Atentia la volan? A fi atent la volan înseamnă pe scurt a vedea, a analiza şi a putea anticipa o situaţie neprevăzută pentru a putea evita pericolele ce pot apare in trafic.
Multe accidente de circulaţie sunt provocate de neatenţia unuia dintre şoferi sau a ambilor. Neatenţia la volan poate să fie efectul uneia sau a mai multor cauze: lipsa de antrenament în conducere, supraestimarea calităţilor de şofer precum şi starea avansatţă de oboseală precum şi desfăşurarea altor activităţi pe timpul conducerii (cum sunt vorbitul la telefon, mâncatul, băutul, discuţiile în contradictoriu cu cei aflaţi în habitaclu, manevrarea aparatului de radio sau schimbarea unui CD etc.) Toate aceste activităţi distrag atenţia şoferului de la actul conducerii pentru câteva momente, aceste momente de neatenţie putând genera condiţii de accident.deoarece reacţiile soferului sunt întârziate în momentul apariţiei situaţiilor periculoase.
Cauze fiziologice
Mintea noastră este bombardată în permanenţă, prin intermediul organelor de simţ, cu o sumedenie de informaţii (venite din mediul exterior sau din propriul organism) şi nu poate rămâne ataşată pe o singură percepţie prea mult timp fiindcă trebuie să le înregistreze şi să le prelucreze pe toate şi imediat să le selecteze, înlăturându-le rapid pe cele mai puţin importante şi analizându-le pe cele importante pentru a putea reacţiona rapid la ele.
10 metode pentru a evita un accident
Din această cauză medicii afirmă faptul că orice om are un timp limitat de concentrare a atenţiei pe un singur semnal, adică pe un singur reper. Acest timp poate fi mai mare sau mai mic, dar în general el se situează între 15 şi 20 secunde. După această perioadă de concentrare mintea omului fuge automat către alt stimul.
Din această cauză fiziologică nu este deloc uşor să fii atent prea mult timp la volan şi este nevoie de un efort de concentrare destul de intens. Puteţi să vă verificaţi şi singuri capacitatea de atenţie: aflat la volan încercaţi să vă concentraţi numai la actul conducerii fără să vă gândiţi la nimic altceva.
Observaţi cât de puţin puteţi să rezistaţi până vă fuge mintea la altceva?. Mulţi şoferi nu ajung nici să iasă din parcare şi deja se gândesc la altceva lăsând actul conducerii în seama obişnuinţei. Altii, mai “experimentaţi”, conduc din reflex şi nici măcar nu mai conştientizează că sunt la volan.
Conduc în mod “automat”, deoarece în mintea lor s-a format un stereotip dinamic care le permite să facă unele manevre simple fără a se mai gândi la ele: introduc în mod automat maneta în treapta de viteze necesară, apasă pe frână sau pe ambreiaj la nevoie etc. gândindu-se în acest răstimp la cu totul altceva.
Cum poţi fi atent la volan?
Atentia la volan este o aptitudine formată prin antrenament. Trebuie să-ţi coordonezi (conectezi) principalele organe de simţ (auzul şi vederea în primul rând) cu gândurile şi să analizezi în mod continuu tot ce auzi şi ce vezi în timpul conducerii pentru a preveni situaţiile dificile ce se pot ivi pe şosea şi care pot deveni periculoase. În general, pentru a ne putea menţine atenţia la volan, este necesară o bună organizare.
10 greșeli uriașe pe care le înveți la școala de șoferi
Dacă doriţi să mâncaţi, să fumaţi sau să daţi un telefon, faceţi acest lucru cu masina oprita intr-un refugiu. Dacă trebuie neapărat să efectuaţi un apel telefonic sau să vă ocupaţi de copii, faceti la fel, trageţi pe dreapta, pentru a reduce riscul producerii unui accident.
Operaţiunea de conducere a automobilului este una dintre cele mai periculoase activităţi pe care le facem deoarece necesită o atenţie distributivă completă şi permanentă. Lipsa unui singur moment de atenţie în diferite etape ale actului de conducere ne poate transforma într-un adevărat pericol public în trafic.
De aceea trebuie să fim atenţi şi să prevedem şi modul de comportament al celorlalti participanti la trafic pentru a depista eventualele anomalii ce pot apare pe timpul actului de conducere al acestora.
