Test Renault Clio RS Trophy versus Mini JCW. Rațiune sau simțire?

Test Renault Clio RS Trophy versus Mini JCW. Rațiune sau simțire? Cam despre asta e vorba în comparativul nostru în care punem cap la cap două hot hatch-uri cu reţete tehnologice apropiate, dar cu unele financiare complet diferite. Avem un Renault, un atlet al poporului, şi un MINI care atacă performanţa de pe poziţie premium. Întrebarea a fost: cât trebuie să coste performanţa? Foto: Bogdan Paraschiv

test_mini_jcw_clio (4)

Nu e un secret pentru nimeni că automobilele sport sunt pe placul marii majorităţi a şoferilor, chiar dacă este vorba doar de afinităţi de aspect sau unele ce ţin de performanţă pură. Pentru că de multe ori e nevoie de compromisuri în ceea ce ţine de automobilul din garaj, un segment care s-a dezvoltat mult în timp a fost cel al hot hatch-urilor, automobile civile, destul de practice, dar cărora li s-au grefat componente de performanţă.

Renault a fost un specialist în această lume, cu modele precum Renault 5 Turbo, Renault Clio Sport (devenit RS) sau Megane RS care au devenit etaloane în segmentele lor. MINI a jucat la fel de tare cartea performanţei, mai cu seamă după relansarea sub aripa protectoare BMW, iar versiunile Cooper S sau JCW întorc chiar şi capetele celor mai pretenţioşi automobilişti.

test_mini_jcw_clio (1)

În cazul de faţă am apelat la extremele din configuratoarele celor doi producători. Dacă Renault Clio RS de noua generaţie nu a rupt gura târgului, am mers pe mâna versiunii sale extreme, botezată Trophy, care vine cu un plus de 10 % la valoarea puterii maxime (220 CP în total) şi cu un upgrade însemnat al transmisiei EDC, călcâiul lui Ahile de până acum. Din repertoriul britanic am ales partitura semnată John Cooper Works, un upgrade tehnologic dar şi optic al unui Cooper S (ce ajunge la valoarea de 231 CP). Dacă dimensional, ca valoare de putere sau soluţii de transmisie folosite sunt destul de apropiate, prăpastia se măreşte atunci când discutăm despre preţ, unde MINI se aşează comod sub umbrela lumii premium, cu un preţ (umflat de dotările opţionale) care este cu până la 50 % mai mare (de exemplu, modelul testat avea echipări suplimentare de 11.955 euro).

test_mini_jcw_clio (6)

Sigur, nu despre dotări opţionale care-ţi iau ochii este vorba atunci când te gândeşti la performanţa unui vehicul de clasă mică sportiv, dar marca MINI pe asta a crescut, pe posibilităţile de personalizare, pe aerul de lifestyle şi pe pretenţiile unor clienţi care nu se mulţumesc cu puţin.

Stilistic, ambele modele sunt mult mai cuminţi decât predecesorii lor. MINI JCW nu e la fel de agresiv precum era modelul precedent şi dacă treci neatent peste logo-urile „John Cooper Works„ îl poţi confunda fără probleme cu simpaticul Cooper S. În cazul lui Renault, detaliile de design sunt chiar mai triste, noul Clio RS (automat şi versiunea Trophy) fiind departe de personalitatea debordantă afişată de vechiul model (care avea un kit de caroserie de-a dreptul nebun, extrem de atrăgător). Uneori nişte jante mari, ornamente speciale pentru evacuare, o culoare dedicată sau alte câteva elemente mici de detaliu nu pot atrage atenţia omului de rând care nu vede decât un alt Clio banal.

test_mini_jcw_clio (17)

Secretul din atom

Atât lumea lui Clio RS cât şi cea a lui MINI JCW începeau de sub capotă. Chiar şi cu existenţa prăpastiei financiare dintre ele, ambele modele era născute să ofere performanţă pură. Iar iteraţiile anterioare au fost absolut senzaţionale. Pentru foarte mulţi specialişti într-ale automobilului, Clio III RS a rămas un etalon de performanţă obţinută la costuri absolut decente (un model nou, la vremea respectivă, putea fi achiziţionat de la 19.500 euro).

test_mini_jcw_clio (5)

Noile generaţii s-au vrut mai populare, un pic mai moi şi mai „user friendly”. Cumva, reţeta cu care ne-am întâlnit şi noi în acest comparativ a funcţionat mai mult la unii, în speţă la britanici. Noul MINI JCW este mai rafinat decât predecesorul său, mai incisiv pe alocuri dar şi mai puţin brutal. Se păstrează un sportiv pur doar în modul Sport de funcţionare (selectabil de la un comutator montat la baza selectorului transmisiei), în timp ce în Mid şi mai ales în Green se transformă în automobil de mers la hipermarket (Renault oferă un buton similar – R.S. Drive – de la care poţi selecta modul Race. Şi este recomandabil să-l accesezi!).

