Test drive – Audi A3 Sportback 1.8 TFSI/180 CP

Test drive - Audi A3 Sportback 1.8 TFSI/180 CP

Inventatorii compactei premium s-au regrupat și au scos din mânecă un atu. Comitetul de disecție AutoExpert s-a întrunit pentru a stabili dacă pretențiile ridicate de noul A3 sunt juste.

  • Interior de top
  • ergonomie excelenta
  • setare dinamica echilibrata
  • Designul exterior poate fi considera simplist de unii

Cu două generații în urmă, Audi A3, o reinterpretare mai pretențioasă a puțin cunoscutului (în România) Audi 50, apărea ca un răspuns la cerințele unor clienți care înțeleseseră perfect utilitatea și funcționalitatea unui automobil de gabaritul și conceptul lui VW Golf, dar nu se împăcau la gândul că trebuie să-și asocieze imaginea cu o mașină care pe atunci încă mai era onestă și atât. Anii au trecut, Golf-ul și-a luat puțin nasul la purtare, iar A3 a ajuns la ce-a de-a treia generație; una sofisticată de-a binelea.

N-o să ascund faptul că inițial am strâmbat din nas la apariția noului A3; între timp m-am ponderat, ba chiar am ajuns ca până la apariția versiunii Sportback să agreez liniile simple ale compactei din Ingolstadt. Iar evoluția simplistă a design-ului este apreciabilă mai ales în cazul versiunii cu cinci portiere, doza de rafinament comparabil cu vechiul model fiind evidentă. Interiorul nu este spectaculos, părând de-a dreptul auster la prima întâlnire. Cu răbdare vei constata că ai de-a face cu echivalentul unui produs Apple. Butoane puține, la îndemână, funcții comasate inteligent și lecție de ergonomie. Adaugă materiale nobile, finisate în stilul cu care bine ne-a obișnuit Audi în ultimii ani, iar viața la bord poate căpăta un aer de huzur.

Că mulți îl vedeau pe A3 drept un Golf cu haine mai scumpe nu e o noutate, dar țineți-vă bine acum, când vor începe să cârcotească vis-a-vis de faptul că împart efectiv aceeași platformă modulabilă (unde mai pui că aici se încadrează și noul Leon sau Octavia III). Economic vorbind, manevra este de înțeles. Inginerii Audi vor fi mai aroganți și-ți vor răspunde sec la această problemă: Modularer Querbaukasten – MQB (n.r. platformă de tip matriță modulară transversală).

Adevăru-i că rezultatele sunt notabile, șasiul noului A3 Sportback fiind reglat foarte fin. Chiar și în cazul echipării de top S-Line, care vine în standard cu suspensie sport (denumită banal tot S-line), calitatea deplasărilor urbane este la standarde înalte, denivelările fiind filtrate foarte precis, dar și silențios. Când îți vei aminti că ai totuși 179 CP sub capotă și că ai putea profita de ei, iar vei remarca pozitiv calitatea trenului de rulare, A3 Sportback fiind antrenant dinamic.

Unitatea TFSI de 1.798 cmc este în ton cu șasiul în materie de rafinament, cuplul  motor maxim disponibil încă de la 1.250 rot/min fiind livrat eficient punții față. Sigur că nu vei avea senzațiile pe care ți le oferă un Seria 1, singurul nebun cu propulsie dintre compactele premium, dar parcă poți privi cu aroganță către noua Clasă A de la Mercedes-Benz.

Ca să nu mai spun că eu, ca un ecologist execrabil, aș circula doar în modul Sport (S) al transmisiei automate cu șapte rapoarte și dublu ambreiaj. Pentru ca acul turometrului să mai vadă și (cel puțin) cifra 3 la ochi, nu doar valori ce-ți permit să adormi în liniște copilul pe banchetă. Că doar de aia-ți iei o transmisie S-Tronic, nu doar pentru comoditate, dar și pentru modul impecabil în care schimbă treptele; mai ales atunci când ești repezit la adresa pedalei de accelerație. Există totuși un mic „dar“ în cazul de față. Parcă nu e chiar cea mai fericită versiune de transmisie cu dublu ambreiaj dezvoltată de Audi, existând o mică întârziere la schimbarea treptelor, care la alte modele nu era sesizabilă.

Consumul de combustibil se situează la un nivel foarte bun pentru un automobil de statut social, mai ales la o cilindree ce peste câțiva ani s-ar putea să pară foarte mare. Cu 8,3 l/100 km în ciclu mixt, după mai bine de 350 km parcurși, cam două treimi în afara localității și restul în București, cred că s-ar putea împăca oricine. Nu trebuie omis că n-am exagerat dinamic, dar nici nu am bifat vreun claxon prin oraș.

Pentru că-i un Audi va fi destul de scump, deci trebuie să iei situația ca atare. Tot pentru că-i un Audi va avea o valoare de revânzare bună, deci lucrurile-s echitabile. Dacă nu te vei încăpățâna să admiri neapărat o emblemă TDI pe hayon, fii pregătit să pui la bătaie de la 31.200 euro cu TVA. Dacă vrei să te bucuri de patru cerculețe garnisite cu echipamente, așa cum le-ar sta bine, pregătește-te să plusezi, uneori considerabil.

Date tehnice: Audi
A3 Sportback
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.8 TFSI
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1355/
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4310/1785/1425
Ampatament
Volum portbagaj [l] 380 (1220)
Motor si transmisie
Tip motor 1.8 TFSI
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1798
Sistem alimentare injectie directa+turbo
Putere max. [kW(CP)/rpm] 132(179)/5100
Cuplu max. [Nm/rpm] 250/1250
Cutie de viteze Automata/7
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 232
0-100 km/h [s] 7.3
Consum urban/extra/mixt 7/4.8/5.6
Emisii CO2 [g/km] 130

Adaugati comentariu