Analiză second hand – cum alegi un „4×4” rulat

1389_DB2010AU00315_large

Dacă avantajele unui autoturism 4×4 sunt de cele mai multe ori evidente, nu la fel se poate spune și de ușurința achiziției second hand a unui astfel de vehicul.

După cum am putut vedea în materialele precedente, capcanele achiziției unui autoturism second-hand din surse neverificate sunt numeroase și greu de evitat de către un cumpărător neinstruit. Acestea se pot chiar amplifica atunci când este vorba de un autoturism echipat cu tracțiune integrală, deoarece în viața acestuia pot interveni un număr mai mare de situații ce-i pot afecta starea tehnică.

Dacă un utilizator familiarizat cu autoturismul 4×4 știe deja cum trebuie să se comporte un autoturism cu acest sistem, cei care vor să pășească acum în domeniul acesta vor avea o sumedenie de necunoscute peste care un vânzător  priceput îi va face să treacă foarte ușor.

Pe piață există deja multe modele echipate cu tracțiune integrală, care încep chiar cu clasa mică și se termină în zona utilitarelor, așadar orice segment de piață are acum mai multe modele 4×4 construite urmărindu-se anumite avantajele pe care acest sistem le oferă. Fie că scopul producătorului a fost îmbunătățirea comportamentului dinamic pe șosea, creșterea gradului de siguranță activă or activitățile off-road, există numeroase similitudini tehnice, de exploatare și întreținere pentru aceste mașini.

Sistemele de tracțiune permanentă variabilă sunt cele mai răspândite în zona autoturismelor și SUV-urilor. Acestea dispun în majoritate de un ax cardanic interaxial și de o punte spate cu diferențial, componente care la un autoturism second hand trebuie verificate în plus comparativ cu unul clasic. Scuturile, protecțiile și burdufurile articulațiilor planetare trebuie verificate cu mai mare atenție decât în cazul unui autoturism 4×2 pentru că în acest mod se poate observa dacă autoturismul a fost exploatat în afara asfaltului și dacă acesta a fost folosit îngrijit.

Defecțiuni importante afectează de regulă axul cardanic, care prin lovire își poate pierde echilibrarea și care face ca mașina la viteze mari să vibreze necontrolat. Nu veți accepta o astfel de mașină sub pretextul că roțile nu au fost echilibrate sau orice alt motiv similar. Scurgerile de ulei din diferențial sunt o altă problemă generată de folosirea abuzivă, ori de nerespectarea intervaluliui de schimb pentru consumabile. Acest lucru poate sugera o defecțiune majoră ce poate însemna chiar inoperabilitatea sistemului de tracțiune integrală.

Zgomotele suspecte (huruit) sunt și ele indicatori ai stării tehnice a mașinii, iar problemele pe care le indică sunt de regulă foarte costisitoare ca durată a reparației și costuri. SUV-urile au de regulă un sistem de tracțiune mai elaborat, ce dispune de o cutie de transfer cu reductor și chiar blocarea manuală a diferențialelor central și spate. Aceste moduri de lucru vor trebui verificate de asemenea, cu rezerva ca blocarea diferențialului spate să se facă doar în condiții de aderență slabă (nu pe asfalt).

O altă componentă delicată este caseta de direcție, care, la folosiri abuzive în afara șoselei, se uzează și angrenează costuri de service foarte mari. Zona pick-up-urilor aduce alte amănunte tehnice care vor trebui verificate minuțios. Șasiul este independent de caroserie și reprezintă coloana vertebrală a mașinii. Acesta nu trebuie să aibă avarii, suduri sau intervenții de tinichigerie, chiar dacă mașina a fost avariată, iar vânzătorul recunoaște acest lucru. Nu trebuie acceptată o mașină cu șasiul reparat, de regulă acest lucru sugerează că mașina a fost avariată grav (daună totală). Suspensia și geometria corectă a roților este un alt capitol ce trebuie verificat la o mașină 4×4 și cu atât mai mult la un pick-up care, mai mult ca sigur, a fost folosit și pentru transportul unor obiecte voluminoase/grele. În aceste condiții are de suferit mai mult puntea spate, care de regulă este echipată cu arcuri lamelare, care trebuie să păstreze caracteristicile inițiale. La fel și amortizoarele, care, la o astfel de mașină, trebuie să fie foarte ferme și care sunt componentele care au grijă de stabilitatea și așa precară a pick-upurilor.

O achiziție bună este o mașină cu rulaj mic sau mediu, cu intervale de revizii respectate și istoric de service verificat, iar acest lucru este posibil doar apelând la un dealer consacrat de vehicule second-hand.

Adaugati comentariu