Anduranță Dacia Duster – 7 țări/4.440 km

Unii au spus că Dacia s-a întins mai mult decât o ținea plapuma atunci când a lansat primul SUV, în timp ce alții au trecut la fapte încercând din răsputeri să îl răstoarne. Noi am preferat să parcugem 7 țări și 4.440 de km înainte să dăm verdictul final.

  • Spatiu interior
  • pret
  • performante in teren dificil
  • Transmisie etajata prea scurt
  • confort acustic scazut la viteze peste 110 km/h

Dacă stai un pic și te gândești este aproape incredibil ce au reușit să facă Dacia și Renault în 11 ani dintr-o platformă de Clio II și o fabrică lipsită de orice urmă de tehnologie. Mai întâi a fost Logan, urmat de versiunea MCV, Sandero și acum Duster. Trei modele construite pe platforme asemănătoare toate devenite best sellere aproape peste noapte. 

Trecând peste elementele de ordin tehnic, șasiu, motoare și transmisii, succesul brandului Dacia ține în principal de abordare. Automobilele produse la Mioveni au fost construite și vândute ca mașini corecte, fără a avea vreodată pretenția de a fi nici cele mai performante, nici cele mai frumoase. Pleacă de la aceste premise realiste și sunt șanse slabe ca vreun produs Dacia să te dezamăgească. 
Acum despre Duster

În cazul primului SUV produs de Dacia lucrurile sunt un pic mai complicate pentru că, din principiu, mașinile de teren au fost întotdeauna asimilate unui stil de viață ceva mai pretențios, greu compatibil cu imaginea Dacia. Un alt element care evadează din peisajul obișnuit Dacia este designul. Cu toate că vorbim fără doar și poate despre o opțiune de buget, Duster nu are acea aură de funcționalitate pură ce îl caracterizează pe Logan spre exemplu. Fără îndoială vorbim de un pas serios înainte, recunoscut se pare și de audiență, dacă ar fi să mă iau după sutele de priviri pe care le-a atras în cele trei săptămâni de plimbare. 

Surprinze și la interior?

În comparație cu exteriorul, interiorul lui Duster ți se va părea auster, asta pentru că în proporție de 95% se bazează pe cel al lui Logan. Poți să îl critici pentru această aparentă lipsă de imaginație, dar realist vorbind reducerea costurilor tocmai asta înseamnă, să folosești cât mai multe piese de pe stoc. 

Pe parcursul celor 4.440 de km pot spune că un singur lucru m-a deranjat în postura de șofer și anume faptul că odată ce speli parbrizul ștergătoarele nu pornesc automat, obligându-te să faci două sau trei mișcări în loc de una. În rest consola centrală îți asigură un acces facil către majoritatea funcțiilor sistemelor audio/climatizare, iar poziția ușor înaltă la volan te ajută să anticipezi mișcările din trafic. Aș fi putut trăi cu mai multe spații de depozitare, mai ales că la drum lung se găsesc destul de multe mărunțișuri de care ai nevoie și am rămas cu impresia că buzunarele de pe ușile de la Logan sunt un pic mai mari și mai bine gândite decât cele din Duster. 

Pe banchetă cele două pasagere nu au avut nici un motiv real pentru a se plânge, spațiul pentru genunchi fiind mai mult decât suficient, mai ales că vorbim despre un ampatament mai mare cu 4 cm decât al unui Logan. Din câte am mai auzit, o cotieră ar fi fost de apreciat mai ales atunci când doar doi pasageri ocupă bancheta. 

Înainte de plecare nu am anticipat că volumul maxim de 408 l a portbagajului poate reprezenta o problemă, asta până când am văzut bagajele fetelor. Ai fi surprins de cât de mic poate părea un portbagaj față în față cu un troller de 160 l. Din fericire pentru desfășurarea optimă a concediului valoarea de 408 de litri este mai degrabă una informativă deoarece poți oricând încărca peste buza standard până la 600 l fără a sacrifica vizibilitatea prin oglinda retrovizoare. Desigur, pentru pragmatici, un MCV cu ai săi 700 l capacitate standard va fi cu siguranță alegerea preferată. 

Cum se conduce în oraș?

