Audi A8 4.2 FSI V8 372 CP

Dacă primele două generații de A8 s-au mulțumit cu statutul de eternă speranță, noua navă amiral de la Inglostadt s-a ambiționat să iasă de sub umbra lui S Class și Seria 7.

  • Probabil cel mai bun interior din clasa
  • foarte agil si manverabil pentru dimensiunile sale
  • Mai scump decat concurentii directi
  • imagine destul de stearsa

Două probleme fundamentale i-au marcat existența lui A8 până în momentul de față. Ele se numesc Mercedes Benz Clasa S și BMW Seria 7. Cel mai mare și mai scump Audi pe care îl puteai cumpăra nu a fost niciodată o mașină slabă, dar în compania celor de mai sus s-a simțit întotdeauna ca acel băiat care rămânea întotdeauna ultimul când se alegeau echipele de fotbal. 

Faptul că se indentifica atât de bine cu imaginea de marcă încât era aproape imposibil de diferențiat față de modelele inferioare nu l-a ajutat prea mult. Adaugă și o oarecare lipsă de tradiție a producătorului de la Ingolstadt pe acest segment (în comparație cu Mercedes și BMW) și vânzările destul de modeste nu mai sunt un mister. Așadar, cât timp Mercedes-Benz Clasa S și BMW Seria 7 nu au de gând să își ia jucăriile și să plece, noul A8 are destul de multe de demonstrat. 

Prea discret?

În cazul în care designerii Audi consideră o evoluție faptul că noul A8 arată ca un A4 (spre deosebire de vechea generație care arăta ca un A6) atunci trebuie să recunosc că eu nu mai înțeleg mare lucru din designul auto. În esență, mașina nu arată rău, are o prezență și o distincție pe care le aștepți de la o mașină care costă cât un apartament cu trei camere (mai nou chiar unul cu patru), dar o mare parte din acest sentiment derivă din dimensiuni și mai puțin din linii. Din fericire pentru Audi latura emoțională a designului nu se numără de obicei printre prioritățile cumpărătorilor din acest segment.

Ce se întâmplă înăuntru?

Atât de multe lucruri încât ar trebui să oferim această revistă la pachet cu un DVD de prezentare. Pentru început poți să uiți de interiorul tipic de A4 și A6, A8 nu a luat decât siglele și câteva butoane de la rudele „inferioare“. Într-o perioadă în care până și modelele de lux au început să se împrumute de pe unde pot (vezi interioarele gemene Seria 5 – Seria 7) această abordare merită cel puțin o bilă albă. 

Aveam de gând să recurg la o comparație directă cu Clasa S, pe care am avut, printr-o coincidență fericită, norocul să o conduc cu câteva zile înainte de acest test, dar am renunțat destul de repede la idee. Dacă reușești să descoperi vreo diferență în materie de plastice, îmbinări sau texturi între un S și un A8 sunt șanse mari să fii angajat ori într-o parte ori în alta, pentru că eu personal nu am reușit. 

Singura diferență notabilă o reprezintă abordarea sistemelor electronice. În timp ce Clasa S încearcă să îți ascundă o tonă de electronică sub 10 butoane și două ecrane, A8-ul își îmbrățișează fără rezerve ADN-ul hightech. Ai la dispoziție câte un buton pentru fiecare funcție principală a mașinii, iar pentru a accesa submeniurile apeși tastele tip scurtătură după care te joci cu selectorul circular. În plus, un touch pad te ajută să introduci destinația pentru navigație literă cu literă. Știu că sună complicat și stufos, dar nu este, ultima generație MMI a reușit ce alții au încercat și au ratat: să includă cât mai multe funcții multimedia fără a pierde din intuitivitate. 
[_newpage_]
Desigur, ca pentru orice mașină din acest segment, marea majoritate a jucăriilor interesante se regăsesc pe lista de dotări opționale: Adaptive Cruise Control – 2.358 euro, sistem night vision – 2.358 euro, sistem audio Bang&Olufsen – 7.762 euro, faruri cu LED (inclusiv fază scurtă) – 2.150 euro, jante aliaj 20’’ cu aspect polișat – 2.985 euro, navigație MMI plus cu MMI touch – 3.643 euro, scaune față ventilate cu funcție de masaj – 1.922 euro și lista poate continua câteva pagini bune. 

