Am cumpărat o maşină rulată…

Mai mulţi cititori ne-au scris întrebându-ne cum trebuie verificată şi pusă la punct o maşină rulată, second hand, cumpărată de la primul proprietar.

La data cumpărării, înainte de a semna actele, este bine, să vă duceţi la un atelier service şi să faceţi unele verificări la instalaţiile şi sistemele ei. Cu aportul specialiştilor din atelier puteţi afla mai precis starea tehnică şi de întreţinere a maşinii şi puteţi să vă faceţi o listă cu necesarul de piese de schimb şi fluide de lucru ce trebuie înlocuite. 

Printre primele verificări ce se fac la automobil putem menţiona:
-Verificarea bateriei de acumulatori. Actualele baterii de acumulatori ce echipează automobilele sunt fără întreţinere sau cu întreţinere redusă, dar ele pot fi verificate de un acumulatorist în câteva minute prin măsurarea tensiunii la borne în gol, cu motorul oprit (la o baterie complet încărcată tensiunea la borne trebuie să aibă valori cuprinse între 12,5-12,6 volţi), apoi cu motorul pornit când tensiunea la borne trebuie să aibă valori cuprinse între 13,8 şi 14,4 v c.c., indiferent câţi consumatori veţi cupla. 
  
Se mai poate verifica bateria  şi pe o rezistenţă de sarcină echivalentă, cu un voltmetru special pentru acumulatori (aici valoarea tensiunii la borne trebuie să se situeze în zona verde). Mai simplu, se poate verifica culoarea led-ului încorporat în ochiul magic din carcasă (culoarea verde indicând o baterie încărcată). În cazul că bateria este descărcată parţial se va pune la încărcat şi apoi se va verifica din nou. O baterie care nu se va încărca corespunzător, fiind şi mai veche de doi ani, va trebui înlocuită;

-Verificarea anvelopelor. Presiunea se va verifica cu manometrul, iar uzura acestora se va aprecia măsurând adâncimea profilului anvelopelor. Dacă adâncimea profilului este mai mică de 1,6 mm se vor înlocui. Unele anvelope, chiar dacă sunt puţin utilizate datorită rulajului nu prea mare efectuat, pot prezenta alte deficienţe. Astfel, pe suprafaţa lor pot exista mici tăieturi, umflături sau chiar unele porţiuni uzate. În cazul unor frânări puternice acestea pot deveni nesigure pentru circulaţie. 

-Verificarea geometriei şi echilibrarea roţilor. Dacă la verificarea anterioară aţi aflat că anvelopele sunt în regulă  solicitaţi să fie executată echilibrarea şi reglată convergenţa roţilor, două operaţiuni importante pentru buna funcţionare a maşinii;

-Verificarea motorului. La un motor rulat  este foarte importantă verificarea echipamentelor de injecţie, a instalaţiilor de aprindere şi de alimentare cu combustibil. 

-Verificarea şi înlocuirea plinurilor. De cele mai multe ori, maşinile care au staţionat mult timp fără a fi folosite au fluide de lucru vechi, degradate din punct de vedere calitativ, care trebuie înlocuite. Chiar şi benzina, după o staţionare de peste şase luni în rezervorul maşinii nefolosite trebuie înlocuită fiindcă şi-a pierdut prin evaporare fracţiile mai volatile şi a început să depună gume în rezervor putând astupa sorbul pompei sau conductele de alimentare. 

În cazul motoarelor cu injecţie şi catalizator înlocuirea carburantului vechi devine imperioasă, astfel vor apare deficienţe în funcţionarea instalaţiilor de alimentare şi de aprindere. Cu ocazia golirii instalaţiei de alimentare şi înlocuirii combustibilului vechi se impune mai întâi curăţirea rezervorului şi conductelor de reziduuri şi suflarea lor cu aer.

-Şi înlocuirea uleiului degradat din motor, trebuie făcută imediat. Cu ocazia golirii uleiului vechi din instalaţia de ungere veţi face şi  curăţirea motorului. Soluţia decurăţire se introduce în uleiul vechi din motor, se porneşte motorul timp de 15 minute şi apoi se goleşte odată cu acesta. Uleiul nou introdus va trebui să fie cel indicat în cartea tehnică a maşinii sau unul echivalent cu acesta. 

La înlocuirea lichidului de răcire se va avea în vedere şi spălarea instalaţiei de depunerile calcaroase. În comerţ există soluţii dezincrustate, de tipul Radiator Cool, care se introduce peste lichidul de răcire vechi, se ţin în instalaţia de răcire timp de o zi şi apoi se goleşte instalaţia, se clăteşte cu apă distilată şi se umple cu lichid de răcire nou preparat în părţi egale din lichid antigel concentrat şi apă distilată.

Înlocuirea lichidului de frână este şi ea o operaţiune necesară, dar nu suficientă. Dacă nu aţi făcut verificarea şi înlocuirea racordurilor şi a garniturilor uzate de la etriere şi cilindrii receptori şi nu aţi controlat gradul de uzură al plăcuţelor şi saboţilor de frână, este posibil ca pe parcurs să aveţi probleme provenite tocmai de la aceste elemente uzate. 

Înlocuirea unor piese consumabile
Odată cu înlocuirea plinurilor se vor înlocui şi filtrele de combustibil, de ulei şi de aer cu altele noi. De asemenea, se pot înlocui bujiile şi cureaua de alternator dacă sunt uzate. 

Alte verificări
Dacă pe parcursul exploatării automobilului veţi constata unele anomalii în funcţionare şi un consum de ulei mare, peste un litru la 1.000 km rulaţi, va trebui să vă gândiţi la necesitatea unei segmentări sau chiar la o reparaţie capitală. Specialiştii sunt cei care vor stabili ce tip de reparaţie se impune. Când aţi luat o maşină rulată aţi jucat ca la loterie: sunt mai multe şanse să pierzi decât să câştigi. 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top