceea, pentru a obliga șoferii să respecte regulile, vor introduce senzori, care-i vor atenționa pe aceștia să mențină mâinile pe volan, chiar dacă nu-l controlează efectiv.

Primul model care va beneficia de ProPilot va fi noua generație Nissan Serena, însă doar în Japonia, începând cu luna august a acestui an. Ulterior, sistemul va fi disponibil și în Europa, pe Nissan Qashqai. Din 2018, când vor fi puse la punct toate detaliile, ProPilot va putea să schimbe benzile, iar începând cu 2020, acesta va rula autonom în oraș, traversând intersecții, încadrându-se pe benzile corecte și evitând încălcarea legii.

Raportându-l la condițiile din România, sistemul va avea nevoie de benzi de rulare corect trasate și clar delimitate. Ieri am avut un test comparativ, pe care-l veți putea citi în numărul viitor al revistei AutoExpert, în cadrul căruia ”ne-am jucat” puțin cu sistemele de asistență la menținerea benzii de rulare. Au funcționat fără reproș, atâta vreme cât marcajele le-au permis. De aceea, tehnologia de ultimă generație propusă de producătorii de mașini se bazează pe o banală dungă de vopsea. Dungă care în România…mai lipsește. Până anul viitor, însă, mai au timp…