Selectorul treptelor de viteză m-a pus un pic pe gânduri încă din momentul în care am văzut primele poze cu interiorul lui A8 și, în urma primei interacțiuni directe, pot spune că arată mai bine decât funcționează. Avantajul lui principal este că servește ca platformă ideală pentru încheietura mâinii drepte atunci când accesezi funcțiile MMI. 

Spațiul disponibil pasagerilor de pe banchetă se încadrează în standardele clasei, la fel ca și numeroasele dotări dedicate pasagerului favorizat care ocupă locul în diagonală cu șoferul. În cazul în care acest personaj favorizat nu este mulțumit relativ la spațiu, noul A8 poate fi comandat și în versiunea long (+13 cm la ampatament). Capacitatea portbagajului rămâne aceeași indiferent de lungimea ampatamentului, măsurând 510 l în configurație standard. 

Cum se conduce?

Ușor. Ca în orice mașină de asemenea dimensiuni și costuri, noul A8 are atât de multe sisteme de asistare a șoferului încât ai impresia că cel din spatele volanului a ajuns mai degrabă un accesoriu decât o necesitate. O întreagă familie de camere și senzori au grijă ca mașina să nu părăsească neanunțată banda, îți arată dacă cineva se află în unghiul tău mort și, dacă nu ești atent, frânează pentru tine atunci când mașina din fața ta decelerează brusc. 

Suficient despre lucrurile plictisitoare. Sub capota A8-ului din acest test se află un propulsor V8 aspirat de 4.2 l și 388 CP. Un clasic în viață ai putea spune dacă ne gândim că, pe vremuri, V8-urile pe benzină erau cam singura opțiune pentru mașinile de acest calibru. Din păcate, trecerea timpului nu le-a avantajat și, pentru 1.261 euro (fără TVA) noul A8 poate veni probabil cu unul dintre cele mai bune V8-uri diesel disponibile pe piață. Personal, eu recomand ultima variantă, diferența (destul de mică) de insonorizare este compensată cu brio de cuplul motor (800 Nm) și consumul de-a dreptul remarcabil (7.6 l/100 km mixt). 

Sigur, propulsorul diesel va apăsa mai greu pe puntea față, adăugând tendințelor deja naturale de subvirare ale lui A8, dar nu văd de ce ai conduce această mașină aproape de limită. Ca orice Audi, noul A8 a reușit să se plaseze cu exactitate la mijloc între dinamica unui Seria 7 și confortul suprem oferit de Clasa S. 
[_newpage_]
Dacă îți surâde acest compromis ai ajuns unde trebuie, dacă vrei o extremă sau cealaltă atunci știi în ce showroom trebuie să intri. Inițial, oficialii Audi au prezentat noul A8 ca fiind mașina care va da lovitura de grație noului Seria 7 în materie de dinamică dar în lipsa unui comparativ direct prefer să evit un verdict. 

Noul șasiu construit complet din aluminiu este de-a dreptul impresionant și după doar câteva viraje realizezi imediat că masa inerțială a mașinii a fost diminuată considerabil, dar la momentul actual Audi nu dispune de motorizări de top comparabile cu ce oferă BMW. În schimb, sistemul de tracțiune integrală Quattro rămâne autoritatea în materie de manevrabilitate și siguranță în clasa mare, chiar și în prezența primei generații de Seria 7 cu transmisie pe ambele punți.

E greu să stabilești un podium pentru tripleta A8, Clasa S și Seria 7 deoarece în stilul lor caracteristic cei trei producători germani au ales să țintească segmente oarecum diferite de cumpărători. Cu toate acestea evoluția noului A8 la capitolul interior și tehnologie îl aduce foarte aproape de lideri, dacă nu pe alocuri chiar mai bun, iar ăsta este un lucru cu care vechile generații nu au avut vreodată ocazia să se laude. 

Date tehnice: Audi
A8
Sasiu si caroserie
Motorizare 4.2 V8 FSI
Nr. usi/locuri 4/5
Masa proprie/totala [kg] 1835/2525
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 5140/1950/1460
Ampatament 2990
Volum portbagaj [l] 510 (510)
Motor si transmisie
Tip motor 4.2 V8 FSI
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 4163
Sistem alimentare injectie directa
Putere max. [kW(CP)/rpm] 274(372)/6800
Cuplu max. [Nm/rpm] 445/3500
Cutie de viteze Automata/8
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 250
0-100 km/h [s] 5.7
Consum urban/extra/mixt 13.3/7.2/9.5
Emisii CO2 [g/km] 219

Adaugati comentariu