Câteva calcule matematice
Există numeroase calcule matematice făcute în timpul actului de conducere la diferite viteze de deplasare. Acestea demonstrează dependenţa riscului de accident de viteza de deplasare a automobilului. Odată cu creşterea vitezei de deplasare creşte şi spaţiul necontrolat de şofer, deci şi riscurile de accident. Detalii în tabel.
Spaţiul necontrolat de şofer.
La viteza de deplasare de 50 km/oră în localităţi o neatenţie de numai 1,5 secunde (discuţii în habitaclu, de exemplu) duce la o deplasare necontrolată a maşinii pe o distanţă de 20 metri, iar pentru o neatenţie de 4-5 secunde (dacă bei apă sau acţionezi tastele telefonului mobil sau cauţi un post de radio, de exemplu) deplasarea necontrolată ajunge la 55-67 metri. Orice obstacol ce se poate ivi pe aceste distanţe de deplasare necontrolate poate deveni o sursă de accident.
La viteza de deplasare de 80 km/oră în afara localităţilor o neatenţie de 1,5 secunde înseamnă un spaţiu de deplasare necontrolată de 33 metri, iar pentru o neatenţie de 4-5 secunde distanţa de deplasare necontrolată ajunge la 100 metri.
La deplasarea pe drumurile naţionale sau pe autostrăzi cu viteze de 100 km/h şi, respectiv, 130 km/h, spaţiile de deplasare necontrolată pentru 1,5 secunde de neatenţie ajung la .40 m şi, respectiv, 50 metri, iar pentru 4-5 secunde de neatenţie aceste spaţii ajung la. 55 metri pe drumul national şi, respectiv, 70 metri metri pe autostradă.
Ca o concluzie importantă, putem afirma că atunci când un şofer îşi schimbă privirea de la drum timp de 2 secunde riscul de accident se dublează. De asemenea, dacă şoferul acţionează tastele telefonului mobil sau ale radioului timp de 4 sau 5 secunde luându-şi privirea de la drum, riscul producerii unui accident creşte de circa 4 ori.
Gravitatea impactului
Un automobil cu două persoane la bord, are o greutate de minim 1.200 kg (daN).
La viteza de deplasare de 50 km/oră, acesta, scăpat de sub control, dezvoltă o forţă de lovire foarte mare, un impuls (p=mv) de valoarea 16.680 kg.m pe secundă.
La viteza de 80 km/h dezvolta un impuls de 26.640 kg.m pe secundă, la viteza de 100 km/h un impuls de 33.240 kg.m pe secundă în timp ce la viteza de 130 km/h pe autostradă dezvoltă un impuls devastator de 43.200 kg.m pe secundă. Aceste impulsuri de 16, 26, 33 sau 43 tone forţă pot ucide la impact orice fiinţă omenească sau distruge aproape orice obstacol care le apare brusc în faţă.
Fiecare şofer trebuie să fie conştient că pe timpul rulajului, într-o clipă de neatenţie, automobilul său scăpat de sub control devine un bolid deosebit de periculos cu o forţă de impact ucigătoare pentru toţi ceilalţi participanţi la trafic.
Concluzii
Statisticile ne arată că multe dintre accidente, mai ales impacturile, au loc la mică distanţă de casă. De ce se întâmplă asta? Este o explicaţie simplă: Tot din cauza neatenţiei la volan.
În localitatea de domiciliu ne simţim mai confortabil fiindcă cunoaştem foarte bine fiecare groapă din asfaltul străzii, ştim toate intersecţiile, semnele de circulaţie şi trecerile de pietoni, aşa că ne destindem, şofăm mai detaşaţi, ne deconectam de la trafic, suntem mai puţin atenţi, ne permitem chiar să ne gândim la altele, la problemele zilei, la sarcinile de serviciu, sau la alte drumuri pe care le avem de făcut.
Pot contribui la scăderea atenţiei şi oboseala după un drum lung, nervozitatea căpătată datorită timpului pierdut în aglomeraţia din trafic la orele de vârf etc. În acele momente atenţia noastră este mult mai scăzută şi imprevizibilul ne poate prinde descoperiţi, cu reacţii şi reflexe întârziate. Orice şofer trebuie să aibă clar în minte faptul că un autovehicul, o dată scăpat de sub control de un şofer neatent, poate produce o catastrofă .