Anvelope de iarnă – cum rezolvăm problema?

Vrem nu vrem, anul 2011 este primul an in care echiparea automobilelor cu anvelope de sezon este obligatorie. Astfel soferii au de ales intre anvelopele de iarna si cele mixte sau all-season. Care este alegerea corecta?

Ninsoarea de weekend-ul trecut ne-a amintit tuturor ca de la 1 noiembrie vom fi obligati sa ne echipam masinile cu anvelope potrivite sezonului rece. Ca de obicei, in media romaneasca s-a starnit o zarva grozava, iar fiecare mediu de informare a incercat sa isi dea cu parerea in acest domeniu. 

Din punctul nostru de vedere lucurile sunt destul de simple. Legea ne obliga sa ne montam anvelopele potrivite, dar in acelasi timp, alegerea lor depinde de doi factori destul de importanti: bugetul de care dispunem si modul in care vom exploata masina. 

1. Cazul ideal – bugetul nu reprezinta o problema

In acest caz recomandam echiparea masinii cu anvelope de iarna, de preferabil produse de o marca de renume. Nu vom face recomandari legate de producatori, in presa de specialitate exista suficiente teste cu anvelope de iarna. Motivul pentru care recomandam aceste anvelope in defavoarea celor all-season este simplu: desi sunt mai scumpe, anvelopele de iarna sunt mai performante, atat din punctul de vedere al distantelor de franare cat si al performantelor dinamice. Vorbim de diferente vizibile ce pot fi exprimate in metri si ce pot face diferenta dintre o oprire in siguranta si un accident cu urmari usoare sau serioase.

2. Buget mediu

De obicei soferii ce nu dispun de bugetul necesar achizitionarii unei anvelope de iarna se orienteaza catre cele all-season, ce pot fi folosite atat iarna cat si vara. Ca de obicei aceasta alegere implica un compromis deoarece o anvelopa all-season nu va avea aceleasi performante ca una de iarna sau ca una de vara (in sezonul respectiv desigur). Pentru cei care nu au in plan prea multi km in regim de iarna aceste anvelope pot reprezenta o alegere inteligenta din punct de vedere economic. 

Nu uitati insa ca ele trebuie sa fie marcate cu inscriptia M+S sau orice derivatie de acest fel. In acelasi timp nu e cazul sa fortati limitele de exploatare prin rularea la viteze mari. Aceste anvelope nu vor avea performante identice cu cele de iarna, in special la temperaturi foarte scazute. Daca aveti deja un set de anvelope de vara, ar fi recomandat sa mergeti pe mana unor anvelope de iarna. Avantajul principal all-season tine de faptul ca pot fi folosite tot anul. 

3. Buget restrans

In ultimii ani piata de anvelope second-hand a explodat, marea majoritate a comerciantilor aducand anvelope de iarna uzate din tarile nordice. Inainte sa luati in calcul achizitionarea unei astfel de anvelope trebuie sa stiti ca ele sunt de multe ori anvelope aruncate cu un grad de uzura foarte ridicat, sau anvelope care au fost cumparate pe preturi de nimic (5-10 euro). Dincolo de aspectul financiar o anvelopa rulata nu garanteaza rularea in siguranta deoarece ea poate avea defecte ascunse imposibil de observat cu ochiul liber. Structura metalica a anvelopei spre exemplu poate avea defecte, situatie periculoasa in special la viteze mari. Nici un comerciant de anvelope second-hand in Romania nu testeaza aceste anvelope la standarde europene. Asadar, atunci cand achizitionati astfel de anvelope va asumati un risc.

O alternativa la anvelopele second-hand sunt cele resapate. Acest timp de anvelope costa in jur de 60% din pretul unei anvelope noi si au ca avantaj principal faptul ca au fost testate in prealabil. In plus, aceste anvelope au adancimea profilului identica cu o anvelopa noua si, in teorie, ar trebui sa reziste la fel de mult. Nu va putem spune ca o anvelopa resapata nu implica riscuri, dar ele sunt clar mai mici raportate la cele second-hand. 

Adaugati comentariu