Nava-amiral a producătorului chinez a ajuns în Europa. În cele ce urmează îți povestesc despre Chery Tiggo 9 și despre prima experiență pe care am avut-o la volanul său, în China. Foto: Chery
Prezența lui Chery Tiggo 9 pe piața din România a fost confirmată oficial. Din prezentarea online pe care ne-a făcut-o echipa, am aflat detaliile complete ale versiunii pentru Europa și, implicit, pentru România.
În țara noastră, Tiggo 9 se va alătura în gama Chery celor trei modele deja existente, Tiggo 4 (SUV urban), Tiggo 7 (SUV compact) și Tiggo 8 (SUV de clasă medie). Nou-venitul măsoară 4,81 m lungime, 1,92 liățime și 1,74 înălțime. Exemplarul care a însoțit prezentarea avea jante pe 20 inchi încălțate cu anvelope Michelin e Primacy, dovadă a zonei premium în care se plasează modelul.
Mai mult, pentru a-i demonstra confortul la rulare, oficialii l-au comparat cu BYD Seal U DM-i din punct de vedere al zgomotului interior. Astfel, Tiggo 9 ar avea un zgomot de 68,8 dB la rulare pe asfalt, în timp ce Seal U DM-i ar produce 72,6. La 140 km/h, valorile sunt de 64 dB, respectiv 67-69 la rival, în timp ce accelerație 20-80 km/h ar produce 55,2-69,9 dB la Chery, respectiv 56,4-74,8 la BYD. Acest nivel scăzut de zgomot ar fi datorat inclusiv utilizării de oțel înalt aliat (care vibrează puțin) în proporție de 85%, față de 82% la Volvo XC60 și 65% la Hyundai Santa Fe. Este interesantă utilizarea acestei comparații directe cu rivali direcți, făcută fără perdea.
Comportamentul la impact
Mai mult, acest oțel înalt aliat ar asigura și un comportament excelent la impact, alături de cele două zone ale caroseriei – celula rigidă de supraviețuire și partea frontală care absoarbe șocul. Există șase zone de absorbție a energiei la accident și 28 de direcții de deformare prestabilite pentru a o disipa. În plus, bateria de înaltă tensiune se deconectează în 2 milisecunde de la impact, are o ramă din aluminiu utilizat în industria aeronautică și un scut sub mașină din oțel înalt aliat. Carcasa ei este certificată IP68, fiind impermeabilă și este monitorizată de sistemele de la bord 24/7.
În România, Tiggo 9 va fi disponibil doar cu sistemul plug-in hybrid CSH. Acesta are la bază un motor termic cu benzină care afișează o eficiență termică de 44,5%. Bateria are o capacitate de 34,46 kWh (față de 18,3 la Tiggo 7 și 8) și, împreună cu un plin de benzină, asigură o autonomie WLTC de 1050 km. Din aceștia, 140 sunt realizați fără emisii (față de 90 km la frații mai mici). Consumul mediu la rularea fără curent în baterie este de 7,5 l/100 km, în timp de consumul WLTC cu bateria plină scade la 1,9 l/100 km.
Am condus Tiggo 9 în China
În România vor exista două versiuni, una cu tracțiune față, alta cu integrală. Prima dezvoltă 306 CP și 450 Nm, a doua, 428 CP și 580 Nm. Cutia de viteze automată are trei trepte și asigură o accelerație 0-100 km/h în 5,4 s în cazul versiunii 4×4. Pe aceasta am condus-o și eu în China, într-un poligon. Accelerația este, într-adevăr, extrem de puternică, fapt amplificat de masa mare a mașinii, care o face să se lase amplu pe spate la cularea pedalei. Zgomotul este foarte mic chiar și cu motorul termic în sarcină maximă. În zona jaloanelor am remarcat demultiplicarea mare a direcției, axată pe confortul în utilizare, nu pe sportivitate.
Este clar că Tiggo 9 este o mașină de familie, nu una care să atace incisiv virajele de pe Transfăgărășan. Și suspensia este reglată moale, fapt evident la trecerea peste pragurile accentuate montate de către organizatorii testului. Reversul acestui reglaj care maximizează confortul se simte la viraje, unde Tiggo 9 se înclină sesizabil. Per total, e evidentă vocația de cruiser premium a navei-amiral, care este obținută inclusiv cu prețul unei agilități scăzute. Finisajele interioare mi s-au părut la nivelul lui Tiggo 8, în timpul scurt pe care l-am petrecut în mașină, cu materiale moi și corect asamblate. O aștept și în România, unde o să-mi fac o părere completă.












