2021 începe cu o avalanșă de mașini second-hand pe piața românească

inmatriculari martie 2020 piața auto second-hand România autoturisme ACEA

Raportul DRPCIV privind înmatriculările de autoturisme din primele trei luni ale lui 2021 relevă un detaliu important. Nu mai puțin de 83% dintre mașinile înmatriculate pentru prima dată în România sunt second-hand.

Citând datele DRPCIV (Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor) oficialii Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) scot în evidență un detaliu alarmant. Procentul mașinilor de ocazie din totalul vânzărilor de autoturisme a crescut de la 79,4% în primul trimestru din 2020 la nu mai puțin de 83% în aceeași perioadă din acest an.

Mai exact, dacă în 2021 au intrat în circulație pentru prima dată în România 122.061 de autoturisme, doar 20.762 dintre acestea sunt noi. Restul de 101.299 sunt mașini second-hand. Deși este normal ca numărul înmatriculărilor de autoturisme de ocazie să fie mai mare decât cel de mașini noi, raportul din România este printre cele mai mari din Europa. Astfel, dacă media se situează în jurul a trei mașini noi pentru una nouă, în România s-a ajuns la înmatriculări de circa cinci mașini de ocazie pentru fiecare autoturism nou.

Pandemia a favorizat achizițiile de mașini second-hand

Tendința de creștere a achizițiilor de mașini de ocazie a fost vizibilă în ultimul an la nivelul întregului continent. E de la sine înțeles că, odată cu pandemia, mulți dintre cei care utilizau de obicei transportul în comun au preferat deplasarea cu vehiculele personale. Chiar și cei care nu dețineau un autoturism au decis că achiziția unei mașini este nu doar justificată ci chiar necesară. Doar că, speriați de degradarea condițiilor economice sau având bugete insuficiente pentru vehicule noi, mulți au preferat să cumpere mașini de ocazie cu prețuri reduse.

„Transportul public este bun aici, dar cu COVID și cu toate acestea este mai bine să-l evitați”, a declarat pentru Automotive News Robert Perez, un argentinian mutat recent în capitala Spaniei, Madrid. În căutarea unui loc de muncă acest inginer auto în vârstă de 33 de ani a cumpărat un Seat Toledo roșu din 2001 cu 2.000 de euro de la un dealer spaniol de mașini second-hand care a deschis patru noi centre de vânzare doar în ultimele nouă luni pentru a face față cererii în creștere.

Iar exemplul acestui nou utilizator al unei mașini de ocazie nu este singular. În baza datelor furnizate de IHS Markit și AutoScout24, agenția Reuters notează că pe întregul continent european înmatriculările de vehicule second-hand sunt tot mai mari, ca și numărul de căutări de astfel de autoturisme pe internet.

La fel ca în Spania, britanicii par și ei atrași de ideea cumpărării unei mașini de ocazie. Conform Reuters, într-o suburbie a Londrei, centrul de vânzări vehicule second-hand al companiei Nawaie Motoring este aglomerat încă de la primele ore ale dimineții, iar directorul său, Ameen Sultani, susține că majoritatea mașinilor căutate se încadrează în zona unor prețuri sub 3.000 de lire sterline (cca. 3.300 euro).

Sultani admite și că prețurile pentru mașinile mai vechi de 10 ani s-au majorat cu circa 25% tocmai din cauza cererii crescute generată de clienții care, până în primăvara lui 2020, preferau să facă naveta către serviciu cu trenuri sau autobuze. „Orice vehicul cu un preț sub 3.000 de lire sterline s-a vândut foarte repede și este foarte greu de înlocuit în inventarul nostru, deoarece toată lumea urmărește aceeași zonă de preț. Majoritatea spun că le cumpără pentru că vor să evite transportul public”, explică șeful Nawaie Motoring.

Situația de mai sus susține în mare parte datele furnizate de IHS Markit și AutoScout24 care arată că în mari piețe auto precum cele din Franța, Germania, Italia, Spania sau Marea Britanie există o presiune tot mai mare pe achizițiile de mașini din zona celor cu vechimi mari. În Franța, de exemplu, IHS Markit notează că înmatriculările de mașini de ocazie au crescut cu aproape 16% în al treilea trimestru al anului, în timp ce vânzările de mașini noi au continuat să scadă. Aceleași date arată și că, în 2020, procentul de mașini mai vechi de 15 ani din totalul pieței second-hand a crescut față de 2019.

Revenind la situația din România trebuie spus că mărcile pe care le preferă clienții de mașini second-hand au rămas, de ani buni, aceleași. Valoarea de revânzare relativ stabilă și mirajul privind fiabilitatea crescută a mașinilor germane au plasat pe primele locuri în preferințele românilor mărci precum Volkswagen (24.863 unități), Audi (10.051 unități) și BMW (9.898 unități).

Pe locurile următoare se află Ford, marcă americană, dar cu divizia europeană stabilită tot în Germania, cu 7.333 unități și Opel (6.814 unități).

– Piața auto crește în martie, dar insuficient pentru a opri declinul din primul trimestru
– Nouă state UE cer stabilirea unei date pentru interzicerea vânzărilor de mașini cu motoare termice

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top