La Clio RS (chiar şi la varianta Trophy) s-a pierdut mult din moştenire după implementarea transmisiei automate cu dublu ambreiaj (EDC). Chiar dacă la Trophy cei de la Renault se
laudă că au îmbunătăţit cu 50 % timpul de schimbare a treptelor, nu e suficient. Motorul livrează suficientă performanţă, dar aceasta nu este pusă perfect în valoare de cutie. Până la un punct acelaşi lucru este valabil şi la MINI, care nu are nici el o transmisie de premiat. Diferenţa este că JCW poate fi comandat şi în versiune manuală, pe când Clio RS Trophy nu.

test_mini_jcw_clio (3)

Şi altă chestie care îl avantajează pe MINI este că padelele de schimbare a treptelor sunt montate pe volan, fiind incomparabil mai ergonomice decât cele de la Renault, fixe, greu de accesat atunci când volanul este bracat.
Ca ţinută de drum, ambele sunt sportive, se agaţă tenace de calea de rulare inclusiv atunci când şoferul este o idee prea încrezător în sine în viraje tehnice. MINI rămâne mai agil, cam ca un motan zvelt pe lângă un alt motan o idee mai leneş. Tot englezul este şi cel mai rafinat, suspensia noului Clio Trophy fiind reglată cam prea dur, iar denivelările scurte o dau de gol ca fiind prea gălăgioasă şi needucată. Cumva, o astfel de întâlnire cu imperfecţiuni de pe drum te duce cu gândul la faptul că lui Clio Trophy i-ar sta infinit mai bine pe asfaltul lin al unui circuit de viteză.

Diferenţa de putere de doar 11 CP nu e mare, însă faptul că Renault a trecut de la o generaţie la alta de la un 2 litri aspirat la un 1.6 supraalimentat, în timp ce MINI a făcut aceeaşi manevră în materie de cilindree, dar în sens invers, este simţit! Motorul lui MINI trage mult mai liniar şi mai liber, părând mai distractiv în orice regim de utilizare.

Sigur, reţeta propusă de Renault chiar nu este de lepădat. Este bună, chiar foarte bună, însă nu în oglindă cu oferta de peste Canalul Mânecii.

Deci, până acum am cam văzut că MINI este o nucă tare pentru Renault, pe care îl bate şi la ambianţă interioară sau ca feeling general la volan (inclusiv la răspunsul sistemului de direcţie). În mod surprinzător, Renault oferă scaune sport mult mai comode şi mai bine profilate, iar avantajul de spaţiu interior (pe banchetă sau în portbagaj) nu este de neglijat. Clio RS Trophy mai vine şi cu două portiere în plus, pentru cei care duc calculele ergonomice la extrem.

test_mini_jcw_clio (25)

Grosso modo, s-ar spune că MINI JCW s-ar impune detaşat. Ei bine, dacă ai lăsa simţirea să vorbească, probabil că da. Raţiunea, în schimb, îţi subliniază că diferenţa de performanţă nu este nici pe departe atât de mare pe cât este cea de preţ. Şi că, oricum, un MINI neînţesat de echipamente opţionale este destul de trist. Niciunul nu mai este un hot hatch de tip bad boy, ambii fiind mai cizelaţi (mai puţin Clio în ceea ce ţine de reglajele suspensiei).

Acum, dacă banii nu sunt o problemă, mizezi pe un JCW şi nu ai cum să pierzi. Dacă totuşi n-ai sări imediat cu + 40.000 euro, dar ai vrea performanţă dinamică apropiată, redirecţionarea către un concesionar Renault vine de la sine. În orice situaţie alegerea s-ar putea dovedi câştigătoare. În orice situaţie ar exista, ulterior, și câte un „dar dacă…?”.

test_mini_jcw_clio (2)

Verdict AutoExpert

MINI JCW este o reuşită. Un model care nu mai este chiar de buzunar dar care poate deveni, la un buton distanţă, un kart legal pe stradă. Renault Clio RS Trophy nu mai este ce era odată, conceptual, dar rămâne performant şi are marele avantaj al preţului de partea sa. În acest caz o alegere bazată pe simţire stă mai bine în picioare.
DATE TEHNICE MINIRenault
Model John Cooper WorksClio RS Trophy
Motor/nr.cilindriL4, turboL4, turbo
Cilindree (cmc)1.9981.618
Putere maximă/turație (CP/rpm)231/5.200-6.000220/6.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)320/1.250-4.800260 (280 cu overboost)/2.000
Transmisiefaţăfaţă
Cutie de vitezeautomată, 6 trepteautomată, dublu-ambreiaj, 6 trepte
Tip anvelopePirelli P ZeroBridgestone Potenza
Dimensiuni anvelope205/45 R17 88Y205/40 R18 82W
Sistem de frânare față/spatediscuri ventilate/discuridiscuri ventilate/discuri
L/l/h (mm)3.874/1.727/1.4144.090/1.732/1.420
Ampatament (mm)2.4952.584
Masă la gol/sarcină utilă (kg)1.295/4801.204/507
Volum portbagaj (l)210300
Accelerație 0-100 km/h (s)6,16,6
Viteză maximă (km/h)246235
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)7,2/4,9/5,77,6/5,1/5,9
Volum rezervor (l) 4445
Normă poluare/emisii CO2 (g/km)Euro6/133Euro6/135
Preț comparat (euro cu TVA)*41.49425.668

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top