Test Mazda MX-5 model 2025 – RAW

Mazda MX-5 AutoExpert

Mai mușcă, pentru ultima oară, cu poftă, din mărul ăsta pur, netratat, care tocmai a devenit fruct interzis. Mazda nu mai comercializează MX-5-ul cu motor de 2,0 litri în Europa, din cauza normelor de poluare, dar a rămas în ofertă versiunea de 1,5 litri. În 2024, ambele au beneficiat de un facelift consistent, iar noi am testat, pentru ultima dată, versiunea cu motor mare. Foto: Christian Bart

Să încep cu explicațiile. De ce am testat o variantă care nu se mai vinde în Europa? Simplu, pentru că, la fel ca generațiile trecute, NA, apărută în 1989, NB, prezentată în 1998 și NC, care a văzut lumina zilei în 2005, și această a patra iterație, ND, deja a devenit o țintă pentru clienții cu inimă zburdalnică ce scotocesc prin piața secondhand, în căutare de senzații tari. Deci, dacă ai ratat să cumperi un exemplar nou, mai ai șanse la unul secondhand acum sau în anii care urmează. Oricare ar fi situația ta, articolul ăsta îți va prinde bine în viitor.

Mazda MX-5 ND din fața mea concentrează 35 de ani de plăcere pură într-o picătură de nebunie, apărută în 2015 și care acum niște luni a fost trecută printr-un proces de rafinare extrem. Poate, ultimul. A primit lumini LED noi, care, în combinație cu faza lungă automată, sting selectiv diode, pentru a nu-i orbi pe șoferi, și stopuri LED cu semnătură luminoasă nouă. Exemplarul meu poartă noua culoare Aero Grey Metallic (390 de euro), dar nu și noul soft top bej, care n-ar fi asigurat un contrast plăcut.

➡ Secondhand Mazda MX-5 NC (Mk3) 💡

La interior, modificările sunt ceva mai consistente și-i vor bucura și pe sportivi, și pe „fashioniști“, și pe cei care apreciază tehnica. Instrumentarul digital afișează mai multe informații în cadranul din stânga, ecranul central tactil are diagonală mai mare, de 8,8 inchi, oglinda centrală nu mai are ramă, iar mufele USB-A au fost înlocuite cu USB-C. OK, m-am jucat un pic cu tine, spirit sportiv, și nu ți-am povestit nimic despre noutățile legate de dinamică. Adevărul e că am lăsat la final artileria grea.

Mazda MX-5 AutoExpert

În stânga volanului, butonul DSC Off afișează un steguleț cu pătrățele, semn că inginerii au pus la punct o setare nouă pentru controlul dinamic al stabilității, destinată circuitelor. Așa cum aveam să aflu, dezactivarea sistemului te lasă să glisezi suficient de mult pentru a te simți pilot, fără să scapi mașina ca un amator. Conform japonezilor, DSC-ul intervine numai atunci când poziția mașinii în viraj devine atât de nefirească, încât nu mai poți s-o ții pe trasă. La mine, n-a intrat în scenă niciodată, deși m-am jucat un pic de-a latul, deci nu știu să-ți spun cât de bruscă e intervenția. Ce pot să-ți confirm e că, dacă lași DSC-ul cuplat, MX-5 glisează subtil la ieșirea din viraj doar dacă „te urci“ puternic pe accelerație, pentru că puntea din spate a primit un nou diferențial de tip mecanic asimetric.

Mazda MX-5 AutoExpert

Aderență maximă

Rezultatul este sesizabil dacă ai condus versiunea anterioară, actualul MX-5 devenind mai puțin jucăuș și transformând total forța de rotație din arborele cardanic în aderență pe viraje și la demarajele în trombă. Bipostul se simte suveran, ajutat de poziția joasă a scaunelor și de distribuția perfectă a maselor pe punți, de 50/50%. Practic, așa cum scriam mai sus, nu poți să-l faci să derapeze decât dacă îl provoci dinadins. Subiectiv, și direcția transmite ceva mai bine nivelul de aderență al punții din față, datorită lagărelor noi și noului motor electric care o asistă.