Înainte de a trece la proba condusului trebuie să precizez că pentru această mini-anduranță am ales versiunea diesel a lui Duster în configurație 4×4, 1.5 dCi 110 CP cu transmisie manuală cu șase trepte. Consumul și autonomia au fost motivele principale pentru care am optat pentru o versiune pe motorină în fața motorului echivalent pe benzină. 
[_newpage_]
Pentru corectitudine vom împărți traseul urban în două categorii: București și Belgrad pe o parte și Budapesta, Cracovia, Praga, Viena și Zagreb pe cealaltă. Diferența dintre cele două ține de infrastructură și valorile de trafic inregistrate, amândouă având efecte proporționale asupra consumului înregistrat. Dacă în prima categorie de orașe faptul că te deplasezi cu viteze mici (sau deloc) duce la un consum mediu de 8.5 l/100 km, în cea de-a doua te poți apropia fără probleme de cifrele comunicate de producător 7-7.5 l/100 km (cu precizarea că mașina avea la bord 4 pasageri plus bagajele aferente). 

Etajarea transmisiei cu șase trepte necesită o perioadă de obișnuință deoarece prima treaptă joacă rolul unui reductor, foarte eficient atunci când vrei să escaladezi o bordură, dar mai puțin plăcut atunci când vrei doar să te pui în mișcare. În mare, prima treaptă a transmisiei este atât de scurtă încât abia te aduce până la trecerea de pietoni la plecarea de la semafor. Ca o recomandare, atunci când drumul se află într-o ușoară coborâre, pentru a evita schimbări inutile, este mai eficient să pleci direct cu treapta a doua a transmisiei. 

Cum se conduce pe autostradă?

Confortabil și silențios dacă ai de gând să conduci cu un ochi la rezervorul de combustibil. La 100 km/h fondul sonor este destul de discret, iar consumul nu depășește 5.5 l/100 km, o cifră foarte bună dacă luăm în calcul masa proprie de 1.295 kg plus cele aprox. 250 de kg adăugate de pasageri și bagajele aferente. 

Accelerează până la 130 km/h și aerodinamica devine inamicul public nr. 1 pentru Duster, consumul crește până la 7.5 l/100 km, iar zgomotul produs de vânt devine din ce în ce mai greu de compensat de volumul sistemului audio. Acest lucru nu ar trebui să surprindă pe nimeni, garda generoasă la sol dublată de unghiurile bune de atac nu au fost vreodată prieteni ai coeficientului aerodinamic. Și ca să nu îți pară rău, cât de des te va deranja asta într-o țară cu trei autostrăzi care însumează 250 de km?

Drumuri naționale, bune și proaste

Adică 80% din drumurile pe care le vei întâlni în România. Din fericire pentru posesorii actuali și viitori de Duster inginerii Dacia/Renault se află la curent cu această statistică motiv pentru care au elaborat o suspensie care poate face față acestui raport. Confortabil și sigur pe suprafețele mioritice, Duster se concentrează puternic pe latura pragmatică a condusului într-un stil familiar celor care au mai condus Logan sau Sandero. 

Cârcotașii au încercat și reușit să pună la încercare stabilitatea pe viraje al lui Duster, dar în viața de zi cu zi e o prostie să crezi că cineva va avea pretenții de hot-hatch de la un SUV entry level. Secretul conviețurii cu această mașină stă în acceptarea limitelor tehnice impuse de platformă, moment în care nu vei simți că Duster este în vreun fel nesigur. 

Tracțiunea integrală nu îmbunătățește drastic comportamentul pe șosea, această opțiune fiind în principal recomandată celor care vizează ieșirile ocazionale în afara șoselei. În schimb, bifarea tracțiunii integrale vine la pachet cu o punte spate independentă al cărui grad mai mare de libertate îmbunătățește confortul pe suprafețele denivelate (în comparație cu cea standard semirigidă pentru versiunile 4×2). În cazul în care nu îți dă bugetul peste cap alegerea unui Duster 4×4 nu este una greșită, trebuie doar să fii un pic realist vis-a-vis de modul în care vei beneficia de ea. 

În concluzie, Duster nu este o mașină perfectă, dacă vrei să îi cauți nod în papură vei avea câteva de găsit, dar la sfârșitul zilei toate minusurile devin nonsensuri pentru că o mașină nouă care să îți ofere la fel de multe în aceiași bani nu vei găsi. Așadar alegerea este destul de simplă chiar și pentru cei care nu vor avea ocazia să o conducă peste 4.000 km înainte să o cumpere.

Date tehnice: Dacia
Duster
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.5 dCi
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1294/1844
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4315/1822/1625
Ampatament 2673
Volum portbagaj [l] 408 (1570)
Motor si transmisie
Tip motor 1.5 dCi
Combustibil Motorina
Cilindree [cmc] 1461
Sistem alimentare common rail
Putere max. [kW(CP)/rpm] 81(110)/4000
Cuplu max. [Nm/rpm] 240/1750
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 168
0-100 km/h [s] 12.5
Consum urban/extra/mixt 6.5/5.3/5.6
Emisii CO2 [g/km] 145

Adaugati comentariu