Test drive Audi R8 5.2 V10/525 CP

Audi Driving Experience este programul prin care clienţii şi potenţialii clienţi ai mărcii Audi îşi perfecţionează stilul de conducere într-un mod interactiv şi cu minimum de riscuri. Noi am ales Audi Sportscar Experience, eveniment care a scos în scenă Audi R8 V10, alături de care am jucat pe virajele de la Red Bull Ring Austria.

  • Performante dinamice
  • imagine
  • usor de condus in orice circumstante
  • Transmisia automata putea avea un raspuns mai rapid

Denumirea sofisticată – Audi Driving Experience – simbolizează nu numai o experienţă a condusului, ci un adevărat mod de relaxare şi networking. Acesta este, în esenţă, un curs de conducere defensivă care, în funcţie de programul ales, poate însemna cursuri de condus pe gheaţă, pe asfalt, în cele mai variate condiţii de aderenţă. 

Audi Sportscar Experience înseamnă trei programe – Racetrack Experience, Racetrack Pro Experience şi Norschleife Experience – în care supercarurile sunt puse la treabă pe circuit sub stricta supraveghere a instructorilor Audi. Pentru noi, AutoExpert, această experienţă a început într-o zi de joi, printr-o cursă Bucureşti-Viena. 

Motivul a fost unul singur, Audi Sportscar Experience/Racetrack Experience, eveniment în cadrul căruia 25 de Audi R8 V10 urmau să facă front comun cu noi. De la bun început am înţeles că modelul Audi folosit contează mai puţin în faţa celor prezenţi, experienţa în sine ocupând primul plan. Da, o experienţă pe care aveam să o descopăr încă din prima seară, la un cocktail alături de grupul de clienţi ai mărcii. Pasiunea pentru maşinile puternice, caracterele bine definite, punctele de vedere perfect argumentate triumfau în faţa celor 525 CP care ne aşteptau a doua zi pe circuit. 

Un astfel de eveniment este ocazia cu care se leagă prietenii, se face schimb de informaţii pertinente, toate acestea într-un cadru relaxat şi mai puţin sofisticat decât ai crede. Mulţi dintre cei prezenţi nu sunt la prima experienţă de acest gen, lacurile îngheţate din ţările nordice purtând până în ziua de astăzi urmele de la anvelopele abuzate, dar şi bucuria celor care au fost acolo. 

Au adormit cu aceste amintiri frumoase în gând, iar a doua zi s-au trezit cu dorinţa de a le completa aici, pe Red Bull Ring Austria. Mai puţin de 30 de minute ne-au despărţi de evenimentul care avea să-mi întărească convingerea că Audi Sportscar Experience înseamnă adrenalină livrată în cantităţi ilegale şi asta pentru numai 1.500 euro cu TVA inclus. Acesta este preţul pentru pachetul complet: transport, cursuri pe circuit, toate mesele din timpul evenimentului, inclusiv cafeaua din pauze. 

Început timid

Ora 9.00 şi cursul începe prin prezentarea maşinilor: R8 V10, 525 CP, 0-100 km/h în numai 3,9 secunde şi aluminiu direct proporţional cu emoţiile noastre. Nu sunt la prima experienţă cu o maşină de peste 500 CP şi nici pe un circuit însă, de această dată, evenimentul se adresează cu preponderenţă clienţilor care, în viaţa de zi cu zi, zăbovesc la volane de RS sau R8/A8. 

Cinci minute ne mai despart de proba practică, care începe printr-un tur de încălzire urmat de slalom şi testul elanului, după care vom parcurge circuitul. Ne aliniem timid la linia de start – câte patru maşini, în frunte cu maşina instructorului, tot un R8 V10. Informaţiile ne sunt transmise printr-o staţie de emisie-recepţie şi ne ajută să ne perfecţionăm modul cum accelerăm, frânăm sau abordăm virajele. 

La prima vedere par lucruri simple, însă, când dezlănţui cei 525 CP, perspectivele nu rămân la fel de clare. Cât de târziu să frânez? Când să atac apexul? Când să accelerez? Sunt întrebări la care am răspuns din ce în ce mai clar după fiecare tur parcurs. Primele probe la care am făcut cunoştinţă cu maşina  – slalomul şi testul elanului – sunt totodată două exerciţii care te ajută enorm şi în viaţa de zi cu zi. 

Loveşte pedala de frână şi virează! Aceste cuvinte fac diferenţa între a evita, a fi daună minoră sau chiar daună totală în condiţii reale de trafic – diferenţa dintre viaţă şi moarte! Am pierdut deja numărul frânărilor de urgenţă pentru evitarea obstacolului şi, deşi frânele şi-au mai pierdut din eficienţă, eu opresc din ce în ce mai bine şi în deplină siguranţă. Nici nu ştiu când au trecut cele două ore şi iată-ne în pauza de prânz când încep să curgă şi impresiile din spatele volanului. Toată lumea afişează o energie debordantă, iar vitejiile sunt lăsate la boxe. 

Urmează să parcurgem din ce în ce mai rapid cele 16 tururi de circuit, cu riscuri din ce în ce mai mici. Aceleaşi grupe, formate din patru maşini şi conduse de un instructor, ies de la boxe cu virajele învăţate pe de rost şi cu trasele ideale conturate printre gânduri. Rând pe rând, trecem în spatele instructorului cu scopul de a urmări ceea ce fac cei mai buni dintre cei buni! 

Suntem abia în primele tururi şi a venit rândul meu să fiu în spatele intructorului. Linie dreaptă, treapta a cincea şi puţin peste 200 km/h, iar Audi R8 V10 pare un luptător hotărât să cucerească circuitul. Ştiu, urmează un viraj de dreapta pe care îl abordez cu treapta a doua şi pedala de acceleraţie în poziţie intermediară. Din nou linie dreaptă, treapta a patra, trei, doi, apex, accelerez şi R8 se agaţă de asfalt, sentiment care nu poate fi descris prin cuvinte simple. Virajele curg unul dupa altul, la unison cu tururile, şi iată-mă că sunt din nou în spatele instructorului, însă mult mai bine pregătit. 

Conştientizez că informaţiile primite mi-au folosit, fapt confirmat inclusiv de turometru şi vitezometru. Acum, după fiecare metru parcurs, sunt cu o treaptă mai sus, implicit cu o viteză mai mare. Frânez mai târziu, trag de volan mai progresiv, accelerez mai liniar, merg mai curat, mai sigur, mai eficient! Aşa este, sunt un sofer mai bun decât eram azi dimineaţă, mai relaxat, mai sigur pe el! Tu cum te simţi?

Date tehnice: Audi
R8
Sasiu si caroserie
Motorizare 5.2 V10
Nr. usi/locuri 2/2
Masa proprie/totala [kg] 1620/1905
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4435/1905/1250
Ampatament 2650
Volum portbagaj [l] 100 (100)
Motor si transmisie
Tip motor 5.2 V10
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 5204
Sistem alimentare injectie directa
Putere max. [kW(CP)/rpm] 386(525)/8000
Cuplu max. [Nm/rpm] 530/6500
Cutie de viteze Automata/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 316
0-100 km/h [s] 3.9
Consum urban/extra/mixt 21.1/9.9/13.9
Emisii CO2 [g/km] 326

Adaugati comentariu