Mazda MX-5 AutoExpert

➡ O nouă tehnologie Brembo pentru sistemul de frânare 💡

Iar frânele Brembo decelerează cele 1,1 tone ale roadsterului fabulos de rapid, pedala dovedind și o consistență remarcabilă. De cele mai multe ori, nici n-o să apelezi la frâne, pentru că marele propulsor atmosferic are o frână de motor ca în vremurile bune, ajutată de greutatea mică a mașinii. Ameliorarea dinamicii vine la pachet cu o nouă tapițerie, dintr-un material asemănător cu Alcantara, care nu te mai lasă să aluneci pe scaunele Recaro, așa cum o făcea pielea până acum.

Mazda MX-5 AutoExpert

Motorul de 2,0 litri a rămas neschimbat, dar pe lângă zumzetul la turații înalte, caracteristic mărcii, a apărut și un vuiet accentuat, tipic compresoarelor mecanice, care trezește emoții. Schimbătorul nu are timonerie exterioară cutiei de viteze, ci intră direct în carcasa acesteia, astfel că se simte extrem de direct, are curse scurte și trasee exacte și vibrează împreună cu întreg sistemul de propulsie, creând cea mai autentică senzație posibilă.

Mazda MX-5 AutoExpert

Sus în ture

În linie dreaptă, propulsorul aspirat este ireproșabil, putând să ruleze relaxat la 1500 rpm și să împingă convingător cele 1,1 tone la depășirile din scurt, la peste 3500 rpm. Consumul afișat pentru ultimii 4000 km a fost de 5,4 l/100 km, coborând spre 5 la rularea pe drumuri naționale și locale și urcând la 9–10 în București. Și chiar dacă nu ai înclinații de pilot, ci pui mai mare preț pe sistemele de asistență, află că, indiferent de dotare, primești în prețul de bază, în premieră, asistent de bandă, pilot automat adaptiv și recunoaștere a semnelor de circulație bazată inclusiv pe sistemul de navigație.

Mazda MX-5 AutoExpert

Cui se adresează MX-5?

Este MX-5 o mașină pentru oricine? Categoric, nu! Nu e pentru cei care apreciază confortul de orice fel, de la acustic și termic la cel al suspensiei, pentru cei care au nevoie de spațiu și de siguranța unei poziții înalte, pentru cei care cred că 31.290 de euro, prețul de la care pornește acum versiunea 1.5, sau 39.590, cât a fost ultimul preț al vrsiunii 2.0 de bază, sunt valori prea mari pentru câtă mașină primești.

Este, în schimb, pentru cei care nu raportează gabaritul, ci senzațiile la preț, pentru cei care iubesc trăirile pure, autentice, pentru cei care se vor în centrul atenției, care sunt pregătiți să plece în concediu cu un ghiozdănel și să se întoarcă cu un sac de amintiri! Iar dacă te regăsești în această a doua categorie, dar regreți dispariția motorului de 2,0 litri din ofertă, află că ND-urile din 2015 se vând la second-hand cu 50% din prețul celor noi.

Verdict AutoExpert

Verdict Bogdan GrigorescuMașina asta nu are rival pe piață, oferind cele mai viscerale trăiri posibile! Toată lumea o iubește, însă doar puțini sunt pregătiți s-o cumpere. E păcat că motorul mare a dispărut din oferta pentru Europa, dar și cel de 1,5 l, care asigură o greutate un pic mai mică, poate reprezenta o variantă interesantă.
  • Incisivitate, agilitate și aderență excepționale
  • Motor extrem de reușit
  • Consumuri mici
  • Sistem de decapotare/capotare genial de simplu
  • Preț mare
  • Turbulențe ridicate la viteză mare
Date tehniceMazda
ModelMX-5 G184 Soft Top MT Homura
Motor L4, benzină
Putere max./turație (CP/rpm)184/7000
Cuplu max./turație (Nm/rpm)205/4000
Tracțiunespate
Cutie de vitezemanuală, 6 trepte
L × l × h (mm)3915 × 1735 × 1230
Ampatament (mm)2310
Volum portbagaj (l)130
Masă la gol (kg)1102
Acceleraţie 0–100 km/h (s)6,5
Viteză maximă (km/h)219
Consum mixt WLTP (l/100 km)6,9
Emisii CO2 (g/km)153
Ultimul preț de bază, 2024 (euro)39,590
Preț exemplar testat (euro)39,